Macierz ADL jako metoda badania dojrzałości sektora
Założenie własnej firmy jest dopiero początkiem wyzwań, jakie stoją przed przedsiębiorcami. Na każdym etapie jej cyklu życia pojawiają się nowe szanse oraz zagrożenia.
Z tego względu tak istotne jest monitorowanie swojej pozycji wśród konkurencji i stanu wybranej branży. Pomóc Ci w tym może macierz ADL, o której dowiesz się więcej z naszego artykułu!
Czym jest macierz ADL?
Formułowanie strategii za pomocą metod analizy portfelowej pozwala na zdobycie większej kontroli nad rozwojem przedsiębiorstwa. Jedną z nich jest macierz ADL, która skupia się na dwóch obszarach – ocenie pozycji konkurencyjnej i dojrzałości branżowej.
Większość sektorów gospodarki kształtuje się poprzez przechodzenie różnych faz rozwoju, które wywodzą się z opisywanego już przez nas cyklu życia organizacji. Ta koncepcja wykorzystana jest w tej metodzie analizy, aby odpowiedzieć na dwa pytania:
Jaka jest pozycja strategiczna firmy?
Na jakim etapie cyklu życia jest moja branża?
Dojrzałość branżowa
Odnosi się ona do 4 etapów, przez które przechodzi każda firma:
Rozruch – wdrożenie produktu na rozwijający się rynek z niewielką konkurencją;
Wzrost – wyniki sprzedaży są coraz wyższe, wciąż jest mało rywali na rynku, więc rynek staje się coraz silniejszy;
Dojrzałość – udział w rynku stabilizuje się, a jednocześnie konkurencja się zwiększa. Możemy posiadać stałych klientów;
Starzenie się – popularność oferty słabnie, aż do momentu, gdy działalność staje się nierentowna i należy ją zlikwidować.
Pozycja konkurencyjna
Siła pozycji konkurencyjnej, którą zajmuje firma, jest określana poprzez jej działania strategiczne i działania rywali na rynku. W kontekście analizy za pomocą macierzy ADL możemy wyróżnić 5 następujących pozycji:
Dominująca – na rynek wprowadzany jest nowy produkt, który jeszcze nie ma dużej konkurencji;
Silna – odnosi się do liderów w branży, udział w rynku jest duży i stabilny;
Korzystna – firma ma przewagę konkurencyjną w określonych obszarach, jednak duża konkurencja wymaga ciągłej kontroli sytuacji i ochrony swojej pozycji;
Możliwa do utrzymania – udział w rynku jest niewielki, konkurencja jest zauważalnie silniejsza;
Słaba – firma traci udziały na rynku i staje się nierentowna.
Znając dany etap dojrzałości branżowej i pozycję konkurencyjną firmy, macierz ADL przedstawia 20 różnych, propozycji strategii, które można wykorzystać w praktyce.
Daje możliwość kompleksowego planowania rozwoju przedsiębiorstwa.
Jednak warto mieć również jej ograniczenia, takie jak:
W zależności od sytuacji na rynku i działań konkurencji, wyniki analizy mogą stać się szybko nieaktualne;
Fazy cyklu życia branży są zależne od wielu czynników, a w niektórych sektorach rozwój nie układa się w sposób linearny.
Macierz ADL – przykład użycia
1. Określ dojrzałość branżową
W tym celu zadaj sobie następujące pytania ułatwiające określenie fazy dojrzałości, w której znajduje się Twoja firma:
Czy sprzedaż w firmie rośnie, maleje czy nie zmienia się?
Czy Twoje nakłady inwestycyjne rosną, czy maleją?
Jak duży jest rynek, na którym działasz?
Ilu masz konkurentów?
Czym się wyróżniasz na tle konkurencji?
2. Określ swoją pozycję konkurencyjną
Badając swoje położenie wśród rywali, weź pod uwagę m.in. wyniki finansowe, zyski, szybkość rozwoju, wielkość udziałów w rynku, swoją reputację, ofertę produktową, wysokość cen. W ten sposób sprecyzujesz, jakie miejsce zajmujesz.
3. Określ pozycję firmy za pomocą macierzy ADL i dobierz strategię działania
To już najprostszy krok – mając informacje o fazie rozwoju swojej branży i pozycji konkurencyjnej, możesz sprawdzić, jaką strategię według matrycy ADL powinieneś/-aś wybrać. Np.:
Dojrzała firma z dominującą pozycją – obrona swojej pozycji i udziałów na rynku;
Starzejąca się firma ze słabą pozycją – rezygnacja z działalności;
Możliwa do utrzymania, rozwijająca się firma – znalezienie niszy rynkowej, dzięki której się wyróżnisz itd.
Podsumowanie
Ze względu na panujące recesję gospodarczą, wzrost cen surowców oraz zaciekłą walkę konkurencyjną, konieczne jest korzystanie ze sprawdzonych metod zarządzania portfelem przedsiębiorstwa. Obecna niepewność wymusza szukania sposobów na uatrakcyjnianie swojej oferty, obniżanie kosztów i przetrwaniu na rynku. Macierz ADL jest jednym z narzędzi, które może ułatwić proces podejmowania decyzji biznesowych.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Fizjoterapeuci, którzy chcą prowadzić własną działalność, mogą to robić jako podmiot leczniczy lub praktyka zawodowa. Zanim rozpoczną własną praktykę, muszą jednak wypełnić formalności związane z założeniem firmy. Jakie są zasady prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej dla fizjoterapeutów?
Logo firmy to jeden z najważniejszych elementów identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa, który pomaga budować jej wizerunek i wyróżniać się na tle konkurencji. Jednakże niekiedy mogą pojawić się pytania dotyczące własności logo, a w szczególności tego, kto jest właścicielem praw – grafik, który je zaprojektował, czy przedsiębiorca, który zlecił jego wykonanie? Jakie warunki musi spełniać logo, aby podlegało ochronie prawnoautorskiej?
Zmiana nazwy spółki z o.o. jest stosunkowo prostym procesem, ale wymaga spełnienia kilku formalności począwszy od podjęcia uchwały wspólników o zmianie umowy spółki, przez zmianę umowy spółki z o.o., a skończywszy na jej zgłoszenia do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
Dokapitalizowanie spółki z o.o. to sposób na zwiększenie jej zasobów finansowych, który może odbyć się m.in. poprzez podwyższenie kapitału zakładowego, dopłaty wspólników lub pożyczki udzielone przez wspólników.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo