Warunki dotyczące skorzystania z pobierania odsetek za zwłokę
Głównymi warunkami jakie należy spełnić aby móc skorzystać z ulgi to:
- podleganie pod ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne przez płatnika,
- zwolnienie z odsetek dotyczy jedynie okresu od stycznia 2020,
- nie jest istotna specyfika i charakterystyka przedsiębiorstwa – z ulgi może skorzystać każdy płatnik,
- odstąpienie jest możliwe, gdy składki już zostały opłacone, ale po ustawowym terminie płatności i w związku z tym powstały odsetki.
Odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę
Jak złożyć wniosek?
W sytuacji wypełniania wniosku w wersji papierowej, warto postępować zgodnie z instrukcją.
UWAGA!
Wnioski RDO od 24.06.2020 r. składane są jedynie w wersji elektronicznej przez PUE-ZUS. Jeżeli przed dniem wejścia w życie ustawy zostały przekazane inną drogą to będą one poprawnie złożone.
Poniżej przedstawiamy sposób wysyłki wniosku przez PUE-ZUS.
W pierwszej kolejności należy zalogować się do PUE-ZUS, np. za pomocą profilu zaufanego.
Następnie należy przejść do zakładki Płatnik ➡ Usługi ➡ Odnajdujemy na liście RDO ➡ Przejdź do usługi.
Pojawi się formularz wniosku o odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę, w którym należy sprawdzić poprawność danych na stronie 1.
Dane wnioskodawcy
W części pierwszej należy podać dane organizacyjne firmy takie jak: NIP, REGON oraz dane płatnika składek ZUS. Wszelkie dane dotyczące wnioskodawcy pobierane są automatycznie z portalu PUE ZUS, sugerowane jest aby zweryfikować ich poprawność. Przydatne jest natomiast, aby uzupełnić numer telefonu oraz e-mail, by w przypadku jakichkolwiek pytań ze strony ZUS, kontakt był zdecydowanie łatwiejszy.
Treść wniosku
W sekcji II należy wypełnić miesiąc i rok, za który przedsiębiorca chciałby wnioskować o odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę. Należy również wskazać datę, kiedy zostały opłacone składki (bez odsetek) za okres maksymalnie 3 miesięcy.
UWAGA!
Należy pamiętać, że o zwolnienie z odsetek można wnioskować tylko w przypadku składek zapłaconych.
Uzasadnienie wniosku
W części III, należy wprowadzić informację czy “opłacenie należności po terminie nastąpiło w związku z epidemią COVID-19”. W przypadku jeżeli przedsiębiorca zaznaczył we wniosku opcję NIE wówczas należy uargumentować dlaczego płatnik zwraca się z prośbą o odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę.
W sytuacji, kiedy przedsiębiorca wybierze TAK, wówczas nie podaje uzasadnienia wniosku.
Wysyłka deklaracji do ZUS
Aby prawidłowo wysłać deklaracje do ZUS, wybieramy opcję Sprawdź ➡ Zapisz ➡ Zamknij.
Jeśli pojawią się pola, które dodatkowo należy uzupełnić – po wybraniu opcji Sprawdź wyświetli się odpowiednia informacja w zakładce Uwagi i błędy.
W sytuacji gdy wszystkie pola zostały wypełnione – wówczas liczba błędów w tej zakładce będzie wynosiła 0. Natomiast w przypadku pojawienia się braków – wystarczy wybrać konkretny błąd – zostaniemy przeniesieni w miejsce, które będzie trzeba wypełnić.
Po “zamknięciu” formularza pozostaje nam wysłanie go do ZUS. W tym celu wybieramy opcję Wyślij ➡ potwierdzamy oświadczenie ➡ ok.
Na kolejnej stronie wybieramy sposób odpowiedzi – przy wysyłce przez PUE-ZUS powinno być zaznaczone elektronicznie (przez portal PUE ZUS) oraz zatwierdzamy poprzez wybranie opcji OK.
W kolejnym kroku wybieramy sposób podpisania dokumentu.
Jak sprawdzić czy wniosek został wysłany?
Jeśli wniosek jest wysłany – dostępny będzie w zakładce Dokumenty i wiadomości ➡ Wysłane.
Gdzie szukać dokumentu, jeśli nie udało się go podpisać?
Jeśli podczas wysyłki pojawił się błąd, należy szukać dokumentu w zakładce Zlecenia ➡ Operacje do potwierdzenia ➡ Potwierdź profilem zaufanym EPUAP.