Wiele osób, które rozpoczynają prowadzenie firmy zastanawia się, czy wynajmować pomieszczenia na działalność, czy może jednak zostać ze swoją firmą w mieszkaniu. Decyzja należy do przedsiębiorcy, ale warto wiedzieć, jakie są plusy i minusy prowadzenia firmy w mieszkaniu i to będzie naszym dzisiejszym tematem.
Od czego zacząć?
Przede wszystkim przyszły lub obecny przedsiębiorca, który zamierza prowadzić działalność w domu, powinien w miarę możliwości precyzyjnie określić, jaką część mieszkania/domu przeznaczy na prowadzenie działalności gospodarczej. Najlepiej jakby to był wydzielony konkretny pokój/pomieszczenie.
Jeszcze nie tak dawno fiskus stał na stanowisku, że jedynie określenie, jaki konkretnie pokój jest przeznaczony na potrzeby działalności gospodarczej daje prawo do proporcjonalnego odliczenia kosztów związanych z jego użytkowaniem. Na szczęście zmieniło się stanowisko organów podatkowych w wydawanych interpretacjach podatkowych.
Stanowisko fiskusa dotyczące prowadzenie firmy w mieszkaniu
Fiskus zmienił swoje podejście odnośnie wydzielania pomieszczeń na działalność. Obecnie może to być pomieszczenie wykorzystywane zarówno w prowadzonej działalności, jak i prywatnie. W jednej z wydanych interpretacji podatkowych nr DPP7.8220.20.2018.CRS z dnia 13 listopada 2018 r. Szef Krajowej Administracji Skarbowej uchylił interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach. Dyrektor IS uznał, że aby odliczyć częściowe koszty prowadzenia firmy w mieszkaniu konieczne jest wydzielenie całego pomieszczenia przeznaczonego na tę działalność. Szef KAS uznał taki tok rozumowania za błędny, dlatego dokonał zmiany interpretacji indywidualnej. Obecnie organ podatkowy nie upiera się już co do konieczności wydzielenia całego pomieszczenia na działalność.
W okresie trwającej pandemii, kiedy to obowiązują liczne ograniczenia, o ile jest możliwe prowadzenie firmy w mieszkaniu, to ma na pewno wiele zalet. Jedynym dużym ograniczeniem będzie rodzaj i rozmiar prowadzonej działalności gospodarczej, jak również warunki lokalowe, jakie posiadamy.
Plusy:
ograniczenie kosztów prowadzenia działalności z powodu braku czynszu za najem,
zgodnie z aktualnym stanowiskiem organów podatkowych można zaliczyć do kosztów, w odpowiedniej proporcji, sporą część ponoszonych wydatków,
przedsiębiorca oszczędza również czas i pieniądze na dojazdy do firmy.
Minusy:
brak możliwości fizycznego wydzielenia miejsca na spotkania z klientami,
niektórzy mogą się borykać z problemem oddzielenia pracy od życia prywatnego,
taki układ może również nie do końca odpowiadać pozostałym domownikom.
Jest jednak wiele branż typu IT, czy świadczenia usług i dostaw online, które mogą i korzystają z takiego rozwiązania. Zmiana podejścia organów podatkowych również nie pozostaje bez znaczenia.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Przedsiębiorcy oczekiwali zmiany w obliczaniu składki zdrowotnej od 2026 roku, jednak w wyniku weta Prezydenta do ustawy, składka zdrowotna 2026 pozostanie na dotychczasowych zasadach.
Uchylenie uchwały spółki z o.o. może mieć czasami istotny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie spółki, ponieważ uchwały, które są podejmowane przez wspólników, mogą okazać się niekiedy wadliwe i niekorzystne nie tyle dla samej spółki, ile dla wspólnika.. Aby wyeliminować taką uchwałę z obrotu, można skorzystać z instytucji przewidzianej w przepisach ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych, jaką jest powództwo o uchylenie uchwały spółki z o.o.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo