Czym jest marketplace?
Marketplace to platforma internetowa, która agreguje oferty od wielu sprzedawców. Ta dywersyfikacja propozycji działa na konsumentów jak magnes – mają bowiem rozległe możliwości wyboru od różnych dostawców. Atutem tego rozwiązania jest prosta implementacja – na marketplace można niekiedy zarejestrować się nawet za pośrednictwem swojego konta na Facebook’u. To oznacza, że wystartowanie ze sprzedażą swoich produktów można zacząć natychmiastowo. Przykład takich platform stanowi Amazon, Ebay, a na rodzimym gruncie – choćby Allegro.
Zalety sprzedaży na marketplace
Atutem tej formy e-handlu jest brak kosztów związanych z uruchomieniem własnej platformy. Mowa o inwestycji w domenę, hosting, obsługę sklepu i promocję. Wystawiając swoje przedmioty na marketplace nie jesteś obarczony żadnym z powyższych zobowiązań. To docelowa platforma zajmuje się utrzymaniem strony, reklamą, oferuje także bezpieczny system płatności. Jej pośrednictwo kończy się w chwili sfinalizowania transakcji – kupione dobra są przechowywane i wysyłane przez sprzedawcę.
Jakie wady ma sprzedaż na marketplace?
Wymienione wyżej aspekty są z pewnością kuszące szczególnie dla początkujących przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę ze sprzedażą przez internet. Minusem jest jednak konieczność dzielenia się zyskami – platformy marketplace z reguły obciążają bowiem sprzedawcę prowizją od każdej sfinalizowanej transakcji. Alternatywą jest stała opłata członkowska. Wysokość takiej prowizji jest uzależniona od portalu i waha się od kilku do kilkunastu procent.
Własny ecommerce – czy to opcja dla Ciebie?
Posiadanie swojego sklepu internetowego odcina sprzedawcę od pośredników – przedsiębiorca może bowiem oferować swoje towary wielu klientom bez konkurowania z innymi kontrahentami. W cały proces zaangażowane są również tylko dwie strony – kupujący oraz sprzedawca.
Współczesny postęp technologiczny umożliwia założenie swojego e-sklepu bez znajomości kodowania. Popularne platformy zapewniają już na starcie wiele funkcjonalności, które ułatwiają samodzielne dodanie produktów do e-sklepu i skorzystanie z dostępnych szablonów. Warto zwrócić uwagę na możliwości takich platform e-commerce jak WooCoommerce, Shopify, Shopper czy Magento.
Kiedy opłaca się przejść na własny e-commerce?
Jeżeli Twoja oferta jest niszowa i dedykowana do wąskiej grupy klientów – wtedy opłacalnym krokiem będzie skumulowanie wysiłków nad założeniem swojego e-sklepu. Troska o pozycjonowanie, które skróci drogę dotarcia do Twojego biznesu online to przykład perspektywicznego działania, które pomoże Ci w ekspansji Twojego e-commerce’u. To także opłacalny krok w sytuacji, gdy spodziewasz się dużych obrotów – konieczność dzielenia się marżą z pośrednikami nie będzie wówczas dla Ciebie opłacalna.
Własny sklep internetowy pozwala również na proste zarządzanie stanami magazynowymi. Jeśli zatem Twoja marka ma już wypracowaną pozycję na rynku – wówczas bazowanie wyłącznie na rozwiązaniach typu marketplace nie jest najlepszą drogą. Można traktować takie platformy jako wsparcie głównego kanału sprzedaży.
E-commerce a marketplace – co jest bardziej opłacalne?
Marketplace | E-commerce | |
Ruch | Duża różnorodność produktów stanowi zachętę dla konsumentów. | Sprzedawca musi samodzielnie zadbać o zapewnienie jakościowego ruchu w swoim sklepie. |
Promocja | Platformy marketplace operują własnym budżetem reklamowym przeznaczonym na promocję | Własna platforma sprzedażowa wiąże się z koniecznością prowadzenia regularnych działań reklamowych |
Koszty |
Koszty związane z uruchomieniem biznesu są niemal zerowe – wystarczy intuicyjnie dodać zdjęcia i opisy produktów. Każda transakcja jest jednak obarczona prowizją od sprzedaży. |
Przy działaniu „na swoim” konieczne jest uwzględnienie kosztów serwera, domeny, pracy programisty. Nie ponosisz jednak dodatkowych opłat z tytułu sprzedaży. |
Czas uruchomienia | Punktem wyjściowym jest tu dodanie produktów do platformy – od tej chwili są już gotowe do zakupu | Założenie swojego e-sklepu wymaga skoordynowania kilku procesów w postaci samodzielnego zakupu domeny, serwera i zaimportowania produktów |
E-commerce a marketplace – ciężko wskazać jednoznacznego faworyta w tym porównaniu – wszystko zależy od wielu czynników. Konkluzja jest jednak dość jasna – jeżeli dopiero zaczynasz sprzedawać swoje produkty przez internet, będzie to dla Ciebie o wiele wygodniejsza opcja. Nie musisz bowiem dbać o całe zaplecze techniczne związane z uruchomieniem własnej platformy – bazujesz na już zastanej platformie. Wadą jest jednak duża konkurencja oraz konieczność dzielenia się zyskami. Własny e-commerce to synonim inwestycji czasu i środków, daje jednak większą autonomię i brak konieczności uiszczania prowizji.