PUE ZUS – do czego służy?

PUE, czyli Platforma Usług Elektronicznych udostępniana przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych to strona WWW, która pozwala na załatwienie wielu spraw związanych z ZUS, bez konieczności wychodzenia z domu. Mogą z niej korzystać zarówno ubezpieczeni (pracownicy, zleceniobiorcy etc.), jak i przedsiębiorcy (płatnicy składek), czy świadczeniobiorcy (emeryci, renciści). Do czego dokładnie służy PUE ZUS?

PUE ZUS – jakie daje możliwości?

Na stronie PUE ZUS dostępnych jest szereg usług świadczonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Za jej pośrednictwem możliwe jest m.in.:

  • szybkie przekazywanie dokumentów ubezpieczeniowych (pomoże w tym aplikacja ePłatnik, za pośrednictwem której przedsiębiorca może m.in. dokonać zgłoszenia pracownika do ZUS, czy też rozliczyć składki za siebie lub pracownika),
  • sprawny wgląd do danych zgromadzonych przez ZUS (jeśli jesteś pracownikiem możesz sprawdzić swoje dane zapisane na koncie ZUS, jego stan, obliczyć swoją przyszłą emeryturę, czy też skontrolować wystawione na Ciebie zwolnienia lekarskie),
  • składanie różnego rodzaju wniosków do ZUS oraz otrzymywanie odpowiedzi na nie (przykładowo za pośrednictwem PUE możliwe jest złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami oraz odebranie go w wersji online),
  • pobieranie potrzebnych dokumentów (w przypadku świadczeniobiorców – np. ZUS ZLA, czy też PIT do rozliczeń z urzędem skarbowym),
  • umawianie się na wizyty w jednostkach ZUS (PUE podpowie adres jednostki zgodnej z Twoim adresem zamieszkania).

PUE ZUS – dla kogo przydatne?

Założenie profilu na PUE ZUS to rozwiązanie, które może mocno ułatwić życie przede wszystkim mikroprzedsiębiorcom. Dzięki takiemu rozwiązaniu unikną oni licznych wizyt w placówkach ZUS-u, czy też długiego oczekiwania w kolejkach bez wcześniejszego umówienia wizyty.

PUE ZUS – jak zacząć korzystać?

Do skorzystania z PUE ZUS uprawnione są osoby, które ukończyły 18 lat, założyły konto na PUE oraz potwierdziły swoją tożsamość. Założenie konta możliwe jest z poziomu strony internetowej ZUS (opcja „Zarejestruj profil”). Kolejnym etapem jest potwierdzeniem tożsamości (osobiście w placówce ZUS, elektroniczne – jeśli posiadamy podpis elektroniczny lub za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej jeśli posiadamy konto w banku, który podpisał porozumienie z ZUS). Szczegółowe instrukcje można znaleźć na stronie WWW Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Elektroniczne zwolnienie chorobowe – dowiedz się więcej!


Autor: Ewa Kozak – ifirma.pl


UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Biuro rachunkowe
już od 89zł/mc.

  • Jednolity Plik Kontrolny bez dodatkowych opłat.
  • Pełna odpowiedzialność za prowadzoną dokumentację.
  • Wygodne formy dostarczania dokumentów (online, poczta, kurier)

dowiedz się więcej