Facebook i Google – reklama a podatek u źródła

Pamiętamy slogan “reklama dźwignią handlu”. Hasło pozostało, zmieniły się jednak sposoby promowania produktów firmy. Większość przedsiębiorców nie ma już wątpliwości, że najszybciej można dotrzeć do potencjalnych klientów przez Internet. Media społecznościowe są jednym z kanałów dystrybucji, kolejnym jest reklama Google. Dzisiaj odniesiemy się do poboru podatku u źródła od takich usług.

Facebook i Google a podatek u źródła

Ustawy o podatkach dochodowych informują, w jakich przypadkach polski przedsiębiorca jest zobowiązany do naliczania i pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od usług niematerialnych świadczonych przez nierezydentów. Więcej szczegółowych informacji na temat kto i kiedy powinien rozliczyć podatek u źródła można przeczytać w publikacji.

Ważną informacją dla przedsiębiorcy będzie, czy Polska ma podpisaną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania z krajem firmy, od której kupujemy usługi. Wykaz takich umów znajduje się na stronach rządowych. Na wykazie znajduje się również Irlandia, która jest krajem siedziby zarówno dla Google, jak i Facebooka. Jeden z warunków pozwalających na zwolnienie z podatku u źródła jest spełniony.

Kolejną kwestią jest certyfikat rezydencji. Forma tego dokumentu budzi od wielu lat duże emocje i kontrowersje. Organy podatkowe do niedawna wymagały od przedsiębiorców posiadania certyfikatów w formie papierowej. Pozyskanie dokumentu w takiej formie było wręcz nieosiągalne.

Od 2019 roku zmieniły się przepisy podatkowe, które pozwalają na wykorzystanie kopii certyfikatów rezydencji do wysokości 10.000 zł wypłaty należności za usługę dla firmy Google lub Facebook. Rozmowy na ten temat nie milkną, w dalszym ciągu toczy się dyskusja na temat formy certyfikatu, jeżeli zapłata za usługę przekracza 10.000 zł w roku podatkowym, temat pozostaje otwarty.

W naszym wpisie można znaleźć aktualne certyfikaty rezydencji podatkowej 2021.

Podatek u źródła – informacja IFT-2/IFT-2R

Nawet jeżeli przedsiębiorca będzie zwolniony z poboru podatku u źródła, to ma obowiązek złożenia informacji na formularzu IFT-2/IFT-2R. Obowiązkowe jest złożenie informacji o wysokości przychodu uzyskanego przez zagranicznego kontrahenta na druku IFT-2R, ponieważ informacja IFT-2 sporządzana jest na wniosek usługodawcy.

Informację IFT-2R należy przygotować i przesłać w terminie 3 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego. Dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą będzie to 31 marca. Jeden egzemplarz informacji przekazuje się do naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, drugi dla firmy Google lub Facebook. Informacje sporządza się odrębnie na każdą firmę, jeżeli w roku podatkowym korzystamy z usług świadczonych przez każdą z nich.

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Najnowsze artykuły

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

10 godzin temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

11 godzin temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

11 godzin temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

11 godzin temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

12 godzin temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

12 godzin temu