Kiedy ująć w VAT fakturę korygującą zakupy?

Czynny podatnik VAT powinien zwracać szczególną uwagę na właściwe ewidencjonowanie podatku od towarów i usług. W przypadku naliczonego VAT istotną rolę odgrywa nie tylko jego odliczenie w odpowiednim okresie rozliczeniowym, ale także poprawne skorygowanie tego odliczenia w przypadku uzyskania faktury korygującej zakup. Faktura korygująca, co z nią zrobić? Kiedy należy ująć ten dokument w podatku od towarów i usług? Sprawdź w najnowszym artykule.

Faktura korygująca zakup in minus w rejestrze i deklaracji VAT

Zgodnie z art. 86 ust. 19a ustawy o VAT, w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzyma fakturę korygującą zmniejszającą kwotę podatku do odliczenia, ma on obowiązek zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę fakturę otrzymał.

Co ważne, w tym przypadku nie obowiązują dwa kolejne okresy rozliczeniowe po miesiącu otrzymania tego dokumentu, jak to jest w przypadku tradycyjnej faktury dokumentującej zakup. Korekta in minus zawsze powinna być ujęta w okresie, w którym nabywca ją otrzymał. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy przedsiębiorca nie odliczył jeszcze podatku od faktury pierwotnej, której dotyczy dana korekta. W takim wypadku powinien on ująć oba dokumenty w jednym okresie rozliczeniowym (nawet jeśli wiązałoby się to z wykazaniem zmniejszenia kwoty podatku w innym okresie niż okres otrzymania faktury korygującej in minus).

Faktura korygująca zakup in plus w rejestrze i deklaracji VAT

Ww. fragment ustawy o VAT odnosi się tylko do faktur korygujących, które zmniejszają kwotę podatku do odliczenia. Co więcej, w przepisach podatkowych nie znajdziemy zapisu wskazującego, jak należy postąpić, jeśli podatnik otrzyma fakturę korygującą in plus, czyli zwiększającą kwotę podatku do odliczenia. Rozwiązaniem wypracowanym w orzecznictwie w tym zakresie jest stosowanie tradycyjnych zasad odliczania VAT naliczonego. W związku z powyższym podatnik ma trzy okresy na uwzględnienie takiej korekty, licząc od miesiąca/kwartału, w którym otrzymał on fakturę korygującą in plus.

Czy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą? Sprawdź!
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

6 godzin temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

6 godzin temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

7 godzin temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

9 godzin temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

2 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

2 dni temu