Zakupy towaru z Chin będą coraz droższe – co to oznacza dla przedsiębiorców?
Niskie ceny produktów sprzedawanych przez internet przez chińskich sprzedawców za pośrednictwem popularnych portali sprzedażowych są atrakcyjną ofertą dla kupujących Europejczyków. Państwo środka może pozwolić sobie na konkurencyjne ceny ze względu na istniejące zwolnienie z VAT od importowanych towarów o wartości nieprzekraczającej 22 euro. Jedną ze zmian wprowadzanych przez unijny pakiet VAT dla e-commerce jest zniesienie tego zwolnienia. Czy spowoduje to, że zakupy z Chin będą coraz droższe?
Aby położyć kres niepłacenia podatku, jednym z elementów unijnego pakiet VAT dla e-commerce, jest likwidacja zwolnienia z VAT dla paczek o wartości do 22 euro importowanych do Europy z Chin i innych krajów trzecich.
Oznacza to, że opodatkowaniu VAT będzie podlegała każda przesyłka z krajów pozaunijnych wysyłana w relacji przedsiębiorca – konsument (B2C), nawet ta o małej wartości, oznaczona jako próbka, czy jako upominek.
Uwaga! Nowe przepisy dotyczą jedynie przedsiębiorców. Nie mają one zastosowania dla osób fizycznych. Oznacza to, że towary o wartości do 45 euro zakupowane z Chin: na własny użytek ORAZ od osoby fizycznej nadal podlegają zwolnieniu. Oba warunki muszą być spełnione łącznie.
Ponadto, dla importowanych z Chin (oraz innych krajów trzecich) paczek o wartości do 150 euro na rzecz unijnego konsumenta, odpowiedzialność za pobór podatku VAT przerzucono na sprzedawców internetowych (w tym platformy sprzedażowe), które będą go pobierać w chwili sprzedaży towarów.
Sprzedawca internetowy, będący jednocześnie importerem będzie mógł skorzystać z pewnego usprawnienia i odprowadzić podatek korzystając z rozliczenia w procedurze IOSS. W ten sposób podatek zostanie od razu wliczony w cenę końcową towaru, którą ma zapłacić kupujący, a nie będzie pobierany przy imporcie towaru, gdzie towar może być zatrzymany do momentu opłacenia podatku.
Jeśli platforma nie zdecyduje się na procedurę IOSS, wtedy za pobranie oraz odprowadzenie podatku VAT może być odpowiedzialna firma kurierska lub poczta.
Ile będzie kosztować zakup z Chin?
Każda paczka importowana z Chin zostanie obarczona podatkiem VAT wg stawki obowiązującej w kraju kupującego, a te powyżej 150 euro – także podatkiem celnym.
Należności celno-skarbowe, czyli VAT od każdej przesyłki wraz z cłem nakładanym na niektóre produkty niewątpliwie spowodują wzrost cen zamawianych towarów z Chin za pośrednictwem np. Aliexpress, Gearbest lub Banggood i innych portali sprzedażowych.
Jak obliczyć cło i VAT, który musi zapłacić kupujący?
Należności skarbowe obliczamy w następujący sposób:
CŁO = (wartość zamówienia+koszty transportu poza UE)*stawka celna.
VAT = (wartość zamówienia+koszty transportu poza UE+koszty transportu w UE+cło z pkt.1)*stawka VAT obowiązująca w kraju konsumenta.
Cło oraz VAT, to całkowita cena nabycia towaru z Chin. Należy ją uiścić w walucie krajowej według bieżącego kursu – bez względu na walutę, w której nastąpiła zapłata za towar.
Przykład 1.
Pani Joanna zamówiła na Aliexpress telefon komórkowy z Chin o wartości 130 euro, z darmową przesyłką. Jaka jest całkowita cena nabycia towaru?
Wartość zamówienia: 130 euro
Bieżący kurs euro: 4,6138
Stawka celna: 0 %
Podstawa VAT: 130*4,6138=599,79 zł
Stawka VAT: 23%
Podatek VAT: 599,79*23%=137,95 złotych
Przy zakupie towaru za 130 euro, pani Joanna musi dodatkowo zapłacić 137,95 zł podatku VAT. Zapłacony podatek VAT pani Joanna będzie mogła odliczyć z tytułu prowadzonej działalności, przy założeniu, że telefon kupuje dla celów firmowych.
Przykład 2.
Pan Maciej zamówił z Chin dla swojej firmy sprzedającej rzeczy dla dzieci, wózek za 200 euro, koszty transportu poza UE, to 10 euro, w UE: dostawa darmowa. Jaka jest całkowita cena nabycia towaru?
Przy zakupie towaru za 200 euro, pan Maciej musi dodatkowo zapłacić 75,91 zł z tytułu należności celno-skarbowych, aby móc odebrać przesyłkę. Przy czym cło w wysokości 26,16 zł będzie kosztem firmy, a zapłacony VAT (49,75) jest od odliczenia, przy założeniu, że zakupiony towar będzie wykorzystany do działalności gospodarczej.
Zgodnie z powyższym, przy zakupie towarów Chin całkowita cena nabycia towaru wykorzystywanego w działalności, to cena podstawowa towaru powiększona o cło oraz VAT. Przy czym:
cło – jest wydatkiem, który można zaliczyć w koszty działalności,
VAT – jest wydatkiem, który można następnie odliczyć, chyba że nie ma takiej możliwości, wtedy staje się kosztem.
Jeśli zaś zakup z Chin (o wartości powyżej 45 euro) jest dokonywany przez osobę prywatną (dla celów prywatnych), wtedy cło oraz VAT stanowią dodatkowy ciężar zakupu ponoszony przez nabywcę.
Likwidacja zwolnienia z VAT dla importowanych towarów o małej wartości z jednej strony spowoduje, że zakupy towaru z Chin będą droższe, a sprzedawcy importujący towary z Chin celem dalszej odsprzedaży będą mieli więcej obowiązków. Z drugiej zaś strony może wzmocnić pozycję europejskich sprzedawców, ponieważ produkty z krajów pozaunijnych już nie będą dla nich oraz dla kupujących tak konkurencyjne cenowo. Co z kolei może wpłynąć na większe przychody europejskich przedsiębiorców, sprzedające rodzime produkty.
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Reklama to jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji, wykorzystywane do zwiększenia rozpoznawalności i popularności produktów, usług czy firm. Może występować w różnych formach – od tradycyjnych, takich jak telewizja i radio, po nowoczesne rozwiązania internetowe, np. media społecznościowe. Często działania promocyjne nie ograniczają się do pojedynczej reklamy, lecz stanowią zespół ściśle powiązanych ze sobą akcji rozumianych jako kampania reklamowa. Jako że kampania reklamowa zawiera w sobie reklamy, musi spełniać te same wymogi prawne co pojedyncza reklama.
Rozpoczynając działalność gospodarczą, nie musisz od razu rejestrować się jako podatnik VAT. Możesz to zrobić dobrowolnie, jeśli uznasz to za korzystne. Warto jednak pamiętać, że istnieją sytuacje, w których rejestracja do VAT jest obowiązkowa.
Od 1 lipca 2025 r. obowiązują dwa nowe rozporządzenia Ministra Finansów dotyczące kas rejestrujących, w tym kas mających postać oprogramowania. Nowe przepisy mają zastosowanie do wszystkich przedsiębiorców prowadzących sprzedaż na rzecz konsumentów, niezależnie od branży.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo