Ekspert ds. handlu transgranicznego – kim jest i ile zarabia?

ekspert ds. handlu transgranicznego

Ekspert ds. handlu transgranicznego to stosunkowo nowe stanowisko, które pojawiło się wraz z rozszerzeniem działalności właścicieli przedsiębiorstw.

Coraz więcej osób prowadzi sprzedaż poza granicami kraju. Ta ekspansja międzynarodowa doprowadziła do powstania nowego zawodu. Czym się zajmuje i jakie ma wynagrodzenie specjalista ds. handlu transgranicznego?

Czy ekspert ds. handlu transgranicznego jest potrzebny?

Nowe rynki zbytu, nowi klienci, duże pole manewru, jeśli chodzi o zarządzanie zasobami. To powody, dla których rośnie liczba właścicieli sklepów internetowych decydujących się na międzynarodową ekspansję. Chcą oni zwiększyć zyski poprzez sprzedaż swoich produktów w innych państwach.

Rozwiązanie to z pewnością ma sporo korzyści, jednak pociąga za sobą pewne wyzwania, którym trzeba sprostać. Będą one problematyczne szczególnie dla początkujących właścicieli firm. Dlatego często potrzebna jest osoba, która doskonale orientuje się w temacie – będzie nią właśnie specjalista ds. handlu zagranicznego, dlatego obecnie rośnie zapotrzebowanie na tego typu fachowców.

Czego wymaga się od specjalistów ds. handlu transgranicznego?

Jakie są wymagania pracodawców wobec takich ekspertów? Bardzo często są to języki obce – z reguły języki obowiązujące w krajach, do których będzie prowadzona sprzedaż. Sam język angielski nie wystarczy, zatrudniający mogą wymagać znajomości niemieckiego, francuskiego, hiszpańskiego, języków skandynawskich (norweskiego, duńskiego, szwedzkiego) lub języków państw azjatyckich (chińskiego, koreańskiego). Minimalny wymagany poziom to zazwyczaj B2, choć w cenie są eksperci deklarujący znajomość na poziomie C1 lub nawet C2.

Niektóre oferty pracy mogą wskazywać na konieczność znajomości branży, w której działa dany sprzedawcy. Szczególnie, gdy jest ona specyficzna i osoba jej nieznająca mogłaby sobie nie poradzić. Chodzi szczególnie o wiedzę z zakresu: energetyki, elektroenergetyki, automatyki przemysłowej, elektroniki lub elektrotechniki.

Osoba taka musi również wyróżniać się określonymi kompetencjami miękkimi. Powinna być komunikatywna, elokwentna i potrafiąca rozwiązywać problemy, ponieważ będzie miała kontakt z klientami z innych państw. Dlatego przyda jej się łatwość w nawiązywaniu kontaktów. Często musi być także gotowa na wyjazdy służbowe.

Jakie obowiązki posiada ekspert ds. handlu transgranicznego?

Czym zajmuje się specjalista ds. handlu transgranicznego? Najczęściej monitoruje realizację zamówień, przygotowuje sposoby na dotarcie do nowych odbiorców, a także dba o utrzymanie dobrych relacji z dotychczasowymi klientami.

Do obowiązków należą m.in.:

  • przygotowywanie raportów i analiz,
  • prowadzenie dokumentacji związanej ze sprzedażą towarów,
  • obsługa kontaktów handlowych,
  • przygotowywanie transakcji od strony formalnej z uwzględnieniem norm prawnych obowiązujących uczestników kontraktu.

Zarobki specjalistów ds. handlu transgranicznego

Na pensję zasadniczą składa się podstawa, a także różnego rodzaju dodatki przyznawane uprawnionym osobom, np. stażowy, funkcyjny, za pracę w porze nocnej. Szczególnie efektywni pracownicy po spełnieniu określonych wymagań mogą otrzymać premię.

Inny składnik wynagrodzenia to benefity. Wśród korzyści pozapłacowych wymienia się m.in. prywatną opiekę lekarską, karty multisport, bony żywieniowe czy zniżki pracownicze. W prowizyjnym systemie można z kolei liczyć na dodatkową sumę pieniędzy np. od każdego nowego klienta czy każdego zawartego kontraktu.

Kwota wynagrodzenia eksperta ds. handlu transgranicznego będzie się różnić w zależności od kilku czynników. Z pewnością wpływają na nią kwalifikacje zawodowe, czyli chociażby znajomość języków obcych potwierdzona certyfikatami, ukończenie studiów podyplomowych czy zdobycia zaświadczenia o odbyciu potrzebnego kursu.

Pensja będzie zależeć również od doświadczenia zawodowego. Osoba, która od lat wykonuje swoje obowiązki, posiada szeroką wiedzę w danej dziedzinie, może też zarządzać zespołem. Dlatego powinna być adekwatnie wynagradzana proporcjonalnie do stażu pracy.

Naturalnie nie bez znaczenia będą też wykonywane obowiązki. Osoby piastujące określone stanowiska będą zarabiały więcej niż ich podwładni. Wiąże się to z odpowiedzialnością, jaką ponoszą za sukces całego projektu. Często też tacy pracownicy zostają po godzinach, by dopiąć wszystkie sprawy. Dlatego ich pobory powinny być większe.

Wynagrodzenie eksperta ds. handlu transgranicznego kształtuje się następująco:

  • młodszy specjalista – mediana 4 540 zł brutto (najniższa stawka rynkowa – 3980 zł brutto, najwyższa stawka rynkowa 5 240 zł brutto. Poniżej rynku zarabia 25%, a powyżej również 25%),
  • specjalista – mediana 5 360 zł brutto (najniższa stawka rynkowa – 4 610 zł brutto, najwyższa stawka rynkowa 6 410 zł brutto. Poniżej rynku zarabia 25%, a powyżej również 25%),
  • starszy specjalista – mediana 6 510 zł brutto (najniższa stawka rynkowa – 5 220 zł brutto, najwyższa stawka rynkowa 7 880 zł brutto. Poniżej rynku zarabia 25%, a powyżej również 25%).
Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość