Jakie są kluczowe różnice pomiędzy B2C a B2B e-commerce?

b2c a b2b różnice

B2C e-commerce i B2B e-commerce są wręcz niezbędne w dzisiejszych czasach zakupów internetowych.

B2C a B2B – obie platformy sprzedażowe mają swoje cechy charakterystyczne, wykazują pewne różnice i podobieństwa. Główną odmiennością jest podmiot kupujący. A jakie są pozostałe? Dowiesz się z poniższego artykułu.

B2C e-commerce i B2B e-commerce

B2B (business-to-business) e-commerce oznacza dostarczenie produktów z firmy do firmy (więcej informacji tutaj) . To idealne rozwiązanie dla przedsiębiorstwa współpracującego z kilkoma producentami. Z tego typu rozwiązań bardzo często korzystają firmy papiernicze, ale obecnie wprowadza je praktycznie każdy taki podmiot.

Z kolei B2C e-commerce jest jednym z najpopularniejszych modeli biznesowych. To po prostu sklep internetowy, który wszyscy doskonale znają. Jest to forma sprzedaży detalicznej, w której przedsiębiorstwo oferuje swoje produkty osobom fizycznym.

B2B a B2C – różnice

Jakie są różnice pomiędzy B2C a B2B e-commerce? Pierwszą z nich jest wartość koszyka. W modelu B2C zazwyczaj kupowanych jest maksymalnie kilka produktów, np. bluzka i dwie pary spodni. W B2B zamówienia dotyczą często kilkudziesięciu, a nawet kilkuset artykułów, które później są dostarczane za pomocą ciężarówek. Ma to oczywiście również wpływ na kwoty realizowanych zamówień.

Zakupów poprzez platformy B2C dokonujemy prywatnie w zaciszu własnego domu. Natomiast w przypadku B2B decyzja zakupowa musi zostać zaakceptowana przez odpowiednie osoby. Często są to kierownik, księgowa i magazynier. Specyfika platformy wymaga też różnych typów dostępu (niektórzy użytkownicy mają możliwość kompletowania zamówienia, inni podglądu historii, udzielania płatności czy zmiany ustawień).

Obie platformy mają też różne cenniki. W B2B praktycznie każda firma ma odrębne stawki, metody płatności czy sposób dostawy, które często są wynikiem wieloletnich negocjacji. Z kolei w biznesie B2C czasami określone grupy klientów otrzymują zniżki, są one z reguły lojalnościowe, gdy np. zapiszemy się do newslettera.

Inna odrębność dotyczy powtarzania się zamówień. Zwykli klienci rzadko kupują dwa razy to samo. Natomiast na platformie B2B jest to zazwyczaj ten sam asortyment, które może różnić się jedynie ilością.

Systemy business-to-business są najczęściej używane na komputerach stacjonarnych, laptopach lub tabletach. Rzadko potrzebna jest wersja mobilna – może tylko w wyjątkowych okolicznościach. Wynika to po prostu z wygody, ponieważ trudno z poziomu smartfona obsługiwać zamówienie na kilkaset wierszy produktów. Zupełnie inaczej jest, jeśli chodzi o B2C. Szczególnie młodsi użytkownicy uwielbiają kupować artykuły przez telefony. To duża oszczędność czasu, ponieważ mogą to robić gdziekolwiek się znajdują.

Zupełnie inaczej wyglądają też kwestie dostawy. W B2C najpopularniejszymi opcjami są kurier, paczkomat lub punkt odbioru. Klienci są zazwyczaj zadowoleni, jeśli zamówienie przyjedzie już następnego dnia. Z kolei w sprzedaży B2B możliwość wyboru konkretnego dnia i godziny dostawy to bardzo ważny element, ponieważ żeby przesyłka dotarła do klienta o odpowiedniej porze, również o określonej godzinie musi zostać skompletowana, przewieziona i odebrana przez wybrane osoby.

B2C
B2B
Mały koszyk zakupowy Koszyk zakupowy o dużej wartości
Prywatna decyzja zakupowa Decyzja zakupowa zaakceptowana przez określone osoby
Taki sam cennik dla wszystkich Inne stawki dla każdej firmy
Kupienie jeden raz tej samej rzeczy Powtarzalność zamówień
Dostępna wersja mobilna Preferowana wersja desktopowa
Dostawa kurierem lub do punktu odbioru Dostawa ciężarówką do magazynu o ściśle określonej porze
 

Podsumowanie

Handel elektroniczny odnosi się do różnych rynków łączących odbiorcę i nadawcę w całym procesie sprzedaży. Istnieje kilka rodzajów transakcji w zależności od grupy docelowej, najważniejszymi z nich są platformy sprzedażowe B2B i B2C. Chociaż mają one pewne cechy wspólne, to jednak różnią się zasadniczymi kwestiami. Najważniejszymi z nich są wartość koszyka, cennik, a także osoby podejmujące decyzje zakupowe.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość