



Sklep internetowy musi przyciągać uwagę – to oczywiste! Odpowiadają za to wygląd strony internetowej, grafiki, zdjęcia, chwytliwe opisy produktów i treści, które sprzedają. Ale musisz pamiętać, że wszystko, co umieszczasz na swojej stronie, musi być zgodne z prawem.
Wielu początkujących właścicieli e-commerce wpada w pułapkę, ponieważ kopiuje opisy produktów od producenta, wrzuca łatwo dostępne zdjęcia z Google albo korzysta z darmowych grafik znalezionych w sieci bądź social mediach. Często jednak wiąże się to z naruszeniem praw autorskich. Pamiętaj, że każda treść, tekst, zdjęcie, grafika, film, logo czy muzyka, może być utworem chronionym przez ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Najczęściej ochronie prawnej podlegają:
Za naruszenie praw autorskich grozi odpowiedzialność karna albo cywilna, w zależności od naruszenia. Przykładowo użycie cudzych treści bez zgody może skutkować:
Zgodnie z prawem autorskim każde dzieło stworzone przez człowieka, które jest oryginalne i ma indywidualny charakter, podlega ochronie prawnej, a do takich dzieł należą również grafiki komputerowe.
Co ważne, prawo nie wymaga, aby takie dzieło było zarejestrowane czy oficjalnie zgłoszone, ponieważ ochrona działa automatycznie od momentu jego stworzenia. Oznacza to, że nawet jeśli grafika jest jeszcze w trakcie pracy, już wtedy jest chroniona. Dlatego każdorazowo, gdy chcesz wykorzystać grafikę w swoim sklepie, musisz upewnić się, że robisz to zgodnie z prawem. Kiedy korzystanie z grafiki jest legalne?
RODZAJ DZIAŁANIA | CZY JEST LEGALNE? | CO WARTO WIEDZIEĆ? |
korzystanie z grafiki bez zgody autora | nie | to naruszenie prawa i grożą sankcje prawne |
uzyskanie zgody twórcy | tak | twórca może określić warunki, na jakich pozwala użyć |
przeniesienie praw majątkowych na ciebie | tak | otrzymujesz pełne prawo do korzystania z grafiki |
użycie grafik, których ochrona wygasła | tak | dotyczy dzieł, które są już w domenie publicznej |
grafiki na licencji Creative Commons | tak | trzeba przestrzegać warunków danej licencji |
Aby mieć pewność, czy grafika nie jest chroniona i jak ją można wykorzystać, warto:
A jeśli chcesz wiedzieć, czy logo stworzone w Canva jest legalne, to przeczytaj ten artykuł.
Każdy sklep internetowy powinien spełniać określone wymagania prawne. Poniżej przedstawiamy kluczowe elementy, które muszą zostać wdrożone:
REGULAMIN SKLEPU INTERNETOWEGO
Obowiązkowy dokument określający warunki zawierania umów z klientami, który powinien zawierać:
Więcej o regulaminie sklepu internetowego przeczytasz tutaj, gdzie również pobierzesz jego darmowy wzór.
POLITYKA PRYWATNOŚCI I COOKIES
Polityka prywatności musi zawierać:
Polityka cookies musi zawierać:
Więcej o polityce cookies i polityce prywatności przeczytasz tutaj.
POLITYKA OPINII
Polityka opinii musi zawierać:
Więcej o polityce opinii przeczytasz w tym artykule.
ZGODY MARKETINGOWE
Więcej o zgodzie marketingowej przeczytasz tutaj.
BEZPIECZEŃSTWO PŁATNOŚCI
Sklep internetowy powinien zapewniać bezpieczeństwo transakcji, w szczególności przez:
EWIDENCJA SPRZEDAŻY I OBOWIĄZKI PODATKOWE
Prowadzenie sprzedaży musi być zgodne z przepisami podatkowymi, co obejmuje:
OBOWIĄZKI WYNIKAJĄCE Z DYREKTYWY OMNIBUS
Więcej o dyrektywie Omnibus przeczytasz tutaj.
DOSTĘPNOŚĆ CYFROWA
Od dnia 28 czerwca 2025 r. przedsiębiorcy muszą:
Więcej o standardzie WCAG 2.2. przeczytasz tutaj.
Jeśli tworzysz stronę internetową – dla siebie, swojej firmy czy sklepu – musisz pamiętać, że nie wszystko, co znajdziesz w internecie, możesz po prostu wrzucić na stronę. Zwłaszcza grafiki, zdjęcia, ikony czy czcionki nie są niczyje. Mają właścicieli, a ich bezprawne użycie może Cię sporo kosztować, dlatego:
O legalność warto zadbać od początku – to się po prostu opłaca. Nie chodzi tylko o unikanie kar, ale o budowanie profesjonalnego, wiarygodnego wizerunku marki. Pamiętaj też, że oprócz grafik, legalna strona www powinna mieć politykę prywatności i cookies, umożliwiać wyrażenie świadomej zgody na marketing, być dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (zgodnie z WCAG 2.2), a w przypadku e-sklepów – spełniać wymagania dyrektywy Omnibus (np. informowanie o najniższej cenie przed promocją).
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.