Zwrot VAT z ostatniej składanej deklaracji przed likwidacją

Zamierzasz zlikwidować działalność gospodarczą, a jesteś czynnym podatnikiem VAT? Sprawdź, o czym należy pamiętać.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Decyzję o zamknięciu firmy można podjąć w każdym czasie. Należy jednak pamiętać, że tak jak w przypadku zakładania działalności należy dopełnić wielu formalności, tak również przy likwidacji firmy przedsiębiorca musi znać swoje obowiązki. Dotyczy to zarówno podatku dochodowego, jak i podatku VAT i ZUS.

Likwidacja działalności a obowiązki w VAT

Jeżeli chodzi o podatek VAT przede wszystkim należy sporządzić spis z natury dla celów podatku VAT. W spisie dla celów podatku VAT powinny się znaleźć:

  • towary handlowe i materiały,
  • środki trwałe i wyposażenie,
w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przedsiębiorcy są zobowiązani załączyć informację, o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Wypełnienie ostatniej deklaracji z VAT

Proces likwidacji działalności gospodarczej powinien być przeprowadzony z zachowaniem należytej staranności. Przy wypełnianiu ostatniej deklaracji VAT należy pamiętać, aby prawidłowo wyliczyć i podać kwoty podatku należnego i naliczonego za ten ostatni okres rozliczeniowy. Zamknięcia działalności można dokonać z różną datą w dowolnym dniu miesiąca kalendarzowego, dlatego ostatnia deklaracja będzie składana za okres, który jest podany w zgłoszeniu VAT-Z “Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”. W ostatniej deklaracji mogą się znaleźć zarówno kwoty podatku VAT należnego od dokonanej sprzedaży jak również kwoty podatku VAT naliczonego od dokonanych zakupów.

Spis z natury dla celów VAT w deklaracji VAT

Spisem z natury na dzień likwidacji powinny być objęte wszystkie składniki majątkowe, które wcześniej były zakupione w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i od których przedsiębiorcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Kwota podatku należnego, jaka powstanie z wyliczenia remanentu likwidacyjnego na potrzeby VAT będzie wykazana w ostatniej deklaracji VAT (wersja 20 VAT-7; wersja 14 VAT-7K) w poz. 36 „Kwota podatku należnego od towarów i usług objętych spisem z natury”.

Korekta podatku VAT naliczonego od zakupu środków trwałych

Korekta podatku VAT naliczonego wiąże się ze zmianą przeznaczenia środka trwałego. Jeżeli przedsiębiorca miał prawo do odliczenia jedynie 50% podatku VAT od zakupu to w okresie korekty będzie miał prawo do proporcjonalnego odliczenia VAT naliczonego za pozostały okres korekty. Sposób obliczenia korekty podatku VAT naliczonego został opisany w ustawie o VAT. Więcej szczegółów na ten temat można przeczytać tutaj. Skorygowaną kwotę podatku VAT naliczonego należy wykazać w ostatniej deklaracji VAT (wersja 20 VAT-7; wersja 14 VAT-7K) odpowiednio w pozycjach:

poz. 47 “Korekta podatku naliczonego od nabycia środków trwałych”,

poz. 48 “Korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć”.

VAT naliczony od zakupów w miesiącu likwidacji

Często faktury, szczególnie za tzw. opłaty stałe mogą spływać do przedsiębiorcy w różnych terminach, dlatego należy o tym pamiętać przy dokonywaniu zgłoszenia VAT-Z. Wyrejestrowanie z rejestru czynnych podatników VAT pozbawia przedsiębiorcę prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego. Jeżeli przedsiębiorca będzie posiadał faktury otrzymane po wykreśleniu najprawdopodobniej urząd nie pozwoli ich ująć po stronie podatku VAT naliczonego. Również w przypadku wydatków innych niż koszty stałe organ podatkowy będzie szukał zasadności odliczenia VAT naliczonego w kontekście wykorzystania w działalności gospodarczej, należy o tym nie zapominać.

Jeżeli z ostatniej deklaracji przedsiębiorca wykaże zwrot podatku VAT to kwota do zwrotu powinna być w deklaracji zaznaczona w terminie 60 dni jeżeli w tym okresie była sprzedaż, a w przeciwnym wypadku będzie to 180 dni. Termin ten jest liczony od daty złożenia ostatniej deklaracji VAT.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸VAT-Z a ostatnia deklaracja - o czym pamiętać?

    Przy wypełnianiu ostatniej deklaracji VAT należy pamiętać, aby prawidłowo wyliczyć i podać kwoty podatku należnego i naliczonego za ten ostatni okres rozliczeniowy.

  2. 🔸Czy można uzyskać zwrot VAT po zamknięciu działalności?

    Jeżeli z ostatniej deklaracji przedsiębiorca wykaże zwrot podatku VAT to kwota do zwrotu powinna być w deklaracji zaznaczona w terminie 60 dni jeżeli w tym okresie była sprzedaż, a w przeciwnym wypadku będzie to 180 dni. Termin ten jest liczony od daty złożenia ostatniej deklaracji VAT.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce