Transgraniczny e-commerce obejmuje transakcje zachodzące między przedsiębiorstwami (B2B), przedsiębiorstwami a klientami indywidualnymi (B2C), a także między pojedynczymi konsumentami (C2C).
Ten model sprzedaży notuje obecnie bardzo duże wzrosty. Jednak przed firmami chcącymi rozpocząć swoją działalność za granicą stoją pewne wyzwania. Jakie konkretnie? Dowiesz się z poniższego artykułu.
Kluczowe wyzwania, jakie stoją obecnie przed handlem transgranicznym, dotyczą dystrybucji dóbr ze względu na długi czas realizacji zamówienia, wysokie koszty zagranicznych dostaw i zwrotów, a także różnice kulturowe w oczekiwaniach klientów względem ich obsługi.
Często dużą barierą między sprzedającym a kupującym jest język. Ogromne wyzwanie, jakie stoi przed polskim przedsiębiorcą, to zapewnienie konsumentom z zagranicznych rynków obsługi w ich rodzimym języku. Dotyczy to nie tylko informacji o produktach umieszczonych na stronie internetowej, ale również komunikacji w przypadku zadawanych pytań czy ewentualnego zwrotu towaru.
Kolejnym wyzwaniem jest zdobycie zaufania zagranicznego klienta. Będzie to o tyle trudne, ponieważ większość dobrych opinii czy recenzji naszego sklepu internetowego została zapewne napisana w języku polskim. Dlatego tak ważne jest przetłumaczenie wszystkich treści na język ojczysty danego konsumenta. Być może będzie to wymagało zatrudnienia na etat tłumacza danego języka, jednak z pewnością w dłuższej perspektywie się to opłaci.
E-sklepy powinny informować klientów o przysługującym im prawie do odstąpienia od umowy. Warto również w tej sytuacji przygotować stosowny formularz. Większość przedsiębiorstw uprzedza, że koszty przesyłki towaru do sklepu w przypadku zwrotu ponosi klient.
Dla wielu konsumentów odesłanie produktów do odległego miejsca w Europie lub nawet poza nią może być problematyczne. Koszt takiej wysyłki może być wysoki, co skutecznie zniechęci potencjalnych klientów do robienia międzynarodowych zakupów. Jest to z pewnością wyzwanie dla wszystkich sprzedawców, aby wysoką jakością lub atrakcyjną ceną przekonać klienta, aby mimo wszystko nabył produkt.
Badanie “Tablica wyników dla rynków konsumenckich” pokazało, że wciąż e-handel transgraniczny jest słabo rozwinięty na Starym Kontynencie. Aż 61% klientów bardziej ufa lokalnym sprzedawcom niż tym w innym państwie Unii Europejskiej (więcej przeczytasz TUTAJ).
Większa ekspansja zagraniczna to z pewnością wyzwanie, jakie stoi przed wszystkimi przedsiębiorcami. Jednak po drodze e-sprzedawcy będą napotykali różnego rodzaju bariery. Jedną z nich jest chociażby różna polityka fiskalna w każdym z państw, co generuje dodatkowego koszty księgowe. Przedsiębiorcy utrzymują, że problemy te mogą zostać zniesione poprzez ustalenie spójnych zasad i praw na poziomie Unii Europejskiej.
Jakie są czynniki rozwoju handlu transgranicznego?
Zastanawiasz się jak dokonać korekty sprzedaży po powrocie do zwolnienia z VAT? W dzisiejszym artykule…
Zastanawiasz się, czy można podzielić spółkę z o.o. i jak przebiega proces podziału? Jeśli tak,…
W świecie sztucznej inteligencji linie między fikcją a rzeczywistością czasem się rozmywają. Podczas gdy innowacyjne…
Sprawcy przestępstw lub wykroczeń skarbowych mają szansę na uniknięcie kary jeśli po popełnieniu czynu zabronionego…
Spółka z o.o. a długi wspólnika – z takim zagadnieniem mogą się niekiedy spotkać wspólnicy…
Zastanawiasz się jak rozliczyć koszty przy wykupie z leasingu z końcem roku? W dzisiejszym artykule…