Kategorie: BlogInne

Dopłaty do samochodów elektrycznych na firmę

Niektóre państwa członkowskie zapowiadają stopniowe wycofywanie ze sprzedaży samochodów spalinowych. Dlatego już teraz warto zainteresować się pojazdami bezemisyjnymi. Czy wiesz, że możesz uzyskać dopłatę do samochodów elektrycznych? Warto się jednak spieszyć, ponieważ dofinansowanie będzie dostępne do wyczerpania puli środków, a złożono już 4,9 tysiąca wniosków na ponad 136 milionów złotych (stan na dzień 6.07.2022), gdzie głównymi beneficjentami okazali się przedsiębiorcy. Zapoznaj się z tematem, jak uzyskać dotacje do samochodu elektrycznego na firmę.

Dopłaty do nowych aut elektrycznych

Dopłaty do aut elektrycznych są przyznawane w ramach programu “Mój elektryk”. Dotyczą one samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) oraz wodorowych (FCEV). Można się starać o dofinansowanie zarówno do aut osobowych, jak i dostawczych. Dofinansowanie nie dotyczy samochodów hybrydowych.

Pojazdy objęte dopłatami to nowe samochody zeroemisyjne kategorii:

  • M1 – auta osobowe, przeznaczone do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy,
  • N1 – auta zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 t; (auta dostawcze),
  • L1e-L7e – motorowery dwu i trójkołowe, motocykle dwu i trój kołowe, czterokołowce – których maksymalna prędkość przekracza 6 km/h i nie są przeznaczone do kierowania przez osobę pieszą.

Przez nowy pojazd należy rozumieć:

  • samochód, który jest fabrycznie nowy i nie był przed zakupem zarejestrowany lub
  • samochód zakupiony i zarejestrowany przez dealera samochodowego, importera lub firmę leasingową, z przebiegiem kilometrowym nie wyższym niż 50 km

Wysokość dofinansowania

Wysokość dopłaty do samochodu elektrycznego dla przedsiębiorców zależy od rodzaju samochodu.

Dla pojazdów o kategorii M1 maksymalne wsparcie finansowe wynosi:

  • 18 750 zł lub
  • 27 000 zł – jeśli przedsiębiorca zadeklaruje, że jego średnioroczny przebieg auta wyniesie powyżej 15 000 kilometrów, a maksymalna cena pojazdu to 225 000 zł.

W przypadku pojazdów kategorii N1, dotacja na zakup auta wynosi:

  • do 20% kosztów, nie więcej jednak niż 50 000 zł lub
  • do 30% kosztów, nie więcej jednak niż 70 000 zł – jeśli przedsiębiorca zadeklaruje, że jego średnioroczny przebieg auta wyniesie powyżej 20 000 kilometrów.

Na auta z kategorią L1e-L7e można otrzymać dofinansowanie w wysokości do 30% kosztów, nie więcej jednak niż 4 000 zł.

Jak złożyć wniosek o dopłatę do samochodu elektrycznego?

Wnioski należy składać do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wyłącznie przez Generator Wniosków o Dofinansowanie, po uprzednim zarejestrowaniu się. Następnie, należy się zalogować i – podczas tworzenia wniosku, wybrać kolejno:

  1. Wniosek o dofinansowanie ze środków krajowych.
  2. Dziedzina: Ochrona klimatu i atmosfery.
  3. Program: 6.2. Zeroemisyjny transport Mój elektryk.
  4. Nabór: 6.2. Nabór wniosków w ramach Programu priorytetowego „Mój elektryk” dla przedsięwzięć polegających na zakupie pojazdu zeroemisyjnego kategorii M1, N1 oraz L1e-L7e przez podmioty inne niż osoby fizyczne.
  5. Konkurs: 45/NC/OA/6.2/2021 Mój elektryk – inne niż osoby fizyczne.

Wnioski należy składać w terminie do 30.09.2025 roku lub do wyczerpania puli środków na dofinansowanie, które wynoszą 200 000 000 zł.

Wnioski przesłane w inny sposób niż przez Generator będą odrzucone.

Wniosek o dofinansowanie do auta elektrycznego można potwierdzić za pomocą podpisu kwalifikowanego lub profilu zaufanego. Natomiast do samej umowy (już po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku) wymagany będzie podpis kwalifikowany.

Wniosek o dofinansowanie można złożyć po zakupie samochodu, ponieważ dofinansowanie jest przeznaczone dla aut elektrycznych zakupionych między 1.05.2020 a 31.12.2025. Zgodnie z dokumentacją naboru do wniosku załączana jest m.in. faktura zakupu (także faktura zaliczkowa).Za datę zakupu pojazdu uznaje się datę wystawienia faktury końcowej.

Dopłaty do samochodów elektrycznych w leasingu

Dotacją objęte są także samochody w leasingu – poprzez dofinansowanie opłaty wstępnej i opłaty transferowej. Przy czym jeśli opłata wstępna jest mniejsza niż należne dofinansowanie nie ma możliwości wypłaty pełnej kwoty dofinansowania przewidzianego w programie.

Warunki i wysokość dofinansowania na samochody elektryczne w leasingu są takie same jak w przypadku dofinansowania zakupu nowych pojazdów elektrycznych. W przypadku chęci ubiegania się o dofinansowanie do leasingowanego samochodu, należy zgłosić się do firmy leasingowej biorącej udział w programie “Mój elektryk” i w niej złożyć wniosek o dopłatę. Firmy leasingowe, które biorą udział w programie to aktualnie:

  1. Arval Service Lease Polska,
  2. LeasePlan Fleet Management,
  3. Volkswagen Financial Services Polska
  4. PSA Finance Polska
  5. 5. PKO Leasing S.A.
  6. Prime Car Management S.A.
  7. Man Financial Services Poland,
  8. BNP Paribas Leasing Services Sp. z o.o.
  9. Santander Consumer Multirent,
  10. Santander Leasing S.A.
  11. mLeasing,
  12. Leasys Polska,
  13. MHC Mobility,
  14. BMW Financial Services Polska,
  15. RCI Leasing Polska,
  16. ING Lease (Polska),
  17. Mercedes-Benz Leasing Polska,
  18. PEKAO LEASING,
  19. Carefleet S.A. (Grupa EFL. S.A.),
  20. MILLENNIUM Leasing,
  21. Toyota Leasing Polska,
  22. Idea Getin Leasing SA Automotive S.K.A.
  23. Alphabet Polska Fleet Management.

Lista firm może ulec rozszerzeniu wraz z chęcią uczestnictwa w programie kolejnych firm leasingowych. Zaktualizowany wykaz jest prowadzony na stronie Banku Ochrony Środowiska, w sekcji “Firmy leasingowe współpracujące z BOŚ.

Z dofinansowania można też skorzystać w przypadku wynajmu samochodu – o ile taki najem spełnia warunki leasingu operacyjnego.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) wyszło z inicjatywą, aby w przyszłości pojawiły się także dopłaty do używanych samochodów elektrycznych, jednak obecnie jest to jedynie propozycja Stowarzyszenia, bez konkretnych kroków ze strony rządu.

Dorota Łesak

Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim ośmioletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.

Najnowsze artykuły

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

2 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

2 dni temu

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

3 dni temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

3 dni temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

3 dni temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

3 dni temu