E-mail marketing automation - omówione zagadnienia:
Zmiany związane z wprowadzeniem w życie RODO, mimo że marketerzy bardzo się ich obawiali, przyniosły sporo korzyści. Jak wynika z raportów „Email Marketing w liczbach” i „Email Marketing Industry Census”, ogólna skuteczność e-mail marketingu nigdy nie była oceniana tak wysoko. RODO zaczęło z całą surowością wymagać od marketerów, by wszelkie działania e-mail marketingowe były prowadzone z pełną transparentnością. Oznaczało to, że żaden mailing nie powinien zostać wysłany bez wszystkich wymaganych zgód. Koniec końców, dzisiaj użytkownik dostaje tylko te informacje, którymi jest zainteresowany. Szansa na to, że dokona zakupu jest więc spora. Jak to wykorzystać i ułatwić sobie zadanie wysyłki maili? mamy na to odpowiedź: e-mail marketing automation.
Co to jest e-mail marketing?
Czym jest dzisiejszy e-mail marketing? Na pewno nie masowym wysyłaniem komunikatów do adresów z przypadkowej listy! E-mail marketing, jak każdy inny kanał reklamy cyfrowej, opiera się dzisiaj na danych.
Wszystko zaczyna się od pozyskania adresów mailowych, co można zrobić np. oferując klientom zniżkę w zamian za zapis do newslettera lub prowadząc sprofilowane działania lead generation (działania zmierzające do zbudowania bazy osób potencjalnie zainteresowanych naszą ofertą).
Gdy adresów będzie dość dużo, warto dokonać ich podziału, czyli segmentacji, tworząc coś na kształt podzbiorów zawierających dane osób o określonych preferencjach czy cechach, np. demograficznych.
Potem nie pozostaje nic innego jak stworzenie spersonalizowanych komunikatów pod potrzeby określonych segmentów. W praktyce segmentacja może przebiegać wg. dowolnych podziałów. Jeśli jednak wyodrębniamy np. grupę kobiet z dużych miast przed 20 rokiem życia, mailing powinien zawierać ofertę produktów, które mogą zainteresować właśnie te osoby i być napisany językiem, który będzie im bliski.
Czym jest marketing automation?
Dzięki zastosowaniu technologii możliwe jest śledzenie i analiza zachowań klientów, a także tworzenie procesów marketingowych, które ujednolicają obsługę klienta w wielu kanałach. Ich kombinacja ma na celu poprawienie efektywności lejka sprzedażowego.
Jak wykorzystać e-mail marketing automation w e-commerce?
Zastosowanie e-mail marketingu nie jest ograniczone do e-commerce, ale rzeczywiście jego możliwości najpełniej wykorzystują właśnie sprzedawcy, zwłaszcza w procesach zmierzających do podtrzymania relacji z klientami.
Klienci mogą dzięki mailom korzystać ze specjalnych ofert, zniżek, rabatów i wyprzedaży. By jednak przekaz był skuteczny, trzeba pochylić się nad wspomnianą wcześniej personalizacją i zaproponować klientom to, co może ich faktycznie zainteresować.
System marketing automation można z kolei wykorzystać zarówno do podstawowych zastosowań (np. do wysyłki autorespondera), ale i tworzyć bardziej skomplikowane scenariusze wywoływane przez określone zdarzenia, np. po dokonaniu zakupu, wysłać ofertę z produktami komplementarnymi do tych kupionych wcześniej.
Podziel się z innymi: