Jak zaprojektować sklep internetowy B2B? Kluczowe elementy oraz UX

jak zaprojektować sklep b2b

Chcesz ruszyć ze sprzedażą poprzez platformę B2B e-commerce i zastanawiasz się, jak zaprojektować sklep internetowy?

Jakie funkcjonalności koniecznie muszą się w nim znaleźć, a także co zrobić, aby był on przyjazny dla użytkownika? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz w naszym artykule.

Jakie elementy powinien zawierać sklep B2B?

Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na sklep internetowy B2B. Najważniejsze elementy, które powinien on posiadać, to z pewnością prezentacja oferty produktowej, obsługa zamówień oraz obsługa zapytań ofertowych. Bardzo ważne jest, aby w miarę możliwości każdy z tych procesów był zautomatyzowany. Odciąży to pracowników, ponieważ już nie będą musieli wykonywać żmudnych i powtarzalnych czynności, a także obniży koszty związane z obsługą klienta.

To, jak będzie wyglądała prezentacja oferty, zależy od tego, na jaki poziom dostępności zdecyduje się podmiot sprzedający. Hurtownia internetowa może być:

  • otwarta – po wejściu na stronę dostępne są produkty i ich ceny,
  • półotwarta – pełni rolę swoistego katalogu produktów, ponieważ ceny nie są dostępne,
  • zamknięta – sprawdzenie artykułów i cen wymaga zalogowania się.

Platforma do składania zamówień hurtowych online to podstawowy element, który powinien się znaleźć w sklepie internetowym B2B. Dzięki niej klienci mogą kupować o każdej porze dnia czy nawet nocy. Nie można jednak zapomnieć o tym, że cały proces musi być prosty i wygodny. Dlatego trzeba zadbać o łatwą edycję parametrów płatności i dostawy, możliwość szybkiego skontaktowania się z opiekunem handlowym, a także edytowalny koszyk zapamiętujący wcześniej dodane produkty, do którego można wrócić po czasie.

Kolejnym elementem, jaki powinien posiadać sklep internetowy B2B, jest możliwość składania zapytań ofertowych i negocjacji cen. Cały proces może przebiegać szybko i sprawnie bez bezpośredniego kontaktu. Pracownik będzie miał dostęp do uwag klienta i zaproponowanych stawek – na spokojnie przemyśli ofertę, a finalnie w łatwy sposób przyjmie ją lub odrzuci.

Najważniejsze funkcje sklepu B2B

Sklep internetowy B2B bez wątpienia pozytywnie wpływa na wyniki sprzedaży hurtowej. Przed wdrożeniem systemu warto zastanowić się, jakie są najważniejsze funkcje takiej platformy sprzedażowej, które w jak największym stopniu usprawnią pracę firmy.

Model biznesowy B2B opiera się na indywidualnych relacjach pomiędzy poszczególnymi przedsiębiorstwami. Każde z nich obowiązuje inna oferta czy cennik, które często były negocjowane latami. Dlatego z pewnością każdy podmiot kupujący doceni spersonalizowany pulpit klienta. W ten sposób można dowolnie konfigurować wyświetlane informacje. To bardzo łatwy dostęp do danych dotyczących statusu złożonych zamówień, promowanych produktów czy aktualnego limitu kredytu kupieckiego.

Spore znaczenie ma integracja z programem handlowym. Umożliwia ona systemowi B2B automatyczne pobieranie i aktualizację danych. Koniec z ręcznym przepisywaniem zamówień, które z pewnością generowało dużą liczbę błędów. Platforma e-commerce zrobi to sama, aby pracownicy działu obsługi klienta mogli skupić się na innych zadaniach.

Klienci potrzebują również stałego dostępu do swoich faktur i rozliczeń. Wszystko powinno znajdować się w jednym miejscu, co znacznie ułatwiłoby dostęp. Gdyby kupujący miał jakiekolwiek wątpliwości, powinien mieć opcję bezproblemowego skontaktowania się z przedstawicielem handlowym.

Jak umożliwić łatwą nawigację?

Co jeszcze powinien zapewniać dobry sklep internetowy B2B? Nawigacja jest szalenie istotna. Platforma sprzedażowa nie może być labiryntem. Dobrze sprawdzi się tutaj zasada trzech kliknięć – użytkownikowi powinny wystarczyć maksymalnie trzy interakcje, żeby dostać się w dowolne miejsce na stronie. Klienci muszą łatwo odnaleźć to, czego akurat szukają. Intuicyjne poruszanie się po sklepie zapewnią proste, ale precyzyjne komunikaty – tak, aby klient nie miał wątpliwości, co klikać.

Poruszanie się użytkownika po stronie krok po kroku obejmuje:

  • trafienie na stronę główną sklepu online,
  • wyszukiwanie i przeglądanie produktów,
  • umieszczanie asortymentu w koszyku,
  • składanie zamówienia,
  • potwierdzenie zakupu.

Wszelkie formularze powinny być ograniczone do minimum. Nikt nie ma ochoty wypełniać wielu rubryk, tym bardziej, gdy wydaje się to niekonieczne. System powinien bazować na informacjach, które zostały wprowadzone przy pierwszej rejestracji.

Belka menu nie może zawierać zbyt wielu elementów – największą uwagę przykuwają pozycje znajdujące się na początku i końcu listy. Warto, aby nie znikała ona podczas przewijania produktów – będzie co prawda zajmowała część ekranu, ale ułatwi nawigację po sklepie.

Bardzo ważną kwestią jest również widoczność koszyka. Nasze doświadczenia z branżą e-commerce przyzwyczaiły nas, że z reguły znajduje się on w prawym górnym rogu. Button lub ikona musi dobrze kontrastować z tłem strony, aby się nie zlewał i był zauważalny.

Przyjazną nawigację zapewnia też efektywne filtrowanie po kategorii, cenie czy innych parametrach. Znacznie przyspieszy i ułatwi to wyszukanie pożądanych produktów, a także ogólne zapoznanie się z ofertą sprzedającego. Podstawą jest również dobrze zoptymalizowana wyszukiwarka. Szczególnie w przypadku przedsiębiorstw zakupy internetowe nie są spontaniczne, tylko ściśle zaplanowane.

ux a e-commerce b2b infografika

 

Sklep internetowy B2B a UX

W dzisiejszej, cyfrowej dobie ogromne znaczenie ma doświadczenie użytkownika, który odwiedza naszą platformę sprzedażową. Nasz sklep powinien być miejscem, gdzie z przyjemnością robi się zakupy. Bardzo ważne są łatwość użytkowania, przejrzysty wygląd, a także dostosowanie funkcji do konkretnej grupy docelowej.

Budowanie pozytywnych doświadczeń u klienta musi odbywać się na każdym etapie procesu zakupowego. Kupujący nie powinien mieć żadnych problemów z odnalezieniem interesujących go produktów, dodaniem ich do koszyka, wyborem metody dostawy czy dokonaniem płatności. Każdą z tych czynności powinien wykonać w jak najszybszym czasie. Droga do procesu zakupowego, czyli checkoutu, musi być maksymalnie uproszczona.

Nie bez znaczenia będzie sposób przedstawienia sprzedawanych produktów. Starannie dobrane zdjęcia w dobrej jakości z możliwością zoomu, a także szczegółowe opisy z pewnością będą świadczyć o rzetelności sprzedającego i zachęcą do zakupów.

Częstym rozwiązaniem ułatwiającym zakupy jest sekcja rekomendacji produktów, które pojawiają się przy akurat oglądanym artykule. Na podobnej zasadzie działa sekcja bestsellerów. Pomagają one klientom poznać asortyment, który może ich zainteresować, a o którym wcześniej nawet nie wiedzieli.

Istotna jest estetyka strony, aby była ona miła dla oka. Jednak nie zawsze sklepy z efektem “wow” dobrze sprzedają. W tym przypadku należy pójść na kompromis między designem, a funkcjonalnością. Mimo wszystko zawsze najważniejsza musi być użyteczność.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość