E-commerce. Jak opisywać produkty w e-sklepie?

opisy produktów do sklepów

Według danych udostępnionych przez OneSpace, aż 98% konsumentów przyznało, że brak opisu produktu jest głównym czynnikiem, który decyduje o opuszczeniu przez nich strony sprzedażowej. Jak więc tworzyć opisy produktów, by zachęcać do ich kupienia, a przy okazji – pozytywnie wpływać na SEO?

Według danych udostępnionych przez OneSpace, aż 98% konsumentów przyznało, że brak opisu produktu jest głównym czynnikiem, który decyduje o opuszczeniu przez nich strony sprzedażowej. Jak więc tworzyć opisy produktów, by zachęcać do ich kupienia, a przy okazji – pozytywnie wpływać na SEO?

Opis produktu to tekst marketingowy, który – niejako zastępując rozmowę ze sprzedawcą – ma jak najpełniej przedstawiać wartość danego produktu. W zakupach online jest on kluczowy. Ten modelowy nie tylko dostarcza klientom szczegółowych informacji na temat funkcji danego produktu, ale także pokazuje, jakie korzyści wiążą się z jego posiadaniem. Kiepskie opisy produktowe w wydatny sposób obniżają szansę na sprzedaż, podobnie jak… opryskliwy sprzedawca; najlepsze z kolei pomagają zmienić zdanie nawet najbardziej sceptycznych konsumentów.

Dlaczego opis produktu jest ważny?

Zakupy online eliminują możliwość zarówno rozmowy ze sprzedawcą, jak i fizycznego zapoznania się z produktem. Słowem, nie można go dotknąć i zobaczyć na własne oczy, by przekonać się, co oferuje. W podjęciu decyzji polegać można jedynie na wskazówkach wizualnych i informacjach, które zawarte są właśnie w opisie.

By jednak przekonać konsumentów do zakupu, potrzeba czegoś więcej niż tylko suchego zestawu technikaliów skopiowanego ze strony producenta. Świetny opis produktu jasno określa wartość i zalety produktu, opowiada pewną historię i przedstawia produkt jako rozwiązanie konkretnych problemów.

Konsekwencją słabo przygotowanych opisów produktów jest jednak nie tylko niska sprzedaż, ale także – na co zwracają uwagę autorzy raportu Shotfarm:

  • spadek zaufania do marki (80%)
  • wzrost liczby zwrotów (40%)
Sprzedażowy aspekt opisów produktowych w e-commerce to jednak tylko jednak strona medalu. Treści mają też niebagatelne znaczenie dla Google, które bierze je pod uwagę w ustalaniu kolejności wyników wyszukiwania. A im wyżej w wyszukiwarce, tym większa szansa na sprzedaż, bo większość klientów rozpoczyna wyszukiwanie produktu właśnie w Google.

Jak Google ocenia content?

Google, ale i każda inna wyszukiwarka, śledzi tysiące witryn internetowych pod kątem danych fraz kluczowych. By pomóc użytkownikom znaleźć treści, które jak najlepiej odpowiadają na ich zapytania, algorytmy oceniają unikalność treści, ich oryginalność i trafność. By znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwania w Google, opis przyjazny dla SEO (tzw. SEO-friendly) jest więc absolutnie niezbędny. Co to jednak znaczy?

Dawniej bywało z tym różnie, ale dzisiaj zasady rządzące przygotowywaniem treści pod SEO są jasne – trzeba pisać tak, by ułatwić życie użytkownikom. Opisy powinny zaspokajać ich potrzeby zarówno pod względem treści, jak i formy. Pisanie „pod wyszukiwarkę” na nic się już nie zda, a może zmniejszyć czytelność i zaangażowanie użytkowników.

Od czego więc zacząć? Specjaliści zajmujący się copywritingiem, polecają najpierw zdefiniować osoby, które prawdopodobnie będą zainteresowane zakupem tak, by opis odpowiadał zawierał dokładnie te informacje, których potrzebują, a poza tym:

  • pisać prostym językiem
  • używać słów kluczowych rozmieszczonych naturalnie
  • zadbać o przejrzystość, stosując listy i wyróżnienia
  • tworzyć unikalne treści

Opis produktu powinien być rzeczowy, ale dostarczać informacji niezbędnych do podjęcia decyzji. Jak więc tworzyć opisy produktów do sklepu internetowego?

Uniwersalnej recepty nie ma, bo inaczej będą wyglądały opisy produktów, których zakup ma wymiar aspiracyjny (np. produktów modowych, kosmetycznych albo wnętrzarskich), inaczej produktów technicznych (np. oprogramowania), których zadaniem jest rozwiązanie konkretnego problemu, a jeszcze inaczej podstawowych towarów (opisując np. żarówkę nie trzeba silić się na poezję).

Czego unikać opisując produkty w e-sklepie?

Można popełnić wiele błędów przy tworzeniu opisów produktów, ale te, które wymienimy poniżej, będą najdrożej kosztować.

Duplikowanie treści

Google obniża pozycję stron, które zawierają treści skopiowane z innych miejsc w sieci, a premiuje te oryginalne. Kopiowanie, także ze stron producenta, będzie działać na szkodę Twojej widoczności w Google, a stylistyczna niespójność negatywnie wpłynie na tożsamość Twojej marki.

Nadużywanie słów kluczowych

Użycie odpowiednich słów kluczowych w opisach produktów pomaga w uzyskaniu lepszej pozycji w rankingu, ale trzeba korzystać z nich z głową. Treści nienaturalnie naszpikowane frazami są nieczytelne, a to z kolei zniechęca użytkowników. Google, które w ustalaniu rankingu bierze pod uwagę także współczynnik odrzuceń i czas spędzony na stronie, to również analizuje.

Używanie technicznego żargonu

Opis produktu w sklepie internetowym, choć powinien pełnić rolę informacyjną, musi być napisany językiem korzyści. Używanie technicznego żargonu nie pomoże ani w zachęcaniu do zakupu, ani w SEO. Jeśli jednak sprzedajesz produkty, które wymagają bardziej precyzyjnych opisów, sprawdź, na czym polega dobry techniczny copywriting.

Przykłady dobrych opisów produktów

Pan Pablo

Pan Pablo, marketplace oferujący odzież i akcesoria modowe różnych marek, musiał znaleźć sposób na to, by opisy produktów były zarazem wyczerpujące, jak i spójne.

E-commerce. Jak opisywać produkty w e-sklepie? Converse

Convere, producent kultowych trampek, ma co prawda łatwiej, bo dba o własną markę, ale i tak warto zerknąć na styl, w jakim to robi.

E-commerce. Jak opisywać produkty w e-sklepie? Tim

Tim, to jedna z większych hurtowni elektronarzędzi w Polsce, więc opisy produktów również muszą mieć charakter mocno techniczny. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że są bardzo rozbudowane.

E-commerce. Jak opisywać produkty w e-sklepie?
Przeczytaj również: Funkcjonalności e-commerce – TOP 5, które poprawią twoją sprzedaż

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość