Niektóre państwa członkowskie zapowiadają stopniowe wycofywanie ze sprzedaży samochodów spalinowych. Dlatego już teraz warto zainteresować się pojazdami bezemisyjnymi. Czy wiesz, że możesz uzyskać dopłatę do samochodów elektrycznych? Warto się jednak spieszyć, ponieważ dofinansowanie będzie dostępne do wyczerpania puli środków, a złożono już 4,9 tysiąca wniosków na ponad 136 milionów złotych (stan na dzień 6.07.2022), gdzie głównymi beneficjentami okazali się przedsiębiorcy. Zapoznaj się z tematem, jak uzyskać dotacje do samochodu elektrycznego na firmę.
Dopłaty do aut elektrycznych są przyznawane w ramach programu “Mój elektryk”. Dotyczą one samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) oraz wodorowych (FCEV). Można się starać o dofinansowanie zarówno do aut osobowych, jak i dostawczych. Dofinansowanie nie dotyczy samochodów hybrydowych.
Pojazdy objęte dopłatami to nowe samochody zeroemisyjne kategorii:
Przez nowy pojazd należy rozumieć:
Wysokość dopłaty do samochodu elektrycznego dla przedsiębiorców zależy od rodzaju samochodu.
Dla pojazdów o kategorii M1 maksymalne wsparcie finansowe wynosi:
W przypadku pojazdów kategorii N1, dotacja na zakup auta wynosi:
Na auta z kategorią L1e-L7e można otrzymać dofinansowanie w wysokości do 30% kosztów, nie więcej jednak niż 4 000 zł.
Wnioski należy składać do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wyłącznie przez Generator Wniosków o Dofinansowanie, po uprzednim zarejestrowaniu się. Następnie, należy się zalogować i – podczas tworzenia wniosku, wybrać kolejno:
Wnioski należy składać w terminie do 30.09.2025 roku lub do wyczerpania puli środków na dofinansowanie, które wynoszą 200 000 000 zł.
Wnioski przesłane w inny sposób niż przez Generator będą odrzucone.
Wniosek o dofinansowanie do auta elektrycznego można potwierdzić za pomocą podpisu kwalifikowanego lub profilu zaufanego. Natomiast do samej umowy (już po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku) wymagany będzie podpis kwalifikowany.
Wniosek o dofinansowanie można złożyć po zakupie samochodu, ponieważ dofinansowanie jest przeznaczone dla aut elektrycznych zakupionych między 1.05.2020 a 31.12.2025. Zgodnie z dokumentacją naboru do wniosku załączana jest m.in. faktura zakupu (także faktura zaliczkowa).Za datę zakupu pojazdu uznaje się datę wystawienia faktury końcowej.
Dotacją objęte są także samochody w leasingu – poprzez dofinansowanie opłaty wstępnej i opłaty transferowej. Przy czym jeśli opłata wstępna jest mniejsza niż należne dofinansowanie nie ma możliwości wypłaty pełnej kwoty dofinansowania przewidzianego w programie.
Warunki i wysokość dofinansowania na samochody elektryczne w leasingu są takie same jak w przypadku dofinansowania zakupu nowych pojazdów elektrycznych. W przypadku chęci ubiegania się o dofinansowanie do leasingowanego samochodu, należy zgłosić się do firmy leasingowej biorącej udział w programie “Mój elektryk” i w niej złożyć wniosek o dopłatę. Firmy leasingowe, które biorą udział w programie to aktualnie:
Lista firm może ulec rozszerzeniu wraz z chęcią uczestnictwa w programie kolejnych firm leasingowych. Zaktualizowany wykaz jest prowadzony na stronie Banku Ochrony Środowiska, w sekcji “Firmy leasingowe współpracujące z BOŚ.
Z dofinansowania można też skorzystać w przypadku wynajmu samochodu – o ile taki najem spełnia warunki leasingu operacyjnego.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) wyszło z inicjatywą, aby w przyszłości pojawiły się także dopłaty do używanych samochodów elektrycznych, jednak obecnie jest to jedynie propozycja Stowarzyszenia, bez konkretnych kroków ze strony rządu.
Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…
Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…
Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.
W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…
Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…
Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…