Jeśli nie masz w tym doświadczenia – nie przejmuj się. W dzisiejszym artykule opiszemy w kilku prostych krokach, jak nagrywać wideo do kursów online.
Etapy nagrywania wideo do kursów online
Według raportu „State of video in education 2019”, 91% uczestników badania uważa, że wideo ma pozytywny wpływ na wzrost satysfakcji uczniów z nauki. Dodatkowe elementy wizualne oraz dźwiękowe lepiej wpływają na proces zapamiętywania i przyswajania wiedzy. Dlatego wiele osób preferuje taki sposób nauki, nad klasycznym uczeniem się z tekstów i książek.
Jak więc nagrywać wideo, aby stworzyć wartościowy kurs? Oto 6 kroków:
1. Zaplanuj treści wideo
Dlaczego powinieneś przygotować skrypt przed rozpoczęciem nagrywania? Przede wszystkim dlatego, że uchroni Cię to przed marnotrawstwem Twojego czasu. Mając uporządkowaną kolejność poszczególnych lekcji, wraz z wyszczególnieniem ich początków, środków i końców, zachowujesz strukturę, która nie tylko Tobie pozwoli nie pogubić się w przygotowanych materiałach. Zyskają również na tym Twoi uczniowie. Tak uporządkowana wiedza, będzie łatwiejsza do przyswojenia.
W zależności od swoich preferencji możesz rozpisać każdą lekcję dokładnie lub ograniczyć się tylko do najważniejszych wypunktowań. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnych powtórzeń i przerw, na zebranie myśli: „o czym powiedzieć dalej?”. Zaoszczędzi Ci to czas również podczas edycji plików wideo.
2. Przygotuj potrzebny sprzęt
Ten punkt może wydawać się dla wielu osób problematyczny. Na szczęście niepotrzebny jest profesjonalny sprzęt, aby nagrać swój kurs online. W większości przypadków klasyczne smartfony, którymi posługujemy się na co dzień, w zupełności wystarczą. Szerzej ten temat omówiliśmy w osobnym artykule. Jeśli jednak chcesz zadbać o wyższą jakość swoich nagrań, mogą przydać Ci się poniższe narzędzia:
Mikrofon – odpowiedni mikrofon pozwoli zredukować hałas, który pochodzi z otoczenia. Dzięki temu kursanci będą mogli skupić się wyłącznie na tym, co do nich mówisz, bez obawy o rozproszenie zewnętrznymi odgłosami.
Kamera – jak już wspomnieliśmy, aparat w smartfonie może w zupełności wystarczyć. Jednak jeśli chciałbyś nagrywać kurs za pomocą kamerki wbudowanej w laptop, lepiej rozważ zakup zewnętrznego produktu.
Oświetlenie – możesz polegać tylko na świetle dziennym, jednak to zdecydowanie skraca godziny, w których będziesz mógł nagrywać. Jeśli chcesz mieć większą elastyczność, skorzystaj z lamp pierścieniowych lub zestawu Softbox.
Statyw– to bonusowe narzędzie, które pomogą ustabilizować Ci kamerę. Możesz oczywiście zdecydować się na domową wersję tego rozwiązania, np. na ustawienie aparatu na stosie książek.
3. Pobierz program do nagrywania ekranu
Czasami, aby łatwiej coś wytłumaczyć, musimy pokazać odbiorcy dokładnie cały proces. W tym celu przyda się program do nagrywania ekranu, który pozwoli nam przygotować materiał z tego, co akurat robimy na danym urządzeniu. Jest to przydatne rozwiązanie, zwłaszcza jeśli prezentujemy w kursie dany program i jego funkcjonalności. Kursantowi łatwiej będzie zrozumieć i zapamiętać mechanizm jego funkcjonowania na konkretnym przykładzie niż na samej wypowiedzi instruktora.
O najlepszych urządzaniach do nagrywania ekranu pisaliśmy w osobnym artykule. Pamiętaj, aby do takich nagrań wideo przygotować lektor, w którym wytłumaczysz, co aktualnie robisz i dlaczego prezentujesz to w swoim kursie.
4. Przygotuj przestrzeń do nagrywania
Nie potrzebujesz profesjonalnego studia, aby nagrywać kursy internetowe. Możesz przygotować odpowiednią przestrzeń, gdziekolwiek masz taką możliwość. Pamiętaj jednak o kilku aspektach, które wpływają na jakość i odbiór twoich treści:
Odpowiednie ustawienie – spróbuj dostosować ustawienie do swojego kursu. Jeśli twoje szkolenie dotyczy ogrodnictwa, użyj roślin, aby stanowiły twoje tło, lub przenieś swoje studio do ogrodu. Jeśli natomiast twój kurs jest o gotowaniu lub pieczeniu, nagraj wideo w kuchni.
Zadbaj o oświetlenie – wspominaliśmy już, że możesz wykorzystać światło dzienne lub skorzystać z oświetlenia sztucznego. W obu przypadkach zadbaj o to, aby twoja twarz nie była prześwietlona – oraz przeciwnie, zbyt zaciemniona.
Ogranicz hałas w tle – jeśli decydujesz się na nagrywanie, postaraj się ograniczyć zewnętrzny hałas do minimum. Mogą go powodować urządzenia codziennego użytku: pralka, lodówka, klimatyzator, komputer z głośnym wentylatorem. Często są to też odgłosy dochodzące spoza domu, takie jak remont u sąsiada, czy bawiące się nieopodal dzieci – wtedy zamknięcie okien może być wystarczające. W najgorszym wypadku będziesz zmuszony do przełożenia terminu nagrań.
Bałagan– wszystko, co kursanci widzą w tle, nie powinno odwracać ich uwagi od zdobywania wiedzy. Sprawdź, co widać w twoim kadrze i postaraj się zachować w nim porządek i estetykę.
5. Nagraj testowe wideo i wyciągnij wnioski
Zanim nagrasz cały kurs, ogranicz się do nagrania testowego. Obejrzyj gotowe wideo i spróbuj wyciągnąć wnioski. Czy jest coś, co chciałbyś poprawić? Oto kilka podpowiedzi, na co możesz zwrócić uwagę:
ton głosu,
gestykulację i mimikę twarzy,
szybkość mówienia,
sposób wypowiedzi – czy mówisz wyraźnie?,
logikę zdań – upewnij się, czy przygotowany skrypt, rzeczywiście oddaje to, co chciałeś przekazać swoim uczniom,
Pierwsze wideo może być dla Ciebie stresujące. Warto więc wykorzystać to próbne nagranie do oswojenia się z kamerą, dzięki temu w pozostałych lekcjach wypadniesz dużo bardziej naturalnie.
6. Nagraj cały kurs
Kiedy już czujesz się wystarczająco gotowy, przejdź do nagrania całego kursu. Pamiętaj, że nie musi to być perfekcyjne szkolenie, żeby ludzie chcieli je kupić. Uczniów interesuje to, co masz do przekazania, a forma, w jakiej to zrobisz to drugorzędna sprawa.
Po nagraniu kursu czeka Cię jeszcze etap związany z edycją całego materiału. W tej pracy pomogą Ci dedykowane programy, które możesz znaleźć zarówno w wersji płatnej, jak i darmowej.
Podsumowanie
Jak nagrywać wideo do kursów online? Od ukończenia tego zadania dzieli Cię tylko 6 kroków. Wymagają sporego zaangażowania i/lub nakładu środków – możesz również nagrywać wideo nisko budżetowo. Na niektórych etapach pomogą Ci dedykowane programy, które odpowiednio wspomogą i ułatwią Twoją pracę.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zakładanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to proces, który nie kończy się w momencie podpisania umowy spółki. Bowiem od tego momentu powstaje tzw. spółka z o.o. w organizacji, czyli podmiot, który ma już zdolność prawną, ale jeszcze nie uzyskał osobowości prawnej, bo nie został wpisany do KRS. Wówczas może pojawić się istotne pytanie Kto odpowiada za zobowiązania zaciągnięte przez spółkę w organizacji?
Reklama to jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji, wykorzystywane do zwiększenia rozpoznawalności i popularności produktów, usług czy firm. Może występować w różnych formach – od tradycyjnych, takich jak telewizja i radio, po nowoczesne rozwiązania internetowe, np. media społecznościowe. Często działania promocyjne nie ograniczają się do pojedynczej reklamy, lecz stanowią zespół ściśle powiązanych ze sobą akcji rozumianych jako kampania reklamowa. Jako że kampania reklamowa zawiera w sobie reklamy, musi spełniać te same wymogi prawne co pojedyncza reklama.
Sprzedaż na Allegro stała się jednym z najpopularniejszych sposobów prowadzenia działalności e-commerce w Polsce. Niezależnie od tego, czy jesteś jednoosobowym przedsiębiorcą, czy reprezentujesz większą firmę, wystawianie dokumentów sprzedażowych – w tym faktur – stanowi nieodłączny element obsługi klienta i prawidłowego rozliczania podatków.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo