Sprzedaż na marketplace różni się od prowadzenia sklepu internetowego pod wieloma względami. W e-sklepie sam decydujesz, jak wygląda interfejs i jak chcesz się zaprezentować potencjalnym klientom. Możesz postawić na minimalizm w zakresie tekstu i pokazywać detale produktów na zdjęciach. Możesz nawet odejść od klasycznego wyglądu sklepu internetowego z menu w lewym i koszykiem w prawym górnym rogu i zdecydować się na indywidualny projekt. Nie musisz też na każdym kroku obracać się, wypatrując konkurencji. Na marketplace wszystko, co robisz, robisz po to, by konkurencję wyprzedzić.
Według podstawowej zasady obowiązującej na marketplace im bardziej popularny produkt sprzedajesz, z tym więcej będzie Cię to kosztować. I nie chodzi tylko o koszty finansowe, mierzone ceną jednego kliknięcia w Allegro Ads, ale też o wysiłek, który będziesz musiał włożyć w optymalizację ofert dla zwiększenia ich organicznej trafności. Działanie w niszy oznacza łatwiejsze dotarcie do klientów, ale często też niższy popyt. Dobra strategia sprzedaży pozwala to odpowiednio wyważyć.
Inną istotną kwestią są generujące koszty zwroty, które w niektórych branżach (np. odzież i obuwie) pojawiają się znacznie częściej niż w innych. W połączeniu z wysoką prowizją i niską marżą mogą nawet powodować stratę.
- Obserwuj trendy
Potencjał sprzedażowy produktów możesz sprawdzić, śledząc wyniki analiz w Google Trends i Allegro Analytics. Jeśli na przykład sprzedajesz artykuły dla psów, możesz sprawdzić, jakich innych haseł w kategorii produkty dla zwierząt wyszukiwali użytkownicy, i zdecydować się na rozszerzenie asortymentu o produkty dla kotów. Warto też obserwować zagraniczne marketplace i sprawdzać rankingi najlepiej sprzedających się na nich produktów.
Źródło: Google Trends
- Rozszerzaj ofertę sezonowo
Większość trendów na Allegro da się przewidzieć, uzupełniając kalendarz o święta, dni okolicznościowe czy wydarzenia, które zwyczajowo odbywają się w konkretnym okresie w roku. Z nadejściem wiosny co roku wzrasta popyt na artykuły ogrodnicze, dlatego jeśli pasują do Twojej oferty, warto je wtedy dodać na Allegro. Jeżeli Twoja sprzedaż opiera się głównie na sezonowości, warto przed okresem największego ruchu dodatkowo wesprzeć oferty promowaniem Allegro Ads.
Źródło: Google Trends
- Uzupełnij ofertę o produkty całoroczne
Jeśli sprzedajesz intensywnie tylko przez kilka miesięcy w roku, musisz wymyślić sposób na przyciągnięcie kupujących w okresie słabszych wyników. Możesz to zrobić, dodając do oferty produkty, które tematycznie pasują do Twojego stałego asortymentu, ale popyt na nie przez cały rok utrzymuje się na podobnym poziomie. Ranking popularnych produktów znajdziesz w Allegro Analytics, w raporcie Top 1000 produktów na Allegro.
- Analizuj konkurencję
Allegro Analytics oferuje wygenerowanie raportu rankingu sprzedających w określonych kategoriach, wartościach sprzedaży lub poszczególnych wyszukiwanych frazach. Odnalezienie siebie wśród innych sprzedawców pozwala zlokalizować obszary, które wymagają dodatkowej pracy. Raport pozwala zestawiać ze sobą liczby transakcji, sprzedanych sztuk, średnią cenę oferty i wartość sprzedaży. Przyjrzenie się wartości sprzedaży według dni pozwala zobaczyć, czy w danej kategorii opłaca się angażować w Allegro Days lub Black Week.
Jak sprawdzić, co najlepiej sprzedaje się na Allegro?
Na pewno masz jakieś wyobrażenie na temat tego, co najlepiej sprzedaje się na Allegro, jednak przekonania sprzedawców nie zawsze są spójne z potrzebami kupujących. Przykładu nie trzeba szukać daleko – najlepiej sprzedającym się produktem na Allegro (dane na 25 marca) są… płatki kosmetyczne dla niemowląt. Żeby nie przestrzelić, warto zweryfikować swoje przypuszczenia przy pomocy dostępnych narzędzi analitycznych:
- Google Trends – darmowe narzędzie do sprawdzania popularności wyszukiwanych fraz. Przydaje się w analizie sezonowości i zmienności popytu na produkty w długim okresie.
- Allegro Analytics – sprzedawcy w ramach abonamentu Allegro mogą skorzystać z wewnętrznego narzędzie analitycznego. Dostęp do Allegro Analytics otrzymują sprzedawcy w abonamencie podstawowym, jednak ze wszystkich funkcji mogą korzystać dopiero użytkownicy z abonamentem profesjonalnym i eksperckim. Narzędzie dla wielu sprzedawców zastąpiło Tradewatch, czyli jeden z pierwszych systemów do analityki na Allegro, który przestał działać po zmianie API na marketplace.
- Planer kampanii Allegro Ads – narzędzie pozwala wyszukiwać frazy, jakie klienci wpisują w wyszukiwarkę na marketplace, razem ze średnim miesięcznym zasięgiem i konkurencją (jak wielu sprzedawców chce się reklamować na tę frazę). Możesz też obserwować trendy roczne i obserwować zmianę popytu. Planer kampanii jest dostępny dla użytkowników z abonamentem profesjonalnym i eksperckim.
- Narzędzia do analizy słów kluczowych – jednym ze źródeł ruchu na Allegro są przejścia organiczne lub z reklam w wyszukiwarkach, dlatego popularne narzędzie, takie jak Ahrefs czy Senuto, pozwalają śledzić popularność fraz i analizować trendy.
Źródło: Allegro Analytics
Do zbioru przydatnych narzędzi warto dodać system do obsługi zamówień, taki jak integrator e-commerce IFIRMA. Przy rozszerzaniu asortymentu lub włączaniu produktów sezonowych ważne jest trzymanie ręki na pulsie i reagowanie na wszystkie problemy, jakie mogą się pojawić w procesie logistycznym. Dbanie o bieżącą aktualizację statusów zamówień i obsługę zwrotów pozwala utrzymać jakość obsługi klienta na wysokim poziomie i uniknąć wielu błędów.
Co warto sprzedawać na Allegro w 2025 roku?
Najbezpieczniejszą taktyką na wybranie produktu do sprzedaży jest przejrzenie listy najlepiej sprzedających się produktów i wyselekcjonowanie branży, na której najlepiej się znasz albo w której masz łatwy dostęp do dostawców lub producentów. Lista topowych produktów zmienia się na bieżąco, ale śledząc ją na bieżąco, można zauważyć pewne prawidłowości. Przyjrzyjmy się wynikom z marca.
Kategoria |
Produkty |
Dom i ogród |
osprzęt elektryczny (gniazdka, łączniki, szybkozłączki), produkty kuchenne (papier do pieczenia, folia spożywcza), artykuły ogrodnicze (nawozy, nasiona, środki do ochrony roślin, worki z ziemią) |
Dziecko |
produkty do pielęgnacji (chusteczki nawilżane, płyny do prania, pieluchy), artykuły szkolne (długopisy, markery, kleje), zabawki LEGO |
Kultura i rozrywka |
pakiety do doładowania portali streamingowych, książki, gry planszowe |
Elektronika |
bateria, wkłady do SodaStream, odkamieniacze, karty pamięci, tusze i tonery do drukarek, pendrive, transmitery do samochodu, worki do odkurzacza |
Motoryzacja |
płyny do spryskiwaczy, zapachy samochodowe, oleje silnikowe, zestawy narzędzi |
Firma i usługi |
artykuły papiernicze, produkty czyszczące, odkamieniacze do ekspresów |
Sport i turystyka |
wkłady do kuchenek elektrycznych, suplementy diety |
Supermarket |
produkty spożywcze, artykuły chemiczne, produkty zoologiczne |
W tabeli zobaczysz poszczególne produkty z wybranych kategorii, ale za każdym z nich kryją się kolejne nisze – w haśle „zabawki dla dzieci” mieszczą się zabawki edukacyjne, zabawki sensoryczne czy zabawki na plażę. Im bardziej szczegółowo opiszesz ofertę, tym większa szansa, że precyzyjnie trafisz do odbiorców.
Przy sortowaniu wyników wyszukiwania Allegro premiuje marki. Jeśli nie jesteś producentem, to warto powalczyć o to, żeby stać się oficjalnym dystrybutorem marki, która sama nie wystawia produktów na marketplace.
Sprzedaż na Allegro – o czym jeszcze musisz pamiętać?
Kiedy już zdecydujesz, jakie produkty najlepiej sprzedają się na Allegro, musisz podjąć kolejne decyzje dotyczące gromadzenia asortymentu i magazynowania.
Jedną opcją jest wydzielenie części domu lub biura na magazyn lub wynajęcie osobnej przestrzeni do przechowywania asortymentu. Daje to dużą kontrolę nad stanami, ale wymaga sporo pracy i zaangażowania w pakowanie i wysyłkę.
Możesz też zdecydować się na outsourcing i skorzystać z dropshippingu, co daje pole manewru pod względem testowania różnych produktów. Ciężar logistyki – przechowywania, pakowania i wysyłki towarów – przechodzi wówczas na hurtownię, dzięki czemu sprzedawca może skupić się na szukaniu optymalnego modelu sprzedażowego i rozwiązań marketingowych.
W wybieraniu nowego rynku zbytu istotne jest też to, czy masz dostęp do dostawcy, który oferuje konkurencyjne ceny. Na szczycie listy TOP 1000 najpopularniejszych produktów na Allegro znajdują się głównie stosunkowo tanie produkty codziennego użytku (papier do ksero, żwirek dla kota, karma dla psów, kawa), przy których nawet wysoka marża przyniesie relatywnie niewielki zysk. Znacznie bardziej opłaca się to jednak przy niskich cenach zakupu od dostawcy lub przy produktach, na których cenę wyraźny wpływ ma inflacja.
Ostatnią kwestią, którą warto wziąć pod uwagę, jest to, że nie każda inwestycja będzie udana, nawet jeśli zdecydujesz się sprzedawać produkt, na który według statystyk jest popyt. Możesz wejść na rynek, który już się nasyci, a Ty, siedząc wśród zapasów produktu, będziesz obserwować jak ze szczytu rankingu powoli spada. Bezpieczniej będzie więc inwestować w artykuły z długą datą przydatności, które mogą zalegać w magazynach i czekać, aż potrzeby klientów ponownie się zmienią. A to stanie się na pewno.