Przedsiębiorcy, którzy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) w zasadzie będą zwolnieni z obowiązku ich przechowywania i archiwizowania.
KSeF w pigułce – kluczowe informacje o KSeF w formie video:
Jak długo należy przechowywać dokumenty podatkowe?
Dokumenty podatkowe należy przechowywać do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Przykład
Faktury wystawione w roku 2022 (gdy termin płatności podatku przypada na rok 2022) należy przechowywać do końca roku 2027. Można je zutylizować dopiero od 1 stycznia 2028.
Faktury ustrukturyzowane są przechowywane w Krajowym Systemie e-Faktur przez 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione.
Po upływie 10-letniego okresu archiwizacji w KSeF, przedsiębiorca ma obowiązek przechowywać faktury ustrukturyzowane we własnym zakresie (poza KSeF) do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, zachowując przy tym wymagania dotyczące przechowywania faktur elektronicznych z art.112 i 112a ustawy o VAT.
Większość faktur w praktyce należy przechowywać przez 6 lat, co oznacza, że 10-letni termin przechowywania w KSeF w całości wyczerpuje ustawowy okres przetrzymywania dokumentów. Jednak mogą się zdarzyć dokumenty z dłuższym czasem upływu terminu przedawnienia zapłaty podatku.
Oczywiście, Krajowy System e-Faktur przechowuje te e-faktury, które zostały wystawione za jego pośrednictwem.
Przykład
Faktury wystawione w 2022 roku należy przechowywać do 31.12.2027 r.
Termin przechowywania w KSeF powyższych faktur, to 10 lat, czyli zakończy się 31.12.2032 r.
Jeśli jednak zobowiązanie podatkowe z pkt.1 przedawniałoby się np.31.12.2033 r., wtedy taki dokument przedsiębiorca już musi przez ostatni rok przechowywać sam, we własnym zakresie, poza KSeF.
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W połowie września każdego roku ustalana jest kwota minimalnego wynagrodzenia na kolejny rok. W niektórych latach (jak to było np. w roku 2023) wynagrodzenie wzrasta dwa razy: w styczniu oraz w lipcu tego samego roku.
Zastanawiasz się, co oznacza pojęcie wartości niematerialnych i prawnych? W dzisiejszym artykule przybliżymy, czym są wartości niematerialne i prawne i jak się je amortyzuje.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo