Kiedy opłaca się amortyzacja jednorazowa?

Szukając metod amortyzacji nowych środków trwałych, przedsiębiorcy często zostają skuszeni amortyzacją jednorazową. Zwiększenie bieżących kosztów o dużą kwotę rzeczywiście jest kuszące – ale czy zawsze opłacalne?

Amortyzacja – na co wpływa?

Rozważając wybór odpowiedniej metody amortyzacji, należy przede wszystkim przeanalizować, na co będzie ona miała wpływ.

Amortyzacja środka trwałego stanowi koszt uzyskania przychodu. Zasadniczo mamy więc do wyboru zaliczanie do kosztów mniejszej kwoty, ale za to regularnie w ciągu najbliższych miesięcy (w zależności od stawki amortyzacji); albo jednorazowy koszt, za to w pełnej (czyli znacznie większej) kwocie.

Dla przedsiębiorcy znaczenie mogą mieć także formalności. Generalnie wydawać by się mogło, że amortyzacja rozłożona w czasie wiąże się z koniecznością wprowadzania co miesiąc odpisów amortyzacyjnych do księgi przychodów i rozchodów – a jednorazowa amortyzacja to tylko jeden wpis w KPiR. Jednak w dobie komputerów nawet rozłożona w czasie amortyzacja jest najczęściej księgowana automatycznie, w ramach oprogramowania księgowego.

Amortyzacja jednorazowa – kiedy wybrać?

Zdecydowanie się na jednorazową amortyzację ma sens przede wszystkim wtedy, gdy działalność jest bardzo dochodowa i przedsiębiorca przewiduje znaczny zysk. W takiej sytuacji zrównoważenie dużego przychodu sporym kosztem może zmniejszyć wysokość podatku dochodowego należnego urzędowi skarbowemu. Dzięki temu środki finansowe nie zostaną zamrożone na poczet zobowiązania podatkowego, ale mogą dalej służyć rozwojowi firmy.

▲ wróć na początek

Opłacalna amortyzacja liniowa

W sytuacji, gdy przychód jest przeciętny bądź działalność wykazała stratę, zastosowanie jednorazowej amortyzacji nie przyniesie korzyści. W tej sytuacji mniejszy, rozłożony w czasie koszt prawdopodobnie będzie optymalnym rozwiązaniem. Co ważne, przedsiębiorca może zadecydować o jeszcze mniejszym niż standardowy odpisie amortyzacyjnym – generalnie procent amortyzacji wykazany w przepisach to stawka maksymalna, którą w razie potrzeby można pomniejszyć. Sprawdza się to m.in. przy samochodach osobowych wartych więcej, niż równowartość 20.000 euro, których odpisy amortyzacyjne tylko do tego limitu mogą zostać ujęte w kosztach.

Rozłożenie w czasie amortyzacji może być opłacalne również wtedy, kiedy w przyszłości planujemy sprzedaż danego środka trwałego. Jeśli sprzedajemy nieumorzony jeszcze środek trwały, wtedy jego niezamortyzowana część zostaje jednorazowo zaliczona do kosztów. W związku z faktem, że w momencie sprzedaży środka trwałego jesteśmy zobowiązani wykazać przychód, pozostała do zamortyzowania część zaliczona do kosztów może nieco zmniejszyć nasze zobowiązanie podatkowe.

Czy wiesz, że samochodu osobowego nie zamortyzujesz jednorazowo? Zobacz, jakie masz możliwości!
▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

1 dzień temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

1 dzień temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

1 dzień temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

1 dzień temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

1 dzień temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

2 dni temu