Księgowość bliżej

Częściowa refundacja z NFZ a kasa fiskalna w sklepie medycznym

Przedsiębiorcy sprzedający na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej co do zasady mają obowiązek rejestrowania tego typu transakcji na kasie fiskalnej. Na podstawie raportów fiskalnych dokonywana jest ewidencja uzyskanych przychodów oraz podatku od towarów i usług. Obowiązek stosowania kasy rejestrującej dotyczy także sklepów medycznych, które uzyskują częściową refundację z NFZ. Jak należy rejestrować taką sprzedaż na kasie fiskalnej?

Kasa fiskalna w sklepie medycznym – dwa momenty powstania przychodu

W przypadku sklepów medycznych uzyskujących częściową refundację z Narodowego Funduszu Zdrowia należy rozpoznać dwa momenty powstania przychodu ze sprzedaży produktów medycznych. W części opłaconej przez nabywców przychód powstaje w dacie wydania tych towarów. Natomiast w części objętej refundacją NFZ powstaje on dopiero z chwilą faktycznego otrzymania kwoty należnej refundacji (czyli jej wpływu na rachunek bankowy).

Przychód ze sprzedaży takich towarów należy zewidencjonować w kol. 7 KPiR na podstawie raportu z kasy fiskalnej. Następnie, w momencie otrzymania zwrotu, jego wartość należy zewidencjonować w kol. 8 KPiR (pozostałe przychody).

Częściowa refundacja z NFZ a VAT

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytuły sprzedaż od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze, mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. W związku z powyższym, przedsiębiorca prowadzący sklep medyczny, do celów VAT w pierwszej kolejności powinien wykazać wartość sprzedaży z raportu z kasy fiskalnej (bez należnej, ale nieotrzymanej jeszcze refundacji). Następnie, w momencie otrzymania refundacji, sprzedawca powinien wykazać VAT należny od tej kwoty, wyliczając go metodą „w stu” (licząc, że otrzymana od NFZ kwota to wartość brutto).

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

17 godzin temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

18 godzin temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

18 godzin temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

20 godzin temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

3 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

3 dni temu