Jak odróżnić wydatek firmowy od wydatku prywatnego?

Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą często zastanawiają się, które z poniesionych wydatków mogą zakwalifikować do wydatków firmowych i jednocześnie do kosztów uzyskania przychodu. Bardzo ważne jest, by w ewidencji księgowej nie ujmować wydatków osobistych. Jak więc odróżnić wydatek firmowy od wydatku prywatnego?

Wydatek firmowy a prywatny

Najważniejszą różnicą między wydatkiem firmowym a prywatnym jest powiązanie – bezpośrednie lub pośrednie – z przychodem osiąganym w ramach prowadzonej działalności. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, za koszt podatkowy można uznać właściwie udokumentowane wydatki. Jeśli zostały poniesione w celu uzyskania przychodu lub też zachowania lub zabezpieczenia ich źródła (np. najem firmowego lokalu). Co więcej, powinny być one ekonomicznie uzasadnione z punktu widzenia prowadzonej działalności.

Które prywatne wydatki można zaliczyć w koszty firmowe?

W przypadku niektórych kosztów możliwe jest zakwalifikowanie ich jednocześnie do kosztów prywatnych, jak i firmowych. W takiej sytuacji przedsiębiorca ma prawo uznać ich część przypadającą na działalność za koszty podatkowe. Jest to możliwe np. w przypadku odpowiednio ustalonej części kosztów utrzymania mieszkania (jak czynsz, energia, dostęp do internetu). Gdzie na cele firmowe, przedsiębiorca wykorzystuje jedynie jego określony fragment. Innym przykładem są wydatki związane z prywatnym samochodem. Od 2019 roku można rozliczyć jedynie 20% wartości wydatków poniesionych na jego eksploatację i ubezpieczenie. Prowadzenie kilometrówki nie jest już konieczne.

Polecamy! Koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej – jak je rozliczyć?

Istnieją również wydatki, które zdaniem wielu podatników można uznać za związane pośrednio lub bezpośrednio z prowadzoną działalnością, jednak organy podatkowe przypisują im bardziej prywatny niż firmowy charakter. Jest tak np. w przypadku wydatków na ochronę zdrowia właściciela firmy, karnety na siłownię czy basen, jak również zakup eleganckiej odzieży (jak garnitur) czy też okularów korekcyjnych dla przedsiębiorcy. W tego typu przypadkach często istnieje ugruntowana linia orzecznicza, zgodnie z którą wydatki takie nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu.

Sprawdź, jak możesz udowodnić, że wydatek jest kosztem działalności gospodarczej!
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

3 godziny temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

4 godziny temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

4 godziny temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

4 godziny temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

5 godzin temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

5 godzin temu