Dostałeś fakturę zakupową, w której sprzedawca wskazał adres oddziału, poprzez który towar został nabyty, a nie adres główny działalności? Zobacz, czy faktura jest poprawna i czy stanowi ona podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Przepisy ustawy o VAT określają jakie dane powinny znaleźć się na fakturze. Wśród obowiązkowych elementów faktury jest adres sprzedającego i nabywcy. Jaki adres wskazać, jeśli firma posiada obok głównego adresu działalności także filie lub oddziały i to z oddziału został nabyty towar lub usługa?
Jaki adres powinien znaleźć się na fakturze?
Od stycznia 2014 r., przepisy dotyczące fakturowania zostały umieszczone bezpośrednio w Ustawie o podatku od towarów i usług. Dane, które powinny znaleźć się na fakturze, wyznacza art. 106e ust. 1 pkt 1 – 24 ustawy. Regulacje wskazują, że faktura powinna zawierać zarówno adresy sprzedawcy, jak i nabywcy towaru lub usługi. Nie jest jednak sprecyzowane, o jaki adres chodzi: stałe miejsce prowadzenia działalności, siedziba firmy czy jakiś inny. Brak jednoznacznej regulacji jest niezwykle problematyczny, zwłaszcza z punktu widzenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wobec braku sprecyzowania rodzaju adresu zdarza się, że sprzedawcy wskazują na fakturze dwa: siedziby oraz oddziału poprzez który nastąpiła transakcja.
Adres na fakturze – interpretacja indywidualna
Została wydana interpretacja indywidualna, w których Dyrektor KIS rozstrzygnął, który adres należy wskazywać na fakturze.
Zgodnie z interpretacją z dnia 10 stycznia 2018 r. (nr ew. 0114-KDIP1-2.4012.675.2017.1.RD) podawanie adresu oddziału nie jest błędne, gdyż ustawa nie precyzuje, jaki adres wskazywać, a skoro adres oddziału jest adresem, pod jakim firma prowadzi działalność, to jego wskazanie jest zasadne.
Przykład
Pan Emil, który jest programistą, zakupił komputer, który jest niezbędnym narzędziem w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Komputer zakupił w jednym z oddziałów dużej firmy. Sprzedawca na fakturze wskazał adres oddziału, a nie głównej siedziby przedsiębiorstwa. Pan Emil zastanawia się, jaki adres wskazać w ewidencji VAT przesyłanej później w formie pliku JPK_V7. Zgodnie z interpretacją Dyrektora KIS, skoro podawanie adresu oddziału jest poprawne, to należy go wskazać zarówno w ewidencji, jak i w pliku.
Od kilku lat związana z topowymi redakcjami biznesowymi. Pisze o księgowości, finansach i sprawach marketingowych - czyli o tematach, które interesują każdego przedsiębiorcę.
Z przyjemnością czyta ustawy, kodeksy, rozporządzenia, regulaminy i inne oficjalne dokumenty, które rozkłada na czynniki pierwsze. Pomagają jej w tym umiejętności analityczne i syntetyczne. Wierzy w moc twardych danych i w artykułach chętnie wykorzystuje wyniki badań, raporty i statystyki. Sama prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, dlatego z doświadczenia zna i rozumie problemy drobnych przedsiębiorców. Artykułami dotyczącymi spraw księgowych stara się je rozwiązywać. Stawia przy tym na prosty, zrozumiały dla każdego język, logiczną strukturę i przykłady z życia wzięte.
Pracę nad każdym artykułem zaczyna od zakwestionowania swojej wiedzy i sprawdzenia jej w źródłach. Prywatnie lubi zagadki logiczne i grę w Sudoku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Już od 1 czerwca 2025 roku wejdą w życie ważne zmiany dla cudzoziemców spoza Unii Europejskiej, którzy chcą pracować w Polsce w zawodach wymagających wysokich kwalifikacji. Nowelizacja ustawy o cudzoziemcach to efekt wdrożenia unijnej dyrektywy 2021/1883/UE – a w praktyce oznacza ułatwienia w uzyskiwaniu tzw. Niebieskiej Karty UE, uproszczenie procedur oraz szersze prawa dla pracowników i ich rodzin.
W przepisach prawa i umowach można spotkać się z pojęciami „na piśmie” albo „w formie pisemnej”. Czy są ze sobą tożsame i oznaczają, że dana treść musi być po prostu utrwalona na piśmie?
Wniosek Z-15A uzupełnia pracownik, ubiegający się o zasiłek opiekuńczy posiadający jednocześnie obowiązkowe lub dobrowolne ubezpieczenie chorobowe. W niniejszym artykule etap po etapie przeprowadzamy czytelnika przez proces poprawnego wypełniania pisma Z-15A.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo