Niektóre czynniki mogą zachęcić przedsiębiorcę, aby korzystać z samochodu elektrycznego zamiast tego z napędem silnikowym. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby samochodu elektrycznego używać także w działalności gospodarczej i rozliczać go na podobnych zasadach, jak te konwencjonalne.
Wysokość firmowych odliczeń w przypadku samochodu elektrycznego
Rozliczenie aut elektrycznych, jeśli chodzi o wydatki eksploatacyjne wygląda tak samo, jak w przypadku tych tradycyjnych:
- samochód prywatny wykorzystywany w działalności: 20% PIT oraz 50% VAT,
- samochód firmowy używany do celów prywatnych: 75% PIT oraz 50% VAT,
- samochód wykorzystywany wyłącznie w działalności: 100% PIT oraz 100% VAT.
Jak dokładnie wygląda rozliczenie związane z posiadaniem auta, dokładnie omówiono w artykule: Samochód w firmie – porównanie w pigułce.
Natomiast jeśli chodzi o odpisy amortyzacyjne, to samochody elektryczne objęte są limitem 225 000 zł, a nie 150 000 – jak jest w przypadku samochodów konwencjonalnych. Jak możemy zauważyć – dla pojazdów elektrycznych obowiązuje wyższy o 75 000 zł limit odpisów amortyzacyjnych niż dla aut pozostałych.
Zaś w zakresie odliczania limitowanych składek na ubezpieczenie (np. AC) dla samochodów firmowych – limit 150 000 zł dotyczy zarówno samochodów spalinowych, jak i elektrycznych.
Przykład 1.
Pan Piotr, zwolniony z VAT, kupił samochód elektryczny za 300 000 zł oraz wprowadził samochód do firmy, z użytkowaniem mieszanym. W danym miesiącu Pan Piotr może zaliczyć w koszty następujące wielkości:
|
Poniesione wydatki |
Przysługujące odliczenie |
| Odpis amortyzacyjny (wybrana metoda: 20%) |
cena samochodu: 300 000 zł |
3 750 zł (225 000*0,2)/12 |
| Ubezpieczenie OC (100%) |
300 zł |
300 zł |
| Ubezpieczenie AC (proporcjonalnie do limitu 150 000) |
400 zł |
200 zł (150000/300000)*400 |
| Koszty naprawy (75%) |
2300 zł |
1725 zł |
| Przegląd techniczny |
100 zł |
75 zł |
Jak sposoby ładowania samochodu elektrycznego wpływają na firmowe koszty?
Istnieją następujące sposoby ładowania samochodu elektrycznego:
- w ogólnodostępnych stacjach szybkiego ładowania (DC) – maksymalna moc ładowania to 43 – 350 kWh
- w ogólnodostępnych stacjach wolnego ładowania (AC) – o maksymalnej mocy 3.7 – 43 kWh,
- z domowego gniazdka, swoją energią – maksymalna moc, to 2,2 – 3,4 kWh,
- z tzw. wallboxa – w domu lub w pracy – o maksymalnej mocy 3.4 – 22 kWh.
- w bezpłatnych punktach ładowania znajdujących się obok np. galerii, hoteli, parkingów, innych obiektów. Czasami, aby móc skorzystać z bezpłatnego ładowania, należy np. zapłacić za parking, zrobić zakupy itp.
Ładowanie samochodu elektrycznego trwa o wiele dłużej niż tankowanie spalinowego, co przekłada się na wyższe rachunki za energię – jeśli samochód jest ładowany z domowego gniazdka. Jednak, mimo że koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu zwiększy rachunki za prąd, to opłaty wciąż będą niższe niż za paliwo – przy obecnych cenach prądu i paliw.
Przy ładowaniu samochodu elektrycznego w warunkach domowych (np. biuro w mieszkaniu) do rozliczenia kosztów firmowych potrzebny jest osobny licznik.
Przykład 2.
Pan Mateusz, zwolniony z VAT, naładował prywatne auto elektryczne, które używa także do celów firmowych:
- na stacji szybkiego ładowania na 250 km oraz
- korzystając z energii domowej (używając do ładowania osobnego licznika) również na 250 km
Ile Pan Mateusz może wpisać w koszty przy założeniu zużycia ok. 15 kwH za 100 km?
Koszt naładowania domowego wyniósł pana Mateusza 25 zł, zaś na stacji szybkiego ładowania 100 zł. W związku z tym, pan Mateusz może wrzucić w koszty PIT: 25 zł (20% z 125).
Przykład 3.
Pan Jakub, zwolniony z VAT, naładował firmowe auto elektryczne, które używa także do celów prywatnych:
- na płatnej stacji wolnego ładowania na 250 km oraz
- w bezpłatnym punkcie ładującym stojącym przy autostradzie, gdzie, aby skorzystać z darmowego ładowania za parking musiał zapłacić 5 zł/h – również na 250 km
Ile Pan Jakub z może wpisać w koszty przy założeniu cen: 1,43 zł /kWh oraz 0,40 zł/minutę?
Koszt na stacji wolnego ładowania (5 godz.) wyniósł pana Mateusza 180 zł, zaś w bezpłatnym punkcie ładującym, pan Jakub musiał zapłacić za parking 10 zł, ponieważ ładowanie samochodu trwało ok. 2 godzin.
W związku z tym pan Jakub może wrzucić w koszty PIT: 142,50 zł (75% z 190 zł).
Przykład 4.
Pani Magdalena, będąca czynnym podatnikiem VAT i użytkująca samochód prywatny do celów firmowych otrzymała fakturę od firmy energetycznej za zużycie prądu na kwotę 300 zł netto (VAT: 69 zł), w tym 150 zł netto (VAT: 34,5 zł) dotyczyło energii zużytej przez samochód elektryczny, co było wyszczególnione na fakturze. Jaką kwotę może odliczyć pani Magda?
Pani Magda może odliczyć:
- w VAT: 17,25 zł (50% z 34,5),
- w PIT: 20%(150+17,25)=33,45
Mimo że cena auta elektrycznego jest dość wysoka, to jednak całościowe koszty posiadania takiego samochodu, mogą kształtować się na niższym poziomie niż posiadanie samochodu spalinowego, z m.in. następujących powodów:
- energia elektryczna jest tańsza niż paliwo, dlatego mniej kosztuje naładowanie pojazdu elektrycznego niż zatankowanie tradycyjnego,
- serwisowanie – koszty są niższe, ponieważ auto zużywa się wolniej niż to z napędem silnikowym oraz nie posiada tylu komponentów, co samochód z napędem spalinowym, a zatem nie ma potrzeby ich wymiany,
- wyższy limit odpisów amortyzacyjnych,
- niektóre samochody elektryczne są zwolnione z akcyzy.
Stacja ładowania pojazdów w firmie
Każdy przedsiębiorca posiada środki trwałe w firmie. Ilość i różnorodność środków trwałych zależy przede wszystkim od profilu prowadzonej działalności gospodarczej. Jednak najbardziej powszechnie wykorzystywanym środkiem trwałym w każdej firmie będzie na pewno samochód osobowy. Duży nacisk kładzie się ostatnio na zakup samochodów elektrycznych, na które można uzyskać różnego rodzaju dofinansowania. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy zaczynają rozważać budowanie stacji ładowania pojazdów. W tym przypadku można mieć wątpliwości czy taka nieruchomość stanowi środek trwały w świetle obowiązujących przepisów? W poniższej części artykułu odpowiemy na pytanie, czy stacja ładowania samochodu elektrycznego będzie stanowiła odrębny środek trwały.
Środek trwały w podatku dochodowym
Jak zajrzymy do ustawy o podatku dochodowym (PIT) znajdziemy w niej informacje m.in. na temat rozliczania środków trwałych.
| Środki trwałe podlegające amortyzacji muszą spełniać następujące wymagania:
|
| Stanowią własność lub współwłasność przedsiębiorcy
|
| Zostały nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania
|
| Przewidywany okres używania jest dłuższym niż rok
|
| Przedsiębiorca wykorzystuje je na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą lub zostały oddane do używania na podstawie umowy leasingu finansowego i dokonywane są od nich odpisy amortyzacyjne |
Do środków trwałych zalicza się:
- budynki i budowle,
- lokale będące odrębną własnością,
- maszyny, urządzenia i środki transportu,
- inne przedmioty.
|
Środki trwałe w firmie znajdują się w ewidencji lub wykazie, w przypadku ryczałtu, środków trwałych. Jest to jeden z warunków, żeby odpisy amortyzacyjne mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów przez przedsiębiorców prowadzących PKPiR.
Kiedy środek trwały jest kompletny i zdatny do użytku?
W przepisach podatkowych nie znajdziemy odpowiedzi na pytanie kiedy środek trwały jest kompletny i zdatny do użytku, a ten warunek jest kluczowy do wprowadzenie środka trwałego do ewidencji i rozpoczęcia odpisów amortyzacyjnych. W jednym z orzeczeń sądu NSA z dnia 05.07.2017 r. sygn. akt II FSK 1662/15 można przeczytać, że kompletność i zdatność do użytku w dniu przyjęcia do używania oznacza, że środek trwały:
- zawiera wymagane elementy konstrukcyjne pozwalające na jego funkcjonowanie zgodnie z przeznaczeniem,
- jest sprawny technicznie,
- spełnia wymogi formalne, jeśli takie istnieją.
Przekazanie środka trwałego do używania przez przedsiębiorcę oznacza rozpoczęcie jego wykorzystywania zgodnie z przeznaczeniem. Warunki kompletności i zdatności do użytku środka trwałego są spełnione wówczas, gdy może być legalnie przyjęty do użytkowania.
Stacja ładowania samochodów elektrycznych
Samochodów elektrycznych przybywa jednak brakuje do ich obsługi stacji ładowania. Firmy zaczynają dostrzegać tę lukę na rynku i rozpoczynają inwestycje we własne stacje ładowania samochodu elektrycznego. Przy tej okazji zrodziło się pytanie, czy wybudowanie takiej stacji będzie stanowiło dla przedsiębiorcy środek trwały podlegający amortyzacji? Proces budowy takiej stacji może być kosztowny i czasochłonny. Żeby stacja była kompletna i zdatna do użytku należy nabyć i zainstalować stosowne urządzenie, podłączyć je do sieci elektroenergetycznej, dokonać stosownych odbiorów technicznych i uzyskać zgodę na jej użytkowanie.
Wiele cennych informacji na temat stacji ładowania samochodów elektrycznych można znaleźć w podlinkowanej publikacji.
Czy stacja ładowania samochodu elektrycznego jest środkiem trwałym?
Kompletna stacja ładowania samochodów elektrycznych jest na pewno drogą inwestycją, a dla przedsiębiorcy ważne jest, w jaki sposób będzie mógł taką inwestycję rozliczyć. Taka stacja może być zaewidencjonowana jako odrębny środek trwały. W jednej z interpretacji podatkowych z dnia 31.07.2019 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.314.2019.2.SP firma zadała pytanie, czy kompletna i zdatna do użytku ładowarka do samochodów elektrycznych stanowi odrębny środek trwały podlegający amortyzacji? Ładowarka została zainstalowana na placu przed budynkiem firmy. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) zgodził się z przedsiębiorcą, że taka stacja ładowania samochodu elektrycznego jest odrębnym środkiem trwałym i mogą być od niej naliczane odpisy amortyzacyjne. Jeśli więc wartość początkowa takiego środka trwałego przekracza 10.000 zł, to przedsiębiorca będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych według wybranej przez siebie metody amortyzacji.
Ważne!
Stacja ładowania samochodu elektrycznego stanowi odrębny środek trwały podlegający amortyzacji według zasad wynikających z ustawy PIT.
Stacja ładowania samochodu elektrycznego – stawka amortyzacji
W załączniku nr 1 do ustawy o PIT, na którym znajdują się stawki amortyzacji dla poszczególnych środków trwałych, ustawodawca nie wymienia wprost stacji ładowania pojazdów. Problematyczna staje się kwestia, do jakiej grupy środków trwałych taka budowla powinna zostać zaliczona?
W interpretacji numer 0111-KDIB1-1.4010.493.2019.1.NL z dnia 03.01.2020 r. mowa jest co prawda o bateriach zasilających wózki widłowe, jednak przez analogię można byłoby odnieść to również do stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Pod grupowaniem KŚT 633 kryją się “Baterie akumulatorów elektrycznych stacjonarnych”, do których ma zastosowanie 20% stawka amortyzacji. Tym samym można by było uznać, że do stacji ładowania samochodów elektrycznych ma zastosowanie stawka 20%.
W innych źródłach można przeczytać, że powinna to być stawka właściwa dla klasyfikacji KŚT 745 “Pozostałe samochody o napędzie elektrycznym”, gdzie widnieje stawka amortyzacji w wysokości 18%.
Jak widać nie łatwo jest rozstrzygnąć, jaka stawka amortyzacji będzie właściwa, jednak w ocenie autora właściwszy byłby wybór stawki dla samochodu o napędzie elektrycznym, czyli 18%.
Przykład 5.
Firma, czynny podatnik VAT, postanowiła zainstalować własną stację ładowania pojazdów elektrycznych, której wartość początkowa wynosi 61.500 zł brutto. Stacja jest dedykowana dla samochodów wykorzystywanych w sposób mieszany w firmie. Zobaczmy ile wyniesie podstawa do naliczania odpisów amortyzacyjnych i jaka będzie ich wysokość:
- 50.000 zł – kwota netto,
- 11.500 zł – podatek VAT,
- 5.750 zł – 50% podatku VAT naliczonego (11.500 zł x 50%, szersze wyjaśnienie warunków odliczenia VAT znajduje się poniżej),
- 55.750 zł – podstawa do naliczania odpisów amortyzacyjnych (50.000 zł + 5.750 zł nieodliczony podatek VAT),
- 836,25 zł – miesięczny odpis amortyzacyjny (55.750 zł x 18%)/12 miesięcy.
Stacja ładowania samochodów elektrycznych a odliczenie podatku VAT
Wykorzystanie samochodów osobowych w firmie wiąże się z pewnymi ograniczeniami co do prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego. Bez względu na napęd samochodu, jeśli jest on wykorzystywany w sposób mieszany – w działalności i prywatnie, przedsiębiorca ma prawo do odliczenia jedynie 50% podatku VAT naliczonego. W takim razie powstaje pytanie, czy przedsiębiorca będzie mógł odliczyć 100% czy 50% podatku VAT od stacji ładowania pojazdów elektrycznych?
W jednej z interpretacji podatkowych sygn. 0112-KDIL1-3.4012.720.2018.2.AP z dnia 19 lutego 2019 r. przedsiębiorca zadał m.in. pytanie odnośnie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od stacji ładowania pojazdów. Wydatki objęte ograniczonym prawem odliczenia podatku VAT naliczonego to m.in. te związane z zakupem paliw do napędu tych pojazdów. Takim paliwem w przypadku samochodu elektrycznego będzie niewątpliwie energia elektryczna przez analogię do innych paliw. Oznacza to, że od kosztów energii elektrycznej będzie przysługiwało prawo do odliczenia 50% podatku VAT. W interpretacji zostało podkreślone, że brak jest podstaw do wyłączenia stacji ładowania z wydatków związanych z pojazdami samochodowymi. Urządzenie to bowiem jest związane z eksploatacją i używaniem samochodu osobowego, tym samym będzie podlegało ograniczeniu odliczenia podatku VAT naliczonego. Z takim podejściem zgodził się również Dyrektor KIS.
Uwaga!
Organy podatkowe potwierdzają, że od stacji ładowania samochodów elektrycznych przedsiębiorcy przysługuje prawo do odliczenia 50% podatku VAT naliczonego, jeśli służy ona do ładowania samochodów osobowych wykorzystywanych w sposób mieszany w firmie.
Nieodliczone 50% podatku VAT znajdzie się w podstawie do naliczania odpisów amortyzacyjnych od stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Podsumowanie
W dzisiejszej publikacji został omówiony temat stacji ładowania samochodu elektrycznego w kontekście ustalenia, czy stanowi ona odrębny środek trwały.
Przepisy ustawy o podatku PIT omawiają zasady rozliczania środków trwałych w działalności gospodarczej. Obowiązkowej amortyzacji podlegają środki trwałe o wartości początkowej przekraczającej 10.000 zł. Poniżej tej kwoty środki trwałe mogą być od razu zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ale mogą być również amortyzowane jednorazowo lub na zasadach ogólnych, decyzję w tej kwestii podejmuje przedsiębiorca.
Stacja ładowania samochodu elektrycznego może zostać uznana za środek trwały podlegający amortyzacji. Będzie to możliwe pod warunkiem, że jest kompletna i zdatna do użytkowania i będzie stanowiła odrębny od budynku środek trwały. Wówczas należy dokonać wpisu takiej stacji do ewidencji środków trwałych i rozpocząć odpisy amortyzacyjne według właściwych stawek. Takie odpisy amortyzacyjne będą stanowiły dla przedsiębiorcy koszty uzyskania przychodów.
Jeśli chodzi o odliczenie podatku VAT naliczonego, to będą miały tutaj zastosowanie przepisy ustawy VAT, takie jak do samochodów osobowych. Jeśli stacja będzie służyła samochodom wykorzystywanym w sposób mieszany w firmie, to przedsiębiorca odlicza 50% podatku VAT od jej zakupu.
Stan prawny na dzień: 24.04.2025 r.
a co w przypadku ładowania firmowego BEV w nocy, w domu, przy funkcjonującej instalacji fotowoltaicznej?