Konkurs a loteria. Jak zorganizować konkurs zgodnie z prawem?
Zorganizowanie akcji promocyjnej o charakterze marketingowym niekiedy sprowadza się do zorganizowania konkursu czy też loterii w danym przedsiębiorstwie. Ale czy konkurs i loteria to to samo? Czy zachodzą pomiędzy nimi jakieś istotne różnice?
Zgodnie z ustawą z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych konkurs to „przyrzeczenie publiczne, w którym zamawiający, przez publiczne ogłoszenie, przyrzeka nagrodę za wykonanie i przeniesienie prawa do pracy konkursowej wybranej przez sąd konkursowy”.
Najistotniejszym elementem konkursu jest to, że stanowi przyrzeczenie publiczne. Aby wyjaśnić to pojęcie, należy odnieść się do ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, która w przepisach art. 919 i nast. reguluje kwestie związane z przyrzeczeniem.
Sprawdź nasz materiał wideo na ten temat:
Cechami charakterystycznymi przyrzeczenia publicznego są:
nagroda – jeśli w przyrzeczeniu publicznym została obiecana nagroda, to taką nagrodę należy przekazać osobie, która wykonała daną czynność.
Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z dnia 23 kwietnia 2013 r., sygn. akt VI ACa 1435/12 wskazał, że: „W przypadku konkursów stanowiących przyrzeczenie publiczne przyrzekający nagrodę może sformułować regulamin konkursu, którego celem jest dokładniejsze opisanie zasad uczestnictwa w konkursie i powyższe nie oznacza, że mogą być one uznane za ofertę umowną czy też wzorzec umowny”.
Tym samym konkursem w rozumieniu przepisów prawa będzie publiczna obietnica nagrody za wykonanie jakiejś czynności złożona przez organizatora konkursu.
Przykład konkursu jako przyrzeczenia publicznego
Firma XYZ ogłosiła konkurs fotograficzny. Za najlepsze zdjęcie organizator konkursu obiecał nagrodę pieniężną.
Jako że ww. konkurs został ogłoszony publicznie, mamy do czynienia z przyrzeczeniem publicznym. Każdy, kto spełni warunki konkursu określone w regulaminie, może przystąpić do udziału.
Loteria – definicja prawna
Loteria została uregulowana w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, która wyróżnia następujące loterie:
Loterie pieniężne, w których uczestniczy się przez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a przewidziane są wyłącznie wygrane pieniężne;
Loterie fantowe, w których uczestniczy się przez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a przewidziane są wyłącznie wygrane rzeczowe;
Loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a przewidziane są wygrane pieniężne lub rzeczowe;
Loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez odpłatne połączenie telefoniczne lub wysyłanie wiadomości tekstowych z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej.
Różnice między konkursem a loterią
Forma i charakter prawny:
Konkurs może mieć formę przyrzeczenia publicznego, nie trzeba uzyskiwać żadnego zezwolenia;
Loteria, zanim zostanie ogłoszona, musi otrzymać zezwolenie od dyrektora właściwej izby administracji skarbowej na jej organizację.
Udział uczestników:
W konkursie zasadniczo należy wykonać jakieś zadanie konkursowe, wykazać się umiejętnościami i zaangażowaniem;
W loterii uczestnik najczęściej musi po prostu kupić los albo zarejestrować się np. na stronie internetowej.
Wyłonienie zwycięzcy:
W konkursie wygrywa np. najlepsza praca albo najlepsze zdjęcie – należy pamiętać, że zwycięzca jest wyłaniany na podstawie określonych kryteriów, a nie na podstawie losowości;
W loterii zwycięzca jest losowany, wyłaniany przypadkowo, losowo.
Kto może organizować konkursy i loterie?
Konkurs może być zorganizowany zasadniczo przez każdą osobę, tj.:
osobę fizyczną,
osobę prawną,
instytucję publiczną.
Organizatorem loterii może być:
osoba fizyczna;
osoba prawna;
jednostka bez osobowości prawnej.
Jednakże należy pamiętać, że organizator loterii musi działać zgodnie z przepisami ustawy o grach hazardowych.
Jak zorganizować konkurs i loterię zgodnie z prawem?
Konkurs
Organizując konkurs, należy pamiętać o najważniejszych kwestiach:
Ogłoszeniu konkursu, czy to w danej instytucji (jeśli konkurs nie ma charakteru przyrzeczenia publicznego, np. konkurs szkolny), czy publicznie, np. w telewizji (jeśli konkurs ma charakter przyrzeczenia publicznego);
Sporządzeniu regulaminu konkursu;
Pamiętaniu o braku elementu losowości w organizowanym konkursie, co oznacza, że zwycięzca musi zostać wyłoniony po spełnieniu określonych kryteriów organizatora;
Dopilnowaniu, by konkurs był zgodny z przepisami prawa, m.in. prawa autorskiego;
Uzyskaniu zgody rodziców lub opiekunów prawnych osób niepełnoletnich;
Uzgodnieniu konkursu z zasadami RODO.
Elementy regulaminu konkursu:
Warunki udziału;
Kryteria ocen prac konkursowych;
Kryteria wyłonienia zwycięzcy – brak elementu losowości;
Nagrody;
Sposób wręczenia nagród;
Terminy składania prac konkursowych;
Procedury reklamacyjne;
Zasady przetwarzania danych osobowych.
Loteria
Organizując loterię, należy pamiętać o najważniejszych kwestiach:
uzyskaniu zezwolenia:
w przypadku loterii fantowej lub promocyjnej zezwolenie należy uzyskać od dyrektora właściwej izby administracji skarbowej na jej organizację;
w przypadku loterii ogólnokrajowych zezwolenie należy uzyskać od Ministra Finansów;
sporządzeniu regulaminu loterii;
przedłożeniu do właściwego organu dokumentu gwarancji bankowej i szeregu zaświadczeń potwierdzających brak zaległych zobowiązań finansowych po stronie wnioskodawcy;
uiszczeniu opłaty za udzielenie zezwolenia w wysokości 10 % wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 50 % kwoty bazowej;
prowadzeniu odpowiedniej dokumentacji i rozliczeniu podatku od gier hazardowych;
uzgodnieniu loterii z zasadami RODO.
Elementy regulaminu loterii:
warunki udziału
kryteria wyłonienia zwycięzcy – element losowości,
nagrody – wartość, rodzaj i sposób ich wręczenia,
procedury reklamacyjne,
zasady przetwarzania danych osobowych.
Przestrzeganie przepisów RODO w zakresie ochrony danych osobowych
W przypadku organizacji konkursu i loterii również dochodzi do przetwarzania danych osobowych uczestników. Przede wszystkim organizator konkursu czy loterii musi poinformować uczestnika o:
tym, kto jest administratorem danych osobowych;
celu gromadzenia danych osobowych;
okresie przetwarzania danych osobowych;
prawie do sprostowania i usunięcia danych, czy też złożenia skargi do organu nadzorczego.
Podsumowanie
Między konkursem a loterią zachodzi szereg istotnych różnic, przede wszystkim element losowości oraz konieczność uzyskania zezwolenia (w przypadku loterii) oraz dokonanie ogłoszenia publiczne, tzw. przyrzeczenia publicznego oraz sporządzenie jasnych wytycznych i kryteriów co do wyłonienia zwycięzcy i określenia zadania konkursowego. Jako że te dwa rodzaje przedsięwzięć mają na celu wyłonienie zwycięzcy, różnią się formą ich organizacji.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Krajowy System e-Faktur już wkrótce obejmie wszystkich przedsiębiorców w Polsce! System ten stanie się obowiązkowy dla każdego, kto prowadzi działalność gospodarczą, niezależnie od jej wielkości. Podstawowym obowiązkiem będzie wystawianie faktur ustrukturyzowanych w specjalnym formacie elektronicznym (XML), które następnie będzie trzeba przesłać do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.
Wielu przedsiębiorców zakończenie działalności spółki z o.o. kojarzy z jej likwidacją, jednak nie wszyscy są świadomi, że w przypadku niewypłacalności spółka może również przejść przez proces upadłości. Upadłość spółki z o.o. jest formalną procedurą, która ma na celu spłatę jej zobowiązań.
Program „Dobry Start” to coroczne wsparcie finansowe w wysokości 300 zł na każde dziecko uczące się w szkole. Przysługuje niezależnie od dochodu rodziny, a wnioski o świadczenie można składać już od 1 lipca do 30 listopada 2025 r. wyłącznie drogą elektroniczną.
Nadzór w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością mogą sprawować różne organy i podmioty. Jednakże praktyka pokazuje, że w większości spółek z o.o. nadzór sprawowany jest przez jej wspólników, a rada nadzorcza lub komisja rewizyjna są powoływane wyłącznie w dużych spółkach.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo