Opisy produktów - omówione zagadnienia:
Według danych udostępnionych przez OneSpace, aż 98% konsumentów przyznało, że brak opisu produktu jest głównym czynnikiem, który decyduje o opuszczeniu przez nich strony sprzedażowej. Jak więc tworzyć opisy produktów, by zachęcać do ich kupienia, a przy okazji – pozytywnie wpływać na SEO?
Opis produktu to tekst marketingowy, który – niejako zastępując rozmowę ze sprzedawcą – ma jak najpełniej przedstawiać wartość danego produktu. W zakupach online jest on kluczowy. Ten modelowy nie tylko dostarcza klientom szczegółowych informacji na temat funkcji danego produktu, ale także pokazuje, jakie korzyści wiążą się z jego posiadaniem. Kiepskie opisy produktowe w wydatny sposób obniżają szansę na sprzedaż, podobnie jak… opryskliwy sprzedawca; najlepsze z kolei pomagają zmienić zdanie nawet najbardziej sceptycznych konsumentów.
Dlaczego opis produktu jest ważny?
Zakupy online eliminują możliwość zarówno rozmowy ze sprzedawcą, jak i fizycznego zapoznania się z produktem. Słowem, nie można go dotknąć i zobaczyć na własne oczy, by przekonać się, co oferuje. W podjęciu decyzji polegać można jedynie na wskazówkach wizualnych i informacjach, które zawarte są właśnie w opisie.
By jednak przekonać konsumentów do zakupu, potrzeba czegoś więcej niż tylko suchego zestawu technikaliów skopiowanego ze strony producenta. Świetny opis produktu jasno określa wartość i zalety produktu, opowiada pewną historię i przedstawia produkt jako rozwiązanie konkretnych problemów.
Konsekwencją słabo przygotowanych opisów produktów jest jednak nie tylko niska sprzedaż, ale także – na co zwracają uwagę autorzy raportu Shotfarm:
- spadek zaufania do marki (80%)
- wzrost liczby zwrotów (40%)
Jak Google ocenia content?
Google, ale i każda inna wyszukiwarka, śledzi tysiące witryn internetowych pod kątem danych fraz kluczowych. By pomóc użytkownikom znaleźć treści, które jak najlepiej odpowiadają na ich zapytania, algorytmy oceniają unikalność treści, ich oryginalność i trafność. By znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwania w Google, opis przyjazny dla SEO (tzw. SEO-friendly) jest więc absolutnie niezbędny. Co to jednak znaczy?
Dawniej bywało z tym różnie, ale dzisiaj zasady rządzące przygotowywaniem treści pod SEO są jasne – trzeba pisać tak, by ułatwić życie użytkownikom. Opisy powinny zaspokajać ich potrzeby zarówno pod względem treści, jak i formy. Pisanie „pod wyszukiwarkę” na nic się już nie zda, a może zmniejszyć czytelność i zaangażowanie użytkowników.
Od czego więc zacząć? Specjaliści zajmujący się copywritingiem, polecają najpierw zdefiniować osoby, które prawdopodobnie będą zainteresowane zakupem tak, by opis odpowiadał zawierał dokładnie te informacje, których potrzebują, a poza tym:
- pisać prostym językiem
- używać słów kluczowych rozmieszczonych naturalnie
- zadbać o przejrzystość, stosując listy i wyróżnienia
- tworzyć unikalne treści
Opis produktu powinien być rzeczowy, ale dostarczać informacji niezbędnych do podjęcia decyzji. Jak więc tworzyć opisy produktów do sklepu internetowego?
Uniwersalnej recepty nie ma, bo inaczej będą wyglądały opisy produktów, których zakup ma wymiar aspiracyjny (np. produktów modowych, kosmetycznych albo wnętrzarskich), inaczej produktów technicznych (np. oprogramowania), których zadaniem jest rozwiązanie konkretnego problemu, a jeszcze inaczej podstawowych towarów (opisując np. żarówkę nie trzeba silić się na poezję).
Czego unikać opisując produkty w e-sklepie?
Można popełnić wiele błędów przy tworzeniu opisów produktów, ale te, które wymienimy poniżej, będą najdrożej kosztować.
Duplikowanie treści
Google obniża pozycję stron, które zawierają treści skopiowane z innych miejsc w sieci, a premiuje te oryginalne. Kopiowanie, także ze stron producenta, będzie działać na szkodę Twojej widoczności w Google, a stylistyczna niespójność negatywnie wpłynie na tożsamość Twojej marki.
Nadużywanie słów kluczowych
Użycie odpowiednich słów kluczowych w opisach produktów pomaga w uzyskaniu lepszej pozycji w rankingu, ale trzeba korzystać z nich z głową. Treści nienaturalnie naszpikowane frazami są nieczytelne, a to z kolei zniechęca użytkowników. Google, które w ustalaniu rankingu bierze pod uwagę także współczynnik odrzuceń i czas spędzony na stronie, to również analizuje.
Używanie technicznego żargonu
Opis produktu w sklepie internetowym, choć powinien pełnić rolę informacyjną, musi być napisany językiem korzyści. Używanie technicznego żargonu nie pomoże ani w zachęcaniu do zakupu, ani w SEO. Jeśli jednak sprzedajesz produkty, które wymagają bardziej precyzyjnych opisów, sprawdź, na czym polega dobry techniczny copywriting.
Przykłady dobrych opisów produktów
Pan PabloPan Pablo, marketplace oferujący odzież i akcesoria modowe różnych marek, musiał znaleźć sposób na to, by opisy produktów były zarazem wyczerpujące, jak i spójne.

Convere, producent kultowych trampek, ma co prawda łatwiej, bo dba o własną markę, ale i tak warto zerknąć na styl, w jakim to robi.

Tim, to jedna z większych hurtowni elektronarzędzi w Polsce, więc opisy produktów również muszą mieć charakter mocno techniczny. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że są bardzo rozbudowane.

Podziel się z innymi: