e-Paragony – nowa aplikacja Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów udostępniło nową aplikację mobilną. E-paragony to rozwiązanie pozwalające kontrolować wydatki i okres gwarancji, sprawdzać poprawność paragonów zaopatrzonych kodem QR oraz zgłaszać nieprawidłowości do Urzędu Skarbowego. Sprawdź jakie możliwości da Tobie i Twoim klientom.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

e-Paragony to aplikacja do zarządzania wydatkami. Możesz m. in. dodawać na bieżąco swoje wydatki, gromadzić papierowe paragony w formie zdjęć, kontrolować swój budżet na podstawie statystyk wydatków z podziałem na poszczególne kategorie (np. dom i ogród, edukacja, spożywcze, elektronika, rozrywka, motoryzacja i inne), a także kontrolować okres gwarancyjny dla zakupionych urządzeń.

Dodatkowo w aplikacji można sprawdzić paragon z kodem QR czy został wydany przez kasę zarejestrowaną w Centralnym Repozytorium Kas oraz zgłosić nieprawidłowości dotyczące wydawania paragonów.

Specjalnie dla Ciebie postanowiliśmy przetestować tę aplikację. W artykule znajdziesz informacje a także krótki komentarz z naszych testów.

Konfiguracja i pierwsze uruchomienie aplikacji e-Paragony

W pierwszej części artykułu dowiesz się jak przebiega konfiguracja, a także co jest wymagane, aby rozpocząć użytkowanie aplikacji.

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów znajdziemy informacje, że aplikacja jest bezpieczna i w pełni anonimowa. Aplikację można pobrać zarówno na urządzenia mobilne z systemem Android jak również te z systemem IOS.

 
e-paragony w app store i google play
 

Po zainstalowaniu aplikacji mamy kilka okienek wyjaśniających do czego służy aplikacja na końcu których pojawia się regulamin do akceptacji. Regulamin (warunki ogólne) ma tylko 6 punktów które informują użytkownika, że korzystanie z aplikacji jest bezpłatne, właścicielem aplikacji jest MF, gdzie trzeba zgłaszać problemy z działaniem aplikacji, do czego służy aplikacja i na końcu najważniejsze: aplikacja nie zbiera i nie przechowuje danych osobowych, a wszystko co wprowadzamy do aplikacji przechowywane jest w pamięci telefonu.

Zerkając do ustawień telefonu uprawnienia jakich nadania wymaga aplikacja to aparat i pamięć.

Po zaakceptowaniu regulaminu, aplikacja chce Cię poznać.

Prosi o podanie imienia i nie ma możliwości pominięcia tego kroku.

 
e-paragony konfiguracja 1
   
e-paragony konfiguracja 2
 

kolejnym krokiem jest ustawienie zabezpieczenia Twoich danych wybierając jedną z poniższych opcji:

 
e-paragony zabezpieczenie danych
 

Po wybraniu i wprowadzeniu PINu należy dodatkowo ustawić hasło (minimum 8 znaków) aby móc zresetować PIN lub w przypadku utraty zabezpieczenia biometrycznego, jeśli użytkownik skorzystał z tej opcji zabezpieczenia.

Wprowadzenie imienia i ustawienie podwójnego zabezpieczenia kończy konfigurację aplikacji. Możemy przystąpić do jej użytkowania.

Zgłoszenie nieprawidłowości w aplikacji e-Paragony

Aplikacja ma przejrzysty interfejs.Patrząc na układ funkcji można odnieść wrażenie, że aplikacja ma na celu ułatwić zgłaszanie nieprawidłowości, jest to pierwsza pozycja w części głównej. W tym fragmencie dowiesz się do czego służy i jak działa ta funkcja.

 
e-paragony zgłoś nieprawidłowość
 

Po wybraniu opcji zgłoś nieprawidłowość mamy 7 rodzajów zgłoszeń:

  • brak paragonu
  • paragon nie został wydany
  • nieprawidłowe pozycje na paragonie
  • otrzymany wydruk może nie być paragonem lub jest nieczytelny
  • dane sprzedawcy na paragonie są nieprawidłowe
  • zaniżona stawka VAT na paragonie
  • paragon został anulowany
 
wybierz rodzaj zgloszenia w e-paragony
 

W przypadku pierwszych dwóch opcji oraz paragon został anulowany w kolejnym kroku podajemy dane wydatku, następnie sprzedawcę podając nazwę sprzedawcy, adres, opcjonalnie nr NIP.

Przy pozostałych opcjach dodatkowo dodajemy zdjęcie.

W trakcie dodawania zdjęcia z poziomu aplikacji możemy wykorzystać aparat lub wybrać plik z pamięci telefonu. Aplikacja umożliwia również edycję zdjęcia. Możemy przycinać, rozciągać i zmieniać zdjęcie, które ma zostać przesłane. Następnie jak w przykładzie wyżej podajemy dane wydatku, sprzedawcę i wysyłamy.

 
edycja zdjęć w aplikacji e -paragony
 

W ostatnim kroku w podsumowaniu wysyłamy zgłoszenie.

Mimo braku połączenia z internetem oraz braku karty SIM w telefonie zgłoszenie zostało wysłane bez konieczności podawania jakichkolwiek danych. Zastanawiające jest w jaki sposób aplikacja umożliwia zgłaszanie nieprawidłowości, z zachowaniem anonimowości użytkownika a także z zachowaniem postanowień regulaminu, który informuje, że wszelkie dane są przechowywane w pamięci telefonu nie informując czy aplikacja umożliwia dostęp do danych aplikacji uprawnionym organom zewnętrznym. Jedyną informacją, którą znajdziemy w aplikacji na temat zgłoszeń jest odpowiedź na pytanie w zakładce FAQ w której wprost jest podane, że dane dotyczące zgłaszanych nieprawidłowości są w pełni anonimowe i przekazywane bez możliwości identyfikacji zgłaszającego. Przeglądając interfejs nie znajdziemy również opcji historia wysłanych zgłoszeń.

 
zgloszenie zostało wysłane - komunikat w aplikacji
 

Jak dodać wydatek w aplikacji e-paragony?

W tej części artykułu opisujemy główną funkcję aplikacji, prezentujemy jak wprowadzić wydatek, dodać paragon a także jak wprowadzone dane prezentują się w statystykach.

Opcja dodaj wydatek pozwala nie tylko zarządzać poniesionymi wydatkami, ale również umożliwia pilnowanie okresu gwarancji.

Dodając wydatek możemy wprowadzić:

  • nazwę wydatku
  • cenę
  • ilość
  • przypisać kategorię wydatku
  • zdjęcie wydatku
  • gwarancję
  • tagi
  • notatkę
 
jak dodać wydatek w aplikacji e-paragony
 

Po uzupełnieniu powyższych danych dodajemy paragon (aplikacja wymusza dodanie paragonu) gdzie należy wskazać datę sprzedaży, opcjonalnie można dodać zdjęcie paragonu, zweryfikować paragon, a także dodać informacje o sprzedawcy. Niestety obecnie wskazane dane Użytkownik musi wprowadzić ręcznie, a także nie ma możliwości dołączenia elektronicznego dokumentu. Aplikacja również nie korzysta OCR co pozwoliłoby na wczytanie danych bezpośrednio ze skanowanego paragonu.

Jeśli dane sprzedawcy uzupełniliśmy już raz w aplikacji to możemy użyć ich ponownie wybierając pozycję z listy sprzedawców bez konieczności ponownego wprowadzania danych.

 
jak dodać paragon w aplikacji e-paragony
 

Na podstawie wskazanej daty sprzedaży aplikacja przypisuje wydatek do odpowiedniego miesiąca sumując poniesione wydatki z podziałem na wybrane przez użytkownika kategorie, co dokładniej widać w zakładce statystyki.

 
statystki w aplikacji e-paragony
 

Zakładka prezentuje podsumowanie wydatków dla poszczególnych miesięcy oraz kwotowy i procentowy udział poszczególnych wydatków miesiąca. Przesuwając ekran w lewo i w prawo wyświetlane są dane poszczególnych miesięcy dla których użytkownik wprowadził wydatki. Dzięki temu na wykresie można zobaczyć na co w danym miesiącu wydano najwięcej.

Dodając wydatek możemy jeden paragon podzielić na kilka wydatków i wprowadzić do odrębnych kategorii, co pozwala użytkownikowi sporządzić dokładny budżet i mieć kontrolę nad wydatkami.

Sprawdź paragon QR

Ostatnią opcją dostępną w nowej rządowej aplikacji jest możliwość sprawdzenia poprawności paragonu. Funkcja szczególnie przygotowana dla kas wirtualnych mająca na celu sprawdzenie czy wydająca paragony kasa jest zarejestrowana w Centralnym Repozytorium Kas. Obecnie rzadko można spotkać takie urządzenie, a próba zeskanowania innego kodu QR prezentuje się poniżej.

 
sprawdź paragon kodem QR
 

W przypadku gdy kod QR jest niepoprawny, aplikacja podpowiada opcję Zgłoś nieprawidłowość wymagając dodania zdjęcia, a w kolejnych krokach daty i danych sprzedawcy. Tak przygotowane zgłoszenie nieznanego kodu QR można przesłać w aplikacji.

Aplikacja e-paragony podsumowanie

Porównując funkcjonalność aplikacji w zestawieniu z podobnymi, służącymi do gromadzenia dokumentów związanych z wydatkami, planowaniem domowego budżetu i monitorowaniem swoich finansów, aplikacja e-Paragony otrzymała niskie oceny od użytkowników. Często pojawiającymi się zastrzeżeniami jest konieczność ręcznego wprowadzania danych z paragonu, brak możliwości dołączenia dokumentu elektronicznego. Na rynku możemy znaleźć aplikacje, które zawierają funkcję OCR pozwalającą na odczyt danych bezpośrednio z fotografowanego paragonu. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłości aplikacja ma zostać poszerzona o dodatkowe funkcje m. in. możliwość pobierania paragonu w formie elektronicznej bezpośrednio z kasy.

Kwestie pozostałych funkcjonalności pozostawiam subiektywnej ocenie użytkownika. Niewątpliwie aplikacja umożliwia w łatwy i anonimowy sposób zgłaszanie wszelkich nieprawidłowości dotyczących ewidencji sprzedaży na urządzeniu fiskalnym, zarówno tych słusznych jak również tych nieuzasadnionych. Pozostaje do rozstrzygnięcia jak przekazane zgłoszenia wpłyną na inicjowanie kontroli Urzędu Skarbowego w szczególności w procedurze nabycia sprawdzającego.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce