Freelancing to jedna z form zawodowego zatrudnienia, która daje wykonawcy olbrzymie możliwości. Takie rozwiązanie to dobra opcja dla osób pragnących rozwoju poza granicami etatowej pracy .
Freelancerem może być każdy, kto ceni sobie elastyczność i posiada dobre zdolności organizacyjne. W tym trybie pracy odnajdą się zwłaszcza osoby kreatywne, takie jak graficy szukający satysfakcjonującej swobody twórczej.
Zastanawiasz się, jak zostać grafikiem freelancerem? Przedstawiamy ścieżkę kariery, niezbędne umiejętności, narzędzia i serwisy, w których możesz szukać zleceń.
Grafikiem freelancerem można nazwać każdą osobę pracującą zdalnie i na własny rachunek (w formie samozatrudnienia lub na podstawie umowy o dzieło, zlecenie itp.), która wykonuje usługi związane z szeroko rozumianą grafiką komputerową, projektowaniem wizualnym czy artystycznym.
To osoby zajmujące się tworzeniem grafiki na strony www, do gier, programów i aplikacji, ale też designem architektonicznym oraz opracowywaniem identyfikacji wizualnej i rebrandingiem. Freelancer grafik najczęściej po prostu projektuje firmowe loga i logotypy oraz layouty (szaty graficzne) do serwisów internetowych.
W Polsce grafik freelancer ma kilka opcji opodatkowania swojej działalności. Wybór odpowiedniej formy zależy od charakteru świadczonych usług, wysokości przychodów oraz indywidualnych preferencji. Do głównych rozwiązań dostępnych w tym obszarze zalicza się: umowy cywilnoprawne (umowa o dzieło, umowa zlecenie), prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej (skala podatkowa, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych), a także działalność nierejestrowaną.
Zdolności artystyczne i talent są ważne w karierze grafika, ale wymagają też uzupełnienia innymi umiejętnościami, jak na przykład:
Realizacja dobrych jakościowo projektów, oprócz talentu i umiejętności, wymaga od grafików również wykorzystania odpowiednich narzędzi – programów graficznych i sprzętu, za pomocą których będzie on mógł tworzyć swoje dzieła.
Podstawę stanowią tu komputery z bardzo dobrym procesorem i kartą graficzną, monitory z dobrą matrycą i odpowiednią przekątną ekranu, a także specjalne tablety graficzne oraz rysiki.
Branża graficzna stale ewoluuje, a oprogramowanie, którego używają profesjonaliści jest regularnie aktualizowane, aby sprostać zmieniającym się wymaganiom rynku.
Pakiet Adobe jest standardem w branży graficznej, obejmującym programy takie jak Photoshop (edycja grafiki rastrowej), Illustrator (grafika wektorowa), InDesign (projektowanie publikacji) czy Premiere Pro (montaż wideo). Aktualne wersje Adobe CC oferują funkcje wspierające pracę zdalną, takie jak integracja z Adobe Cloud oraz możliwość udostępniania projektów w czasie rzeczywistym.
Równolegle CorelDRAW to popularne narzędzie do projektowania grafiki wektorowej i układów stron, szczególnie cenione w branży poligraficznej. Dostępne obecnie aktualizacje obejmują ulepszoną kompatybilność z plikami Adobe oraz zaawansowane narzędzia do współpracy online, takie jak CorelDRAW.app.
Na uwagę zasługuje również Affinity Designer i Affinity Photo. Produkty Affinity zdobywają coraz większą popularność dzięki jednorazowej opłacie zamiast subskrypcji. Są one idealnym wyborem dla freelancerów o ograniczonym budżecie. Najnowsze wersje oferują zaawansowane funkcje edycji grafiki wektorowej i rastrowej oraz pełne wsparcie dla plików PSD.
Współcześnie dużym wsparciem dla grafików okazują się także innowacyjne narzędzia oparte na sztucznej inteligencji. Do tej grupy można zaliczyć:
Tak jak w każdym kreatywnym zawodzie, także i tutaj olbrzymie znaczenie ma dobre portfolio. Powinno być rozbudowane i bogate, ale niekoniecznie różnorodne. Wszystko zależy od tego, czy grafik chce specjalizować się w jednej dziedzinie, np. tworząc projekty do gier, czy stawia na uniwersalizm i ogólny rozwój. Obie ścieżki mają swoje wady i zalety, ale obie łączy jedno – konieczność posiadania gotowych prac, którymi można się pochwalić klientom.
Portfolio to niezbędna próbka możliwości grafika, na podstawie których potencjalni zleceniodawcy podejmą decyzję o współpracy. Ciekawym sposobem na budowę portfolio i zdobycie pierwszego zawodowego doświadczenia jest praca w formie wolontariatu – np. stworzenie logo dla lokalnego stowarzyszenia lub organizacji.
Przeczytaj również: Jak wypromować portfolio freelancera?
Mając gotowe portfolio, można zacząć szukać klientów. Zdobycie zleceń jest jednym z kluczowych wyzwań dla początkujących grafików freelancerów. Na tym etapie warto więc skorzystać ze specjalnych platform, jak na przykład:
Kolejnym potężnym narzędziem służącym do poszukiwania zleceń są media społecznościowe.
Wizualny charakter Instagrama umożliwia pokazanie własnych projektów graficznych, używając konkretnych hashtagów związanych z branżą. Równolegle LinkedIn kreuje profesjonalną sieć, która pozwala na budowanie kontaktów z potencjalnymi klientami. W efekcie zainteresowane osoby mogą z łatwością dołączać do grup branżowych i publikować posty związane z projektami, pokazując swoją wiedzę i doświadczenie.
Aktywność w grupach tematycznych sprawdza się także w przypadku Facebooka. Ciekawą opcją jest również tworzenie tablic z przykładami swojej pracy, do czego świetnie sprawdzi się Pinterest.
Rozpoczynając pracę jako grafik, warto rozważyć też stworzenie własnej strony internetowej, wraz z profesjonalnym portfolio, niezbędnymi danymi kontaktowymi, formularzem wyceny, a nawet branżowym blogiem eksperckim. Dodatkowo takie działanie to świadomy krok w stronę wzmacniania marki osobistej, co pozytywnie wpływa na zwiększanie ogólnej rozpoznawalności na rynku.
Zarobki grafików freelancerów mogą znacznie się różnić w zależności od ich umiejętności, doświadczenia, rodzaju projektów, lokalizacji oraz samego rynku docelowego.
W Polsce średnie zarobki grafików freelancerów wynoszą od 50 zł/h do 150 zł/h w przypadku średnio zaawansowanych projektów. Bardziej zaawansowane zlecenia, takie jak projektowanie identyfikacji wizualnej czy animacje 3D, najczęściej wycenia się na 200-400 zł/h.
Warto podkreślić też, że freelancerzy, którzy rozwijają swoje umiejętności w konkretnych niszach, mogą liczyć na wyższe zarobki. Przykładowo stawki godzinowe UX/UI Designerów sięgają 100-200 zł, projekty grafików 3D mogą być wyceniane od 500 zł do kilku tysięcy złotych za zlecenie, a cieszące się rosnącym popytem animacje dla marketingu i mediów społecznościowych potrafią generować przychody w przedziale 100-300 zł/h.
Nadal masz problem z wyceną swoich prac? Przeczytaj: Freelance. Jak wyceniać swoją pracę?
Rozwój kariery grafika to proces ciągły, wymagający nie tylko doskonalenia umiejętności technicznych, ale także budowania silnej marki osobistej i nawiązywania wartościowych relacji biznesowych. Kluczowa w tym ujęciu okazuje się tożsamość wizualna, w ramach której freelancerzy, podkreślając swój profesjonalizm, powinni zaprojektować spójne logo, wizytówki, stronę internetową.
Warto zadbać też o networking. Udział w różnego rodzaju wydarzeniach branżowych, jak na przykład konferencje, targi i warsztaty, to świetna okazja do poznania innych grafików i potencjalnych klientów. Dodatkowo rozpoczęcie współpracy z innymi freelancerami – programistami, copywriterami czy fotografami, może prowadzić do większych i bardziej dochodowych projektów.
Sama dynamika branży zwiększa rolę dbania o ciągłe doskonalenie własnych umiejętności. W tym celu dobrze postawić na regularne uczestnictwo w kursach z zakresu projektowania graficznego, UX/UI, animacji czy nowych technologii (np. projektowanie w 3D).
Nie bez znaczenia pozostaje również śledzenie trendów branżowych. Współcześnie coraz większą popularnością cieszy się projektowanie responsywne połączone z minimalizmem.
Projekty z prostymi liniami, ograniczoną paletą kolorów oraz dużą ilością pustej przestrzeni wciąż zyskują nowych zwolenników. Trend ten wynika z potrzeby tworzenia przejrzystych i czytelnych projektów, które ułatwią ogólny odbiór treści. Równolegle, w dobie urządzeń mobilnych, responsywność jest obowiązkowym elementem każdego projektu graficznego, skutecznie zwiększającym jego elastyczność.
Coraz silniejszą rolę w grafice odgrywa również sztuczna inteligencja. Narzędzia AI, takie jak DALL-E czy MidJourney, pomagają w szybszym i łatwiejszym tworzeniu wizualizacji. Priorytetem stały się także projekty skoncentrowane na użytkownikach (user-centric design).
Dodatkowo, w erze rosnącej świadomości ekologicznej i społecznej, graficy powinni zwracać uwagę na etyczne aspekty projektów, promując zrównoważony rozwój oraz rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska i samego społeczeństwa.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!