Jednym z elementów wsparcia dla przedsiębiorców jest możliwość nie płacenia odsetek za zwłokę od należności do ZUS za okres od stycznia 2020. Ulga ta dotyczy wszystkich przedsiębiorców niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa czy obrotów w działalności gospodarczej. Aby móc skorzystać ze wskazanej możliwości, należy przekazać do ZUS druk ZUS RDO.
W artykule są uwzględnione zmiany, które wprowadziła tzw. tarcza 4.0, ogłoszona 23.06.2020 r.
Warunki dotyczące skorzystania z pobierania odsetek za zwłokę
Głównymi warunkami jakie należy spełnić aby móc skorzystać z ulgi to:
podleganie pod ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne przez płatnika,
zwolnienie z odsetek dotyczy jedynie okresu od stycznia 2020,
nie jest istotna specyfika i charakterystyka przedsiębiorstwa – z ulgi może skorzystać każdy płatnik,
odstąpienie jest możliwe, gdy składki już zostały opłacone, ale po ustawowym terminie płatności i w związku z tym powstały odsetki.
Odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę
Jak złożyć wniosek?
W sytuacji wypełniania wniosku w wersji papierowej, warto postępować zgodnie z instrukcją.
UWAGA!
Wnioski RDO od 24.06.2020 r. składane są jedynie w wersji elektronicznej przez PUE-ZUS. Jeżeli przed dniem wejścia w życie ustawy zostały przekazane inną drogą to będą one poprawnie złożone.
Poniżej przedstawiamy sposób wysyłki wniosku przez PUE-ZUS.
W pierwszej kolejności należy zalogować się do PUE-ZUS, np. za pomocą profilu zaufanego.
Następnie należy przejść do zakładki Płatnik ➡ Usługi ➡ Odnajdujemy na liście RDO ➡ Przejdź do usługi.
Pojawi się formularz wniosku o odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę, w którym należy sprawdzić poprawność danych na stronie 1.
Dane wnioskodawcy
W części pierwszej należy podać dane organizacyjne firmy takie jak: NIP, REGON oraz dane płatnika składek ZUS. Wszelkie dane dotyczące wnioskodawcy pobierane są automatycznie z portalu PUE ZUS, sugerowane jest aby zweryfikować ich poprawność. Przydatne jest natomiast, aby uzupełnić numer telefonu oraz e-mail, by w przypadku jakichkolwiek pytań ze strony ZUS, kontakt był zdecydowanie łatwiejszy.
Treść wniosku
W sekcji II należy wypełnić miesiąc i rok, za który przedsiębiorca chciałby wnioskować o odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę. Należy również wskazać datę, kiedy zostały opłacone składki (bez odsetek) za okres maksymalnie 3 miesięcy.
UWAGA!
Należy pamiętać, że o zwolnienie z odsetek można wnioskować tylko w przypadku składek zapłaconych.
Uzasadnienie wniosku
W części III, należy wprowadzić informację czy “opłacenie należności po terminie nastąpiło w związku z epidemią COVID-19”. W przypadku jeżeli przedsiębiorca zaznaczył we wniosku opcję NIE wówczas należy uargumentować dlaczego płatnik zwraca się z prośbą o odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę.
W sytuacji, kiedy przedsiębiorca wybierze TAK, wówczas nie podaje uzasadnienia wniosku.
Wysyłka deklaracji do ZUS
Aby prawidłowo wysłać deklaracje do ZUS, wybieramy opcję Sprawdź ➡ Zapisz ➡ Zamknij.
Jeśli pojawią się pola, które dodatkowo należy uzupełnić – po wybraniu opcji Sprawdź wyświetli się odpowiednia informacja w zakładce Uwagi i błędy.
W sytuacji gdy wszystkie pola zostały wypełnione – wówczas liczba błędów w tej zakładce będzie wynosiła 0. Natomiast w przypadku pojawienia się braków – wystarczy wybrać konkretny błąd – zostaniemy przeniesieni w miejsce, które będzie trzeba wypełnić.
Po “zamknięciu” formularza pozostaje nam wysłanie go do ZUS. W tym celu wybieramy opcję Wyślij ➡ potwierdzamy oświadczenie ➡ ok.
Na kolejnej stronie wybieramy sposób odpowiedzi – przy wysyłce przez PUE-ZUS powinno być zaznaczone elektronicznie (przez portal PUE ZUS) oraz zatwierdzamy poprzez wybranie opcji OK.
W kolejnym kroku wybieramy sposób podpisania dokumentu.
Jak sprawdzić czy wniosek został wysłany?
Jeśli wniosek jest wysłany – dostępny będzie w zakładce Dokumenty i wiadomości ➡ Wysłane.
Gdzie szukać dokumentu, jeśli nie udało się go podpisać?
Jeśli podczas wysyłki pojawił się błąd, należy szukać dokumentu w zakładce Zlecenia ➡ Operacje do potwierdzenia ➡ Potwierdź profilem zaufanym EPUAP.
Wniosek można oczywiście złożyć w wersji papierowej. Jednak można również zrobić to poprzez PUE-ZUS jeśli posiadamy profil zaufany.
Jak można sprawdzić czy wniosek został poprawnie wysłany?
Wysłane wnioski znajdziemy wchodząc w zakładkę ‘Dokumenty i wiadomości’ następnie wybierając
kategorię ‘Dokumenty wysłane’.
Czy możliwość nie płacenia odsetek za zwłokę od należności do ZUS dotyczy wszystkich przedsiębiorców?
Tak – ulga ta niezależna jest od wielkości przedsiębiorstwa czy obrotów w działalności. Aby z niej skorzysta ć trzeba jednak wypełnić i złożyć do ZUS wniosek RDO.
Specjalistka w zakresie zagadnień kadrowych i wszelkich formalności związanych z zatrudnianiem pracowników. Od wielu lat zajmuje się tematyką szeroko pojętego human resources, w tym obowiązkami pracowników i pracodawców. Na co dzień w zespole Biura Obsługi Klienta IFIRMA wspiera przedsiębiorców i służy pomocą w kwestiach kadrowych i dotyczących ZUS-u.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W dzisiejszym świecie coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega znaczenie odpowiedzialnego i zrównoważonego prowadzenia biznesu. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility) stała się nie tylko modnym hasłem, ale przede wszystkim kluczowym elementem strategii firm, które chcą budować pozytywny wizerunek, zdobywać lojalnych klientów i przyciągać najlepszych pracowników.
Od dnia 28 czerwca 2025 r. standard WCAG 2.2 stanie się obowiązkowy dla właścicieli stron internetowych i sklepów online. Nowe wytyczne mają na celu zapewnić większą dostępność i przejrzystość dla wszystkich użytkowników, a przede wszystkim tych z niepełnosprawnością.
Umowa sprzedaży to jedna z najczęściej zawieranych umów cywilnoprawnych. Skutki jej zawarcia mają istotne znaczenie na wielu płaszczyznach prawa, w tym prawa podatkowego. Jednym z takich podatków jest podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC), który ciąży na podatniku w przypadku sprzedaży rzeczy i praw majątkowych. Jednakże co w przypadku, gdy umowa została zawarta, podatek PCC został zapłacony, a w między czasie okazało się, że umowa sprzedaży jest nieważna? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo