Blog

Jakie są wyzwania związane z handlem transgranicznym?

Transgraniczny e-commerce obejmuje transakcje zachodzące między przedsiębiorstwami (B2B), przedsiębiorstwami a klientami indywidualnymi (B2C), a także między pojedynczymi konsumentami (C2C).

Ten model sprzedaży notuje obecnie bardzo duże wzrosty. Jednak przed firmami chcącymi rozpocząć swoją działalność za granicą stoją pewne wyzwania. Jakie konkretnie? Dowiesz się z poniższego artykułu.

Handel transgraniczny – wyzwania stojące przed taką sprzedażą

Kluczowe wyzwania, jakie stoją obecnie przed handlem transgranicznym, dotyczą dystrybucji dóbr ze względu na długi czas realizacji zamówienia, wysokie koszty zagranicznych dostaw i zwrotów, a także różnice kulturowe w oczekiwaniach klientów względem ich obsługi.

Język obsługi

Często dużą barierą między sprzedającym a kupującym jest język. Ogromne wyzwanie, jakie stoi przed polskim przedsiębiorcą, to zapewnienie konsumentom z zagranicznych rynków obsługi w ich rodzimym języku. Dotyczy to nie tylko informacji o produktach umieszczonych na stronie internetowej, ale również komunikacji w przypadku zadawanych pytań czy ewentualnego zwrotu towaru.

Kolejnym wyzwaniem jest zdobycie zaufania zagranicznego klienta. Będzie to o tyle trudne, ponieważ większość dobrych opinii czy recenzji naszego sklepu internetowego została zapewne napisana w języku polskim. Dlatego tak ważne jest przetłumaczenie wszystkich treści na język ojczysty danego konsumenta. Być może będzie to wymagało zatrudnienia na etat tłumacza danego języka, jednak z pewnością w dłuższej perspektywie się to opłaci.

Polityka zwrotów

E-sklepy powinny informować klientów o przysługującym im prawie do odstąpienia od umowy. Warto również w tej sytuacji przygotować stosowny formularz. Większość przedsiębiorstw uprzedza, że koszty przesyłki towaru do sklepu w przypadku zwrotu ponosi klient.

Dla wielu konsumentów odesłanie produktów do odległego miejsca w Europie lub nawet poza nią może być problematyczne. Koszt takiej wysyłki może być wysoki, co skutecznie zniechęci potencjalnych klientów do robienia międzynarodowych zakupów. Jest to z pewnością wyzwanie dla wszystkich sprzedawców, aby wysoką jakością lub atrakcyjną ceną przekonać klienta, aby mimo wszystko nabył produkt.

Większa ekspansja

Badanie “Tablica wyników dla rynków konsumenckich” pokazało, że wciąż e-handel transgraniczny jest słabo rozwinięty na Starym Kontynencie. Aż 61% klientów bardziej ufa lokalnym sprzedawcom niż tym w innym państwie Unii Europejskiej (więcej przeczytasz TUTAJ).

Większa ekspansja zagraniczna to z pewnością wyzwanie, jakie stoi przed wszystkimi przedsiębiorcami. Jednak po drodze e-sprzedawcy będą napotykali różnego rodzaju bariery. Jedną z nich jest chociażby różna polityka fiskalna w każdym z państw, co generuje dodatkowego koszty księgowe. Przedsiębiorcy utrzymują, że problemy te mogą zostać zniesione poprzez ustalenie spójnych zasad i praw na poziomie Unii Europejskiej.

Handel transgraniczny – perspektywy rozwoju

Jakie są czynniki rozwoju handlu transgranicznego?

  • wielosezonowość – możliwość sprzedawania produktów sezonowych nawet przez cały rok. Ma to istotne znaczenie w przypadku optymalizacji stanów magazynowych, sprzedaży końcówek kolekcji czy produktów outletowych. Daje to możliwość sprzedaży za granicę produktów, które w naszym kraju są już poza sezonem,
  • uniezależnienie od jednej gospodarki – działanie na innych rynkach to szansa na zwiększenie wolumenu sprzedaży nawet w obliczu kryzysu na lokalnym podwórku,
  • nasycenie rynku lokalnego – silna konkurencja sprawia, że przedsiębiorcy wychodzą poza granice swojego kraju, co pomaga zmniejszyć walkę cenową. Może być też tak, że trafią akurat na chłonną niszę, w której ich produkty będą cieszyły się dużą popularnością,
  • dywersyfikacja ryzyka – handel transgraniczny zmniejsza ryzyko porażki – jest ono rozłożone na kilka rynków, jeśli nie powiedzie się na jednym, zawsze jeszcze są pozostałe
  • .
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Korekta faktury sprzedaży po powrocie do zwolnienia z VAT jak rozliczyć?

Zastanawiasz się jak dokonać korekty sprzedaży po powrocie do zwolnienia z VAT? W dzisiejszym artykule…

4 godziny temu

Podział spółki z o.o. – procedura krok po kroku

Zastanawiasz się, czy można podzielić spółkę z o.o. i jak przebiega proces podziału? Jeśli tak,…

4 godziny temu

Factchecking i halucynacje AI, czyli weryfikacja efektów pracy z AI

W świecie sztucznej inteligencji linie między fikcją a rzeczywistością czasem się rozmywają. Podczas gdy innowacyjne…

5 godzin temu

Czynny żal sposobem na uniknięcie kary

Sprawcy przestępstw lub wykroczeń skarbowych mają szansę na uniknięcie kary jeśli po popełnieniu czynu zabronionego…

1 dzień temu

Egzekucja udziałów w spółce z o.o. – czy jest możliwa?

Spółka z o.o. a długi wspólnika – z takim zagadnieniem mogą się niekiedy spotkać wspólnicy…

1 dzień temu

Wykup samochodu osobowego z leasingu z końcem roku a poniesione koszty?

Zastanawiasz się jak rozliczyć koszty przy wykupie z leasingu z końcem roku? W dzisiejszym artykule…

1 dzień temu