W kontekście objaśnień Ministerstwa Finansów dotyczącego opodatkowania podatkiem VAT kontraktów drogowych, warto poznać ich rodzaje i sposób, w jaki są wykonywane. Dzięki tym informacjom przedsiębiorcom będzie prościej ocenić, jaki kontrakt realizują, co ułatwi zastosowanie właściwej stawki podatku VAT, szczegóły poniżej w publikacji.
Jakie mamy kontrakty drogowe?
Celem zawieranych kontraktów drogowych jest utrzymanie właściwego stanu technicznego dróg. Firma, która realizuje kontrakt, ma za zadanie wykonywanie prac konserwacyjnych, porządkowych i innych, które zapewnią bezpieczeństwo ruchu drogowego. Będą to m.in.:
- okresowe kontrole stanu dróg,
- prace konserwacyjne i naprawcze,
- prace interwencyjne,
- zamykanie dróg, wyznaczanie objazdów,
- utrzymanie zieleni przydrożnej.
W kontekście omawianej problematyki rozróżniamy:
- Kontrakty utrzymaniowe traktowane jako usługi kompleksowego utrzymania dróg, zapewniające przejezdność dróg.
- Kontrakty wywołaniowe, w ramach których wykonuje się konkretne zlecone czynności, a świadczący usługę nie jest odpowiedzialny za właściwy standard drogi, tak jak w przypadku kontraktów utrzymaniowych.
Wspomniane nazewnictwo nie ma decydującego znaczenia do oceny charakteru danego kontraktu. Istotny jest zakres czynności, które wchodzą w jego zakres. Każdy przypadek musi być analizowany indywidualnie, aby można było właściwie ustalić, czy mamy do czynienia z usługą kompleksową, czy z niezależnym świadczeniem. W objaśnieniach napisano o typowych elementach, które powinny być przeanalizowane, o czym piszemy poniżej.
Sposób wykonania kontraktu
W przypadku kontraktu kompleksowego utrzymania dróg, to świadczący usługę lokalizuje problem, wybiera sposób działania oraz decyduje o wykonaniu konkretnych czynności. Samodzielnie decyduje o konieczności usunięcia wszelkich nieprawidłowości.
W przypadku kontraktu wywołaniowego świadczący usługę otrzymuje konkretne zlecenie od zamawiającego, w którym określony jest zakres prac, nie robi tego z własnej inicjatywy.
Ryzyko utrzymania stanu drogi
W przypadku kontraktu kompleksowego obowiązek utrzymania właściwego stanu drogi oraz ryzyko związane z niedopełnieniem tego obowiązku spoczywa na świadczącym usługę.
W przypadku kontraktu wywołaniowego ryzyko wynikające z zaniedbania utrzymania właściwego stanu drogi nie jest przypisane do świadczącego usługę.