Likwidacja działalności a VAT - zwrot z ostatniej deklaracji przed likwidacją

Zwrot VAT z ostatniej składanej deklaracji przed likwidacją

likwidacja działalności a vat

Zamierzasz zlikwidować działalność gospodarczą, a jesteś czynnym podatnikiem VAT? Sprawdź, o czym należy pamiętać.

Decyzję o zamknięciu firmy można podjąć w każdym czasie. Należy jednak pamiętać, że tak jak w przypadku zakładania działalności należy dopełnić wielu formalności, tak również przy likwidacji firmy przedsiębiorca musi znać swoje obowiązki. Dotyczy to zarówno podatku dochodowego, jak i podatku VAT i ZUS.

Likwidacja działalności a obowiązki w VAT

Jeżeli chodzi o podatek VAT przede wszystkim należy sporządzić spis z natury dla celów podatku VAT. W spisie dla celów podatku VAT powinny się znaleźć:

  • towary handlowe i materiały,
  • środki trwałe i wyposażenie,
w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przedsiębiorcy są zobowiązani załączyć informację, o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Wypełnienie ostatniej deklaracji z VAT

Proces likwidacji działalności gospodarczej powinien być przeprowadzony z zachowaniem należytej staranności. Przy wypełnianiu ostatniej deklaracji VAT należy pamiętać, aby prawidłowo wyliczyć i podać kwoty podatku należnego i naliczonego za ten ostatni okres rozliczeniowy. Zamknięcia działalności można dokonać z różną datą w dowolnym dniu miesiąca kalendarzowego, dlatego ostatnia deklaracja będzie składana za okres, który jest podany w zgłoszeniu VAT-Z “Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”. W ostatniej deklaracji mogą się znaleźć zarówno kwoty podatku VAT należnego od dokonanej sprzedaży jak również kwoty podatku VAT naliczonego od dokonanych zakupów.

Spis z natury dla celów VAT w deklaracji VAT

Spisem z natury na dzień likwidacji powinny być objęte wszystkie składniki majątkowe, które wcześniej były zakupione w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i od których przedsiębiorcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Kwota podatku należnego, jaka powstanie z wyliczenia remanentu likwidacyjnego na potrzeby VAT będzie wykazana w ostatniej deklaracji VAT (wersja 20 VAT-7; wersja 14 VAT-7K) w poz. 36 „Kwota podatku należnego od towarów i usług objętych spisem z natury”.

Korekta podatku VAT naliczonego od zakupu środków trwałych

Korekta podatku VAT naliczonego wiąże się ze zmianą przeznaczenia środka trwałego. Jeżeli przedsiębiorca miał prawo do odliczenia jedynie 50% podatku VAT od zakupu to w okresie korekty będzie miał prawo do proporcjonalnego odliczenia VAT naliczonego za pozostały okres korekty. Sposób obliczenia korekty podatku VAT naliczonego został opisany w ustawie o VAT. Więcej szczegółów na ten temat można przeczytać tutaj. Skorygowaną kwotę podatku VAT naliczonego należy wykazać w ostatniej deklaracji VAT (wersja 20 VAT-7; wersja 14 VAT-7K) odpowiednio w pozycjach:

poz. 47 “Korekta podatku naliczonego od nabycia środków trwałych”,

poz. 48 “Korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć”.

VAT naliczony od zakupów w miesiącu likwidacji

Często faktury, szczególnie za tzw. opłaty stałe mogą spływać do przedsiębiorcy w różnych terminach, dlatego należy o tym pamiętać przy dokonywaniu zgłoszenia VAT-Z. Wyrejestrowanie z rejestru czynnych podatników VAT pozbawia przedsiębiorcę prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego. Jeżeli przedsiębiorca będzie posiadał faktury otrzymane po wykreśleniu najprawdopodobniej urząd nie pozwoli ich ująć po stronie podatku VAT naliczonego. Również w przypadku wydatków innych niż koszty stałe organ podatkowy będzie szukał zasadności odliczenia VAT naliczonego w kontekście wykorzystania w działalności gospodarczej, należy o tym nie zapominać.

Jeżeli z ostatniej deklaracji przedsiębiorca wykaże zwrot podatku VAT to kwota do zwrotu powinna być w deklaracji zaznaczona w terminie 60 dni jeżeli w tym okresie była sprzedaż, a w przeciwnym wypadku będzie to 180 dni. Termin ten jest liczony od daty złożenia ostatniej deklaracji VAT.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość