Siła kastomizacji i personalizacji – jak zarabiać na indywidualności?

Rozwój globalizacji oraz nowoczesnych technologii ułatwiających masową produkcję spowodował, że wiele firm postrzega wytwarzanie na dużą skalę ujednoliconych produktów jako jedno z najbardziej opłacalnych rozwiązań.

Kastomizacja i personalizacja - omówione zagadnienia

Wprowadzenie mocno schematycznych działań upraszczających cały proces może się wiązać z redukcją kosztów. Jednak współczesny klient coraz częściej docenia bardziej unikatowe produkty, będąc w stanie zapłacić nawet więcej za szansę na wyrażenie swojej indywidualności.

Jednostka w świecie biznesu

Wraz z rozwojem technologii oraz konkurencji na rynku wzmocniła się pozycja konsumentów, którzy w znacznym stopniu wpływają na decyzje nawet największych marek. Bardziej świadomi kupujący jasno mówią o swoich oczekiwaniach oraz potrzebach. Jednocześnie, traktując zakupy jako nową formę rozrywki, oprócz samego nabywania produktów istotny jest dla nich także przekaz i symboliczne znaczenie, jakie ze sobą niosą.

Mierząc się z wysoką konkurencją na rynku, firmy muszą skupić się na przyciąganiu do siebie konsumentów poprzez oferowanie jak najbardziej atrakcyjnej oferty. Sukces biznesu jest współcześnie mocno uzależniony od formy budowania relacji z klientem. Tworzenie unikalnych relacji z kupującymi oraz zróżnicowane podejście do ich oczekiwań wzmacnia ich przywiązanie do marki oraz skłonności do płacenia więcej za dostarczanie tak pozytywnych doświadczeń zakupowych.

Zrozumienie indywidualnych potrzeb oraz dostarczenie produktów idealnie odwzorowujących nawet nie tak oczywiste pragnienia konsumentów pozwala na wyróżnienie się spośród rywali. Postępująca globalizacja mocno wpływa na modę, kształtując obecne trendy. Jednak coraz większa część społeczeństwa odczuwa pewnego rodzaju zmęczenie tak silnym podobieństwem oferowanych dóbr. Pomimo rozwoju masowej kultury klienci wciąż pozostają indywidualnościami, które pragną być traktowane w wyjątkowy sposób.

Kastomizacja

Dążąc do spełnienia indywidualnych potrzeb konsumentów, firmy decydują się na wprowadzenie działań w duchu idei kastomizacji. Wiąże się to z odejściem od masowej produkcji ujednoliconych dóbr i skupieniem się na spersonalizowanym marketingu, który opiera się na prezentacji niepowtarzalnej oferty indywidualnemu klientowi. W rezultacie marka jest w stanie sprostać poszczególnym oczekiwaniom konsumentów, dostarczając im unikalne produkty odzwierciedlające zakomunikowane potrzeby oraz pragnienia.

Kastomizacja stanowi kuszące rozwiązanie dla kupujących sprzeciwiających się masowym trendom czy mocno ujednoliconym produktom, które są im dostarczane z każdej strony. Duża część społeczeństwa uporczywie poszukuje dzisiaj sposobów na wyróżnienie się z tłumu i pokazanie światu swojego prawdziwego „ja”. Dlatego też wizja dostosowania ubrań, butów, rożnego rodzaju sprzętów czy nawet podstawowych przedmiotów codziennego użytku do indywidualnych preferencji i upodobań staje się dla jednostek tak atrakcyjna opcją.

Za sprawą kastomizacji zwyczajne produkty zyskują bardziej osobisty charakter, a za towarzyszące im symboliczne znaczenie kupujący są w stanie zapłacić więcej niż za nudne, jednolite przedmioty, które każdy może nabyć bez większego wysiłku.

To kupujący tworzą własne, niepowtarzalne produkty, określając jednocześnie kluczowe parametry zgodne z ich oczekiwaniami. W rezultacie takie przedmioty zapewniają im większą satysfakcję, a często nawet sam proces projektowania jest dla nich świetną zabawą.

Kastomizacja to duże ułatwienie dla firm, które nie muszą martwić się przeprowadzaniem dogłębnej analizy pragnień klientów oraz ponosić związanych z tym kosztów. Sami kupujący odpowiadają za dostarczenie pomysłów i przyjmując aktywną postawę, stają się w pewnym stopniu twórcami własnych produktów. Firma odpowiada więc tylko za realizację i dostarczenie złożonego zamówienia.

Personalizacja

Kreowanie indywidualnej oferty przebiega nico inaczej, gdy marki decydują się na wykorzystanie personalizacji. Chociaż podobnie do kastomizacji stanowi ona istotny aspekt w marketingu jeden-do-jeden, który jest silnie zorientowany na kreowanie wyjątkowych relacji z klientami, opiera się ona na innej formie interakcji z kupującymi.

Metoda ta opiera się na wprowadzaniu modyfikacji do oferty i odnoszeniu się do oczekiwań kupujących, dostających szansę na wybór jednej ze stworzonych już wcześniej przez markę opcji.

To firma odpowiada za przeprowadzenie wielowymiarowego researchu umożliwiającego poznanie zróżnicowanych potrzeb konsumentów. Następnie na podstawie zdobytych w ten sposób informacji marka odpowiednio dostosowuje swoją ofertę do zidentyfikowanych preferencji. W tym celu wykorzystywane są na przykład dane z internetowych sklepów, mówiące o tym, jakie produkty wcześniej zostały zakupione, a które były często wyszukiwane czy przeglądane przez poszczególnych użytkowników.

Internet stał się obecnie cennym narzędziem usprawniającym proces personalizacji, a ona sama, zważając na jej specyfikę, jest bardzo pomocna w obszarze e-commerce. Firmy na dużą skalę wykorzystują różnego rodzaju aplikacje, media społecznościowe czy fora, aby, bazując na zainteresowaniach i wcześniejszych wyborach klientów, podsuwać im spersonalizowane produkty, które w jak największych stopniu wpasują się w ich preferencje.

Popularnym rozwiązaniem jest stosowanie przez sklepy internetowe systemu rekomendacji. Wykorzystując informacje o tym, co wcześniej dany klient przeglądał, marka wyświetla podobne produkty, które mogą go zainteresować i skłonić do dokonania ponownego zakupu. Pomocne staje się też wykorzystywanie różnego rodzaju filtrów ułatwiających poszukiwania tego „idealnego” produktu.

Podsumowanie

Pomimo dużego ujednolicenia dostarczanych na rynek ofert, współcześni kupujący cenią sobie bardziej indywidualne podejście do ich potrzeb oraz szansę na wyrażenie siebie również poprzez podejmowane decyzje zakupowe. Zarówno kastomizacja, jak i personalizacja, nawet pomimo różnic w formie promowania indywidualności, pomagają zwiększyć satysfakcję kupujących, dostarczając im dopasowane produkty. Jednocześnie firmy wybierające takie sposoby interakcji z klientami dają im większe poczucie wyjątkowości, wyróżniając się swoją ofertą na rynku.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość