Pokwitowanie z poczty jako dowód księgowy

Czy możliwe jest ujęcie jako kosztu uzyskania przychodu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów opłat pocztowych udokumentowanych wyłącznie za pomocą pokwitowania lub potwierdzenia nadania wystawionego przez Pocztę Polską? Czy taki dokument stanowi wystarczający dowód księgowy, czy też każdorazowo należy ubiegać się o fakturę od operatora?Pokwitowanie z poczty jako dowód księgowy czy takie rozwiązanie jest możliwe? Sprawdźmy.

Pokwitowanie z poczty – czy wystarczy, by ująć koszt w KPiR?

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2003 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów dokładnie określa, jakie dokumenty mogą stanowić podstawę dokonywania zapisów, zarówno po stronie kosztów, jak i przychodów, w KPiR. Poza tradycyjnymi fakturami wymienia ono kilka typów dowodów transakcji, które można traktować jako pełnoprawne dowody księgowe. Uszczegółowienie informacji na ten temat znajdziemy w par. 13 tego rozporządzenia.

Biuro Rachunkowe – dedykowana księgowa

Paragraf 13 rozporządzenia w sprawie prowadzenia KPiR:

Za dowody księgowe uważa się również:

  1. dzienne zestawienia dowodów (faktur dotyczących sprzedaży) sporządzone do zaksięgowania ich zbiorczym zapisem,
  2. noty księgowe, sporządzone w celu skorygowania zapisu dotyczącego operacji gospodarczej wynikającej z dowodu obcego lub własnego, otrzymane od kontrahenta podatnika lub przekazane kontrahentowi,
  3. dowody przesunięć,
  4. dowody opłat pocztowych i bankowych,
  5. inne dowody opłat, w tym dokonywanych na podstawie książeczek opłat oraz dokumenty zawierające dane, o których mowa w par. 12 ust. 3 pkt 2.
Księgowość Internetowa – 30 dni za darmo

W związku z powyższym, by ująć w księdze przychodów i rozchodów wydatki związane np. z zakupem znaczków, czy też ponoszeniem innych opłat pocztowych związanych z prowadzoną działalnością, wystarczającym dowodem księgowym może być pokwitowanie, potwierdzenie nadania wystawione przez Pocztę Polską, a także zapisy z prowadzonej pocztowej książki nadawczej (chociaż z opinią tą nie zawsze zgadza się KIS, która rekomenduje ujmowanie tego typu kosztów każdorazowo na podstawie faktury).

Program do faktur – Darmowe konto

Zapisu w kol. 13 KPiR dokonuje się na podstawie sporządzonego dowodu wewnętrznego. Wyjątek stanowi księgowanie na podstawie książki nadawczej – zapisy z niej są bowiem wystarczającą podstawą do ewidencjonowania kosztów w księdze podatkowej.

Czy wiesz, że KPiR możesz prowadzić zgodnie z zasadą memoriałową lub kasową? Kliknij i dowiedz się więcej na temat różnic między nimi!
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

2 dni temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

2 dni temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

2 dni temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

2 dni temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

3 dni temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

3 dni temu