Blog ifirma.pl

Jak odwołanie stanu epidemii wpływa na podatki?

|
Dnia 16 maja 2022 roku został odwołany stan epidemii w związku z COVID oraz jednocześnie przekształcony w stan zagrożenia epidemicznego.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

W czasie stanu epidemii wprowadzono pewne rozwiązania podatkowe, których czas obowiązywania określono do końca stanu epidemii lub określony czas po jej odwołaniu lub odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego. Zobaczmy więc, jakie zmiany podatkowe przynosi odwołanie stanu epidemii.

Odwołanie stanu epidemii wywołuje zmiany w podatkach od czerwca 2022 oraz stycznia 2023. Kolejny zmiany związane są z odwołaniem stanu zagrożenia epidemicznego, który obecnie zastąpił stan epidemii i nie wiemy jeszcze kiedy będzie odwołany.

Zmiany od czerwca 2022

Od czerwca zmiany wystąpią w obszarach, których czas obowiązywania określono do końca miesiąca, w którym zniesiono stan epidemii: Są to m.in.:

  • odliczanie darowizn przekazanych na cele związane z COVID – odliczenia można dokonać od darowizn przekazanych do końca maja 2022.
  • jednorazowa amortyzacji środków trwałych – nie będzie już można dokonać jednorazowej amortyzacji bez względu na wartość nabytego środka trwałego (chodziło o produkcję towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID).
  • podatek minimalny od nieruchomości komercyjnych – przestaje obowiązywać zwolnienie z podatku minimalnego, czyli od przychodów od wynajętych budynków. Podatek z tego źródła przychodów będzie wynosił 0,035% od tej nadwyżki ponad 10 milionów.

Zmiany od stycznia 2023

W styczniu 2023 zmiany nastąpią w preferencjach, które obowiązują do końca roku, w którym odwołano stan epidemii. Są to m.in:

  • ulga na złe długi – uchylona zostanie możliwość niepowiększania przychodów o nieopłacone wydatki, które zostały zaliczone do kosztów. Jakie zmiany w tym zakresie przyniosła ustawa Covidowa pisaliśmy w: Ulga na złe długi w podatku dochodowym – zmiany po ogłoszeniu specustawy.
  • rozliczanie kosztów ulgi badawczo-rozwojowej na etapie zaliczek miesięcznych – skończy się możliwość odliczania kosztów kwalifikowanych BR dla produktów związanych z COVID od dochodu będącego podstawą obliczenia zaliczki miesięcznej. Zostanie odliczenie jedynie w zeznaniu rocznym.
  • ulga IP BOX – zniesione zostanie rozliczanie ulgi już na etapie zaliczek miesięcznych. Od roku 2023 ulga IP Box będzie podlegała odliczeniu jedynie w zeznaniu rocznym.
  • limity zwolnień z podatku PIT – skończy się czas obowiązywania wyższych limitów zwolnień z PIT dla:
    • zapomóg wypłacanych z funduszy zakładowych: z obecnych 3 000 zł powróci do 1 000 zł,
    • zapomóg w związku ze zdarzeniem losowym: z obecnych 10 000 powróci do 6 000 zł,
    • Dla świadczeń wydanych pracownikowi sfinansowanych z ZFŚS oraz dopłat do wypoczynku finansowanych z innych źródeł – wyższe limity (odpowiednio 2000 zł oraz 3000 zł) obowiązują do końca roku podatkowego następującego po roku, w którym odwołano stan epidemii. Czyli do starych niższych limitów w tym zakresie (odpowiednio: 1000 zł oraz 2000 zł) powrócimy w 2024r.

Zmiany po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego

Te zmiany nastąpią dopiero po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego, który wszedł na miejsce stanu epidemii. Obecnie nie jest znana data jego odwołania.

  • certyfikat rezydencji – dwa miesiące po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego stracą skuteczność certyfikaty, których termin ważności upłynął w okresie obowiązywania epidemii i zostały automatycznie (z mocy ustawu Covidowej) przedłużone.
  • zapłata na rachunek spoza białej listyzawiadomienie ZAW-NR o wpłacie kwoty ponad 15 000 zł na rachunek spoza białej listy po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego należy wysłać w ciągu 7 dni po wykonanym przelewie (w okresie epidemii i stanu zagrożenia – jest na to 14 dni)
  • czas oczekiwania na interpretację indywidualną – w czasie występowania stanu zagrożenie epidemicznego, organy podatkowe mają 6 miesięcy na wydanie interpretacji. Po ustaniu tego czasu – będą zobowiązane 3-miesięcznym terminem.

Autor ifirma.pl

Dorota Łesak

Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim ośmioletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Komentarze czytelników
    1. 3 czerwca 2022 o 16:17
      Katarzyna

      Dzień dobry, w Państwa artykule znajdują się pewne nieprawdziwe informacje:
      „podatek minimalny – przestaje obowiązywać zwolnienie z podatku minimalnego, czyli od przychodów od wynajętych budynków. Podatek z tego źródła przychodów będzie wynosił 3,5% od tej nadwyżki ponad 10 milionów.”
      Podatek minimalny (24ca CIT) to coś innego niż podatek od przychodów od wynajętych budynków (24b CIT). Poza tym ten drugi wynosi 0,035% podstawy opodatkowania, a nie 3,5%. Zwolnienie w okresie COVID dotyczyło właśnie podatku od przychodów z budynków.

    2. 9 czerwca 2022 o 11:57
      Ifirma

      Dziękujemy za komentarz. W przypadku podatku minimalnego możemy się spotkać ze zbieżnością nazwy, ponieważ pojęcie „podatku minimalnego” przyjęło się dla dwóch źródeł.
      1 – dla podatku od przychodów z budynków na podstawie art. 30g ustawy o PIT (a także art. 24b ustawy o CIT) . Potocznie ten podatek był i jest nazywany podatkiem minimalnym (również MF stosowało taką nazwę: https://www.podatki.gov.pl/cit/wyjasnienia/zasady-rozliczania-i-placenia-podatku-od-przychodow-z-budynkow-tzw-minimalny-podatek-dochodowy/).

      2- dla podatku z art. 24ca ustawy o CIT, który wszedł w życie stosunkowo niedawno, bo 1 stycznia 2022 r.

      Poprawiliśmy tekst, aby uniknąć niewłaściwych interpretacji.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie