Podatek u źródła a certyfikat rezydencji

Nabywasz usługi od zagranicznych firm? Sprawdź, w jakiej formie potrzebny Ci będzie certyfikat rezydencji?
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Nabywanie usług od firm zagranicznych przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą wiąże się z określonymi obowiązkami podatkowymi. Nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie z tego sprawę, dlatego warto na ten temat mówić i pisać. Powstał cykl publikacji, w którym opisujemy najczęściej występujące problemy towarzyszące tematyce poboru podatku u źródła. Dziś artykuł: podatek u źródła a certyfikat rezydencji.

Kiedy należy pobierać podatek u źródła?

Jeżeli polski przedsiębiorca nabywa usługi m.in.: doradcze, księgowe, prawne, badania rynku, szeroko rozumiane marketingowe, rekrutacji pracowników od przedsiębiorcy z innego kraju, z którym Polska ma podpisaną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, aby nie zapłacić podatku u źródła musi posiadać certyfikat rezydencji firmy zagranicznej. Od 2019 roku jeżeli kwota nabywanych usług nie przekracza 10.000 zł może to być kopia certyfikatu. Brak certyfikatu rodzi obowiązek naliczenia, pobrania i zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego do urzędu skarbowego.

Problematyczny certyfikat rezydencji

Od wielu lat toczy się dyskusja na temat formy certyfikatu rezydencji. Organy podatkowe stały na stanowisku, że taki certyfikat powinien mieć postać papierową. Bardzo często uzyskanie certyfikatu w takiej formie było niemożliwe, dlatego z czasem zaczęto dopuszczać formę elektroniczną. Tutaj również należy być ostrożnym czy taki certyfikat ma formę elektroniczną, czy jest to tylko kopia certyfikatu rezydencji?

Od 2019 roku ustawodawca wprowadził możliwość skorzystania z kopii certyfikatu rezydencji jeżeli będą spełnione następujące warunki:

  • kwota wypłaty należności na rzecz jednego odbiorcy nie przekracza w roku podatkowym kwoty 10.000 zł,
  • informacje na kopii certyfikatu nie budzą wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym.

Dla większości drobnych przedsiębiorców rozwiązało to problem formy certyfikatu, ale nie dla wszystkich. Domaganie się certyfikatów od nierezydentów, szczególnie tych o światowym zasięgu jak Google czy Facebook, jest wręcz niemożliwe. Dlatego przedsiębiorcy występują o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych, a jeżeli jest taka potrzeba oddają sprawy do sądu.

Stanowisko organów podatkowych w wydawanych interpretacjach

Dopuszczalna jest forma elektroniczna certyfikatu, jeżeli organy podatkowe takie certyfikaty w tej formie wydają. W jednej z interpretacji podatkowych z dnia 31.07.2017 r. nr 0111-KDIB2-1.4010.79.2017.2.AT Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że dopuszczalna jest forma elektroniczna certyfikatu rezydencji podatkowej w formie pliku pdf, jeżeli nie ma możliwości otrzymania go w wersji papierowej. Dodatkowo w tej interpretacji było również wyjaśnione, że rezydent w takiej formie otrzymał certyfikat od urzędu skarbowego w swoim kraju.

Jak wynika z tej interpretacji taka forma pozyskania certyfikatu rezydencji będzie uznana przez organ podatkowy jako oryginał w formie pdf przesłany w formie elektronicznej. Nie jest do końca pewne, w jaki sposób podejdzie organ podatkowy do certyfikatów w formie pdf pobranych ze strony internetowej zagranicznego rezydenta/usługodawcy?

Stanowisko sądów na temat formy certyfikatów rezydencji

Tematem formy wydawanych certyfikatów rezydencji zajmują się również sądy. Nie tak dawno stanowisko w tej sprawie zajął również Sąd NSA w wyroku nr II FSK 1276/18 z dnia 25.08.2020 r. Sprawa rozstrzygana przez NSA jest dość precedensowa, ponieważ w tym wyroku Sąd stoi na stanowisku, że Dyrektor w wydanej interpretacji podatkowej powinien wyjaśnić dlaczego nie uznaje wystawionych przez organy podatkowe Irlandii certyfikatów Google i Facebooka.

W wyroku jest również mowa o tym, że w ocenie irlandzkiej administracji skarbowej certyfikaty rezydencji zamieszczane na stronach internetowych Google i FB w formie elektronicznej, tj. zapisu „PDF” lub „JPG”, są ważnymi dokumentami, mogącymi służyć jako wydawane przez te organy potwierdzenie siedziby dla celów podatkowych. Ze względu na ilość świadczonych usług przez zagranicznych gigantów wydawanie certyfikatów rezydencji przez organy podatkowe Irlandii jest wręcz niemożliwe.

Jak widać cały czas toczy się dyskusja na temat postaci certyfikatów rezydencji i nie jest ona do końca wyjaśniona. Należy jedynie mieć nadzieję, że pojawi się jednoznaczne stanowisko polskiego fiskusa w tej sprawie.

Certyfikaty rezydencji w okresie pandemii

W związku z trwającą pandemią COVID-19 przyjęte zostały rozwiązania ułatwiające funkcjonowanie firmom w tym trudnym czasie. Jednym z nich jest możliwość wykorzystania kopii certyfikatu rezydencji, miejsce zamieszkania i siedziby podatnika dla celów podatkowych, w czasie obowiązywania stanu epidemii, a także w okresie kolejnych 2 miesięcy po jej odwołaniu. Jest to oczywiście rozwiązanie tymczasowe.

Forma certyfikatu rezydencji (oryginał czy kopia) będzie miała znaczenie, dopiero gdy nabywane usługi od firmy, która ma siedzibę działalności gospodarczej poza terytorium Polski będą przekraczały kwotę 10.000 zł. Jak już wspomniano powyżej kopia certyfikatu rezydencji będzie mogła być wykorzystana również przy nabywaniu usług powyżej 10.000 zł. w okresie pandemii i 2 miesiące po jej odwołaniu.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce