Jednostka miary na fakturze – czy zawsze jest konieczna?
Zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych nie znajdziemy wzoru faktury, a jedynie informacje, co taki dokument powinien obowiązkowo zawierać. I tak, oprócz oczywistych elementów, jak wystawca i odbiorca, a także numer faktury, data wystawienia, czy kwoty netto, VAT i brutto, ustawodawca wskazuje na konieczność zamieszczenia informacji na temat jednostki miary dostarczonych towarów. Czy obowiązek taki występuje także w przypadku świadczenia usług?
Zgodnie z zapisami art. 106e ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usługfaktura powinna każdorazowo zawierać informacje na temat jednostki miary oraz ceny jednostkowej towaru. Warto pamiętać, że z punktu widzenia prawa podatkowego, jest to tak samo ważny element, jak dane sprzedawcy, nabywcy, czy określenie nazwy towaru. Co ważne, dane na fakturze powinny być określane w taki sposób, by były one jak najbardziej przejrzyste i czytelne. W związku z powyższym nie ma przeszkody, by jako jednostkę miary na fakturze przyjąć sztuki, butelki, paczki, czy też kartony. Należy także pamiętać o przypisaniu do każdej z nich odpowiedniej ceny jednostkowej.
Sprzedaż usług a jednostka miary
W przypadku usług kwestia określenia jednostki miary wygląda nieco inaczej. W wyżej wymienionym artykule ustawy o VAT ustawodawca określa, że na fakturze powinien znaleźć się zakres świadczonych usług. W tym celu najlepiej posłużyć się aktualną Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU). Pozwoli ona na precyzyjne nazwanie i określenie świadczenia na fakturze, a także pomoże w określeniu właściwej stawki podatku od towarów i usług.
Oczywiście dokładność określenia zakresu usług na dokumencie sprzedażowym będzie zależała od rodzaju świadczenia oraz warunków zawartej z klientem umowy – w przypadku niektórych usług możliwe jest bowiem wskazanie ceny jednostkowej i rozliczenia w godzinach pracy (np. przy fakturze za obsługę IT ze stawką godzinową w umowie), czy też przejechanych kilometrach (np. przy usługach transportowych ze stawką za kilometr w umowie). Jeśli chodzi o usługi sztuka może pojawić się jako jednostka miary na fakturze – będzie tak w sytuacji, gdy określamy łączną wartość usługi wykonanej w danym okresie rozliczeniowym.
Czy konieczna jest jednostka miary na fakturze za usługę?
Zgodnie z zapisami art. 106e ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług faktura powinna każdorazowo zawierać informacje na temat jednostki miary oraz ceny jednostkowej towaru.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Bez sensu, artykuł wraz nie wyjaśnia co powinno się pisać w jednostce przy usługach.
2 sierpnia 2021 o 15:44
Ifirma
O przykładach zastosowania jednostki przy sprzedaży usług można przeczytać w naszej odrębnej publikacji dostępnej tutaj.
Dodaj komentarz
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Sumienność i staranność wykonywanych obowiązków pracowniczych leży wśród obowiązków pracowników. Niemniej nie zawsze jakość wykonanej pracy zasługuje na uznanie – brak zaangażowania, nieadekwatne kompetencje do wykonywanej pracy, systematycznie popełniane błędy czy po prostu brak rzetelności w wykonywanych działaniach pracowniczych to tylko niektóre przykłady wadliwie wykonanej pracy. Co wówczas z wynagrodzeniem?
Prowadzenie własnego biznesu staje się coraz popularniejszym marzeniem wśród młodzieży. Jednak skomplikowane realia współczesnego rynku często zniechęcają ostatecznie do otworzenia biznesu. Z pomocą młodym przedsiębiorcom przychodzi opcja prowadzenia działalności nierejestrowanej, którą charakteryzuje znacznie większa prostota procesów związanych z rozkręcaniem własnego przedsięwzięcia.
Prowadzenie sklepu internetowego na Allegro to dla wielu przedsiębiorców szansa na dotarcie do szerokiego grona klientów i dynamiczny rozwój sprzedaży. Jednak działalność na tej popularnej platformie wiąże się również z powstawaniem licznych kosztów.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo
Bez sensu, artykuł wraz nie wyjaśnia co powinno się pisać w jednostce przy usługach.
O przykładach zastosowania jednostki przy sprzedaży usług można przeczytać w naszej odrębnej publikacji dostępnej tutaj.