Grywalizacja – co to jest?
Grywalizacja (gamifikacja) polega na zastosowaniu elementów charakterystycznych z gier (przechodzenie kolejnych poziomów, zdobywanie punktów, wykonywanie narzuconych zadań) w codziennych sytuacjach. Ich celem jest urozmaicenie codziennych czynności lub obowiązków. Wiele firm dostrzega potencjał tego rozwiązania i traktuje je jako szansę na podniesienie efektywności swoich pracowników czy zaangażowania swoich klientów.
Korzyści grywalizacji w biznesie
Zastanawiasz się, czy opłacałoby Ci się w ogóle wprowadzać grywalizację do swojej strategii zarządzania? Zdecydowanie tak! Oto kilka przykładów, co możesz dzięki temu zyskać:
- Promowanie celów i wartości firmy
- Edukowanie
- Zwiększenie zaangażowania
- strong>Otwartość na zmiany
- Forma reklamy
- Zdobycie stałych klientów
- Przewaga konkurencyjna
Poprzez wprowadzanie elementów gry do codziennych obowiązków pracowniczych sprawi, iż będą one prawdopodobnie chętniej i lepiej wykonywane. Informacje zwrotne, przyznawanie nagród, stawianie wyzwań, pielęgnowanie relacji, które można wpleść do strategii gamifikacji, będą stanowić dużą motywację dla personelu.
Odnosi się do procesu onboardingu nowych pracowników, a także szkoleń już zatrudnionych osób. Może polegać na wykorzystaniu platformy edukacyjnej, aby rejestrować postępy uczestników, udostępniać przydatne materiały, wprowadzać elementy rywalizacji poprzez quizy, konkursy. Okazanie wsparcia pracownikom, nacisk na ich szkolenie oznacza nie tylko dla nich nieocenioną wartość, ale również ma to przełożenie na osiągane zyski.
Nagradzanie włożonego wysiłku pracowników w realizację celów sprawi, iż będą oni chętniej się angażować w działania firmy. Wdrożenie elementów rozrywki i zabawy ma szansę podniesienia motywacji do poprawy jakości wykonywanej pracy.
Żadna zmiana czy rozwój firmy nie jest możliwy bez aktywnego uczestnictwa tych, którzy ją tworzą – pracowników. Pobudzając ich zaangażowanie, możesz w przyszłości liczyć na większą akceptację i chęć wprowadzania zmian czy innowacji.
Grywalizacja z reguły wzbudza zainteresowanie odbiorców, którzy mogą potencjalnie stać się Twoimi klientami.
Zwiększając zaangażowanie oraz zapewniając pozytywne doświadczenia swojej grupie docelowej, możesz być pewny/-a, iż będą oni chętnie do Ciebie wracać, korzystać z Twoich usług, a nawet polecać innym.
Z uwagi na to, że rynek jest obecnie bardzo nasycony, taki niestandardowy sposób komunikacji wciąż stanowi dobry sposób na wyróżnienie się wśród rywali.
Przykłady grywalizacji
Poniżej przedstawimy kilka rozwiązań gamifikacji, które możesz wykorzystać w swojej firmie!
- Legenda
- Rankingi, monitorowanie postępów
- Wyzwania
- Niespodzianki
- Prawo do porażki
- Quizy, konkursy
- Zdobywanie punktów i nagród
- Rozdania
Wymyślenie historii bohaterów, w które wcielają się użytkownicy, sprawia, iż bardziej się z nimi identyfikują i chętniej biorą udział w zabawie.
Obecność w rankingu wzbudza potrzebę rywalizacji, a zarazem chęć znalezienia się na podium. Warto nagradzać najaktywniejszych użytkowników lub najbardziej zaangażowanych pracowników w firmie. Jest to nie tylko dużo motywacja dla samych zwycięzców, ale również pokazuje innym, że warto brać udział w grywalizacji. Umożliwienie uczczenia nawet niewielkiego sukcesu jest cenne.
Kolejnym dobrym sposobem jest zachęcanie do wykonywania zróżnicowanych zadań, które będą wymagać od danej osoby zaangażowania. Za jego realizację, koniecznie zapewnij jakiś rodzaj nagrody np. odblokowanie nowych możliwości, zdobycie trofeów, punktów pozwalających na odblokowanie kolejnych etapów gry czy zakupienie dodatkowych funkcji.
Wręczenie nagrody z zaskoczenia, docenienie i zauważenie postępów powodują duży wzrost motywacji do dalszego rozwoju umiejętności czy wykonywania danej czynności.
Warto podkreślić, że popełnianie błędów jest naturalną częścią gry, procesu. Zawsze pozostawiaj możliwość poprawy, ponownego podjęcia wyzwania. Ludzie jednak z natury źle znoszą niepowodzenia, więc w założeniu będą oni dążyć do zdobycia jak najlepszych statystyk.
Takie inicjatywy pobudzają chęć wygranej i współzawodnictwo z innymi uczestnikami. Mogą być to quizy sprawdzające wiedzę o danym przedsiębiorstwie bądź konkursy na najciekawszą nazwę nowego rodzaju produktu. Decyzja o wytypowaniu zwycięzcy może spoczywać na samych organizatorach lub umożliwić dokonanie wyboru użytkownikom.
Jako przykład dosyć powszechnej praktyki można przytoczyć wszelkie programy lojalnościowe. Im częściej klient powraca, aby zrobić u Ciebie zakupy, otrzymuje punkty, które następnie umożliwiają mu m.in. obniżenie ceny zamówienia, dołączenie podarunku, niewielkiego gadżetu itd.
Polegają na obdarowaniu bonusami i nagrodami osobę, która wykona wyznaczone zadania np. zaobserwowanie konta w mediach społecznościowych, napisanie komentarza, subskrypcja kanału itd. Wówczas organizatorzy spośród wszystkich uczestników losują zwycięzcę.
Grywalizacja w marketingu
UNICEF
Gamifikacja znajduje szerokie zastosowanie w szczególności w przekazach marketingowych. Taki sposób kampanii ma z reguły większe szanse wzbudzenia zainteresowania i dotarcia do większej liczby odbiorców. Technikę tę wykorzystuje w 2014 roku UNICEF przy okazji rozpowszechniania idei pomocy charytatywnej. Wyzwaniem, z którym musieli zmierzyć się zainteresowani, może brzmieć nieco banalnie. Polegało ono bowiem ma zainstalowaniu stworzonej aplikacji przez organizację Unicef Tap Project i jak najdłużej wytrzymać bez używania telefonu komórkowego. 10 minut bez urządzenia było równowartością jednego dnia czystej wody przekazanej społecznościom, które nie miały do niej dostępu.
InPost
InPost słynie ze swojego oryginalnego, niekonwencjonalnego podejścia. Jednym z licznych tego dowodów, jest zastosowanie elementów grywalizacji w swojej komunikacji. Chcąc nieco zmotywować adresatów paczek oraz wprowadzić nutę rywalizacji, firma wprowadziła komunikaty, pojawiające się po odebraniu przesyłki, z łącznym czasem odbioru i porównaniem go do średniej. Ta prosta praktyka powoduje, iż ludzie będą chcieli osiągać coraz to lepszy wynik. Innym razem, InPost zaangażował swoich odbiorców do usprawnienia procesu odbierania swoich zamówień – osoby, które wykonały tę czynność w ciągu dwóch godzin od jej dostarczenia, miały szansę wziąć udział w loterii z atrakcyjnymi nagrodami.
Kinder Niespodzianka
Jedną z charakterystycznych cech różnego rodzaju gier jest możliwość zbierania czy kolekcjonowania „trofeów”. Niemiecka firma Kinder świetnie dopasowała swoją strategię do tego aspektu poprzez ponadczasowe zabawki, które można znaleźć we wnętrzu czekoladowego przysmaku. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się figurki przedstawiające popularne postacie superbohaterów.
Gry miejskie
Polskie miasta również zauważyły potencjał gamifikacji i wiele z nich organizuje gry miejskie dla przedsiębiorstw i współpracowników, szkół, instytucji czy osób prywatnych. W Warszawie jest możliwość wzięcia udziału w poszukiwaniach Skarbu Starego Miasta lub wejścia do Wehikułu Czasu i odbyciu podróżny edukacyjnej po różnych epokach historycznych. Ponadto istnieje również ciekawa opcja polegająca na przeprowadzeniu programu promocyjnego (wykorzystującego storytelling i elementy grywalizacji) dla swojej marki.
Podsumowanie
Jak łatwo zauważyć, warto w swojej strategii zarządzania myśleć nieszablonowo i stosować mniej konwencjonalne sposoby promocji, budować zaangażowaną społeczność czy wpływać na zachowania konsumenckie. Grywalizacja zgodna z misją i celami Twojego przedsiębiorstwa może okazać się skutecznym narzędziem generującym zyski i przynoszącymi wiele wymiernych korzyści.
Jeżeli chciałbyś/-abyś poznać inny sposób kreatywnego podejścia do zwiększania swojej przewagi konkurencyjnej, przeczytaj o analizie morfologicznej!