Pamiętamy slogan “reklama dźwignią handlu”. Hasło pozostało, zmieniły się jednak sposoby promowania produktów firmy. Większość przedsiębiorców nie ma już wątpliwości, że najszybciej można dotrzeć do potencjalnych klientów przez Internet. Media społecznościowe są jednym z kanałów dystrybucji, kolejnym jest reklama Google. Dzisiaj odniesiemy się do poboru podatku u źródła od takich usług.
Facebook i Google a podatek u źródła
Ustawy o podatkach dochodowych informują, w jakich przypadkach polski przedsiębiorca jest zobowiązany do naliczania i pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od usług niematerialnych świadczonych przez nierezydentów. Więcej szczegółowych informacji na temat kto i kiedy powinien rozliczyć podatek u źródła można przeczytać w publikacji.
Ważną informacją dla przedsiębiorcy będzie, czy Polska ma podpisaną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania z krajem firmy, od której kupujemy usługi. Wykaz takich umów znajduje się na stronach rządowych. Na wykazie znajduje się również Irlandia, która jest krajem siedziby zarówno dla Google, jak i Facebooka. Jeden z warunków pozwalających na zwolnienie z podatku u źródła jest spełniony.
Kolejną kwestią jest certyfikat rezydencji. Forma tego dokumentu budzi od wielu lat duże emocje i kontrowersje. Organy podatkowe do niedawna wymagały od przedsiębiorców posiadania certyfikatów w formie papierowej. Pozyskanie dokumentu w takiej formie było wręcz nieosiągalne.
Od 2019 roku zmieniły się przepisy podatkowe, które pozwalają na wykorzystanie kopii certyfikatów rezydencji do wysokości 10.000 zł wypłaty należności za usługę dla firmy Google lub Facebook. Rozmowy na ten temat nie milkną, w dalszym ciągu toczy się dyskusja na temat formy certyfikatu, jeżeli zapłata za usługę przekracza 10.000 zł w roku podatkowym, temat pozostaje otwarty.
W naszym wpisie można znaleźć aktualne certyfikaty rezydencji podatkowej 2021.
Podatek u źródła – informacja IFT-2/IFT-2R
Nawet jeżeli przedsiębiorca będzie zwolniony z poboru podatku u źródła, to ma obowiązek złożenia informacji na formularzu IFT-2/IFT-2R. Obowiązkowe jest złożenie informacji o wysokości przychodu uzyskanego przez zagranicznego kontrahenta na druku IFT-2R, ponieważ informacja IFT-2 sporządzana jest na wniosek usługodawcy.
Informację IFT-2R należy przygotować i przesłać w terminie 3 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego. Dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą będzie to 31 marca. Jeden egzemplarz informacji przekazuje się do naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, drugi dla firmy Google lub Facebook. Informacje sporządza się odrębnie na każdą firmę, jeżeli w roku podatkowym korzystamy z usług świadczonych przez każdą z nich.