Z tego względu tak istotne jest monitorowanie swojej pozycji wśród konkurencji i stanu wybranej branży. Pomóc Ci w tym może macierz ADL, o której dowiesz się więcej z naszego artykułu!
Czym jest macierz ADL?
Formułowanie strategii za pomocą metod analizy portfelowej pozwala na zdobycie większej kontroli nad rozwojem przedsiębiorstwa. Jedną z nich jest macierz ADL, która skupia się na dwóch obszarach – ocenie pozycji konkurencyjnej i dojrzałości branżowej.
Większość sektorów gospodarki kształtuje się poprzez przechodzenie różnych faz rozwoju, które wywodzą się z opisywanego już przez nas cyklu życia organizacji. Ta koncepcja wykorzystana jest w tej metodzie analizy, aby odpowiedzieć na dwa pytania:
- Jaka jest pozycja strategiczna firmy?
- Na jakim etapie cyklu życia jest moja branża?
Dojrzałość branżowa
Odnosi się ona do 4 etapów, przez które przechodzi każda firma:
- Rozruch – wdrożenie produktu na rozwijający się rynek z niewielką konkurencją;
- Wzrost – wyniki sprzedaży są coraz wyższe, wciąż jest mało rywali na rynku, więc rynek staje się coraz silniejszy;
- Dojrzałość – udział w rynku stabilizuje się, a jednocześnie konkurencja się zwiększa. Możemy posiadać stałych klientów;
- Starzenie się – popularność oferty słabnie, aż do momentu, gdy działalność staje się nierentowna i należy ją zlikwidować.
Pozycja konkurencyjna
Siła pozycji konkurencyjnej, którą zajmuje firma, jest określana poprzez jej działania strategiczne i działania rywali na rynku. W kontekście analizy za pomocą macierzy ADL możemy wyróżnić 5 następujących pozycji:
- Dominująca – na rynek wprowadzany jest nowy produkt, który jeszcze nie ma dużej konkurencji;
- Silna – odnosi się do liderów w branży, udział w rynku jest duży i stabilny;
- Korzystna – firma ma przewagę konkurencyjną w określonych obszarach, jednak duża konkurencja wymaga ciągłej kontroli sytuacji i ochrony swojej pozycji;
- Możliwa do utrzymania – udział w rynku jest niewielki, konkurencja jest zauważalnie silniejsza;
- Słaba – firma traci udziały na rynku i staje się nierentowna.
Znając dany etap dojrzałości branżowej i pozycję konkurencyjną firmy, macierz ADL przedstawia 20 różnych, propozycji strategii, które można wykorzystać w praktyce.
Tabela 1. Macierz ADL
Źródło: https://docplayer.pl/18127460-C-metody-portfelowe.html
Zalety i wady macierzy ADL
Do zalet tej metody można zaliczyć:
- Jest prosta w użyciu;
- Umożliwia zdobycie przewagi konkurencyjnej;
- Daje możliwość kompleksowego planowania rozwoju przedsiębiorstwa.
- W zależności od sytuacji na rynku i działań konkurencji, wyniki analizy mogą stać się szybko nieaktualne;
- Fazy cyklu życia branży są zależne od wielu czynników, a w niektórych sektorach rozwój nie układa się w sposób linearny.
Macierz ADL – przykład użycia
1. Określ dojrzałość branżową
W tym celu zadaj sobie następujące pytania ułatwiające określenie fazy dojrzałości, w której znajduje się Twoja firma:
- Czy sprzedaż w firmie rośnie, maleje czy nie zmienia się?
- Czy Twoje nakłady inwestycyjne rosną, czy maleją?
- Jak duży jest rynek, na którym działasz?
- Ilu masz konkurentów?
- Czym się wyróżniasz na tle konkurencji?
2. Określ swoją pozycję konkurencyjną
Badając swoje położenie wśród rywali, weź pod uwagę m.in. wyniki finansowe, zyski, szybkość rozwoju, wielkość udziałów w rynku, swoją reputację, ofertę produktową, wysokość cen. W ten sposób sprecyzujesz, jakie miejsce zajmujesz.
3. Określ pozycję firmy za pomocą macierzy ADL i dobierz strategię działania
To już najprostszy krok – mając informacje o fazie rozwoju swojej branży i pozycji konkurencyjnej, możesz sprawdzić, jaką strategię według matrycy ADL powinieneś/-aś wybrać. Np.:- Dojrzała firma z dominującą pozycją – obrona swojej pozycji i udziałów na rynku;
- Starzejąca się firma ze słabą pozycją – rezygnacja z działalności;
- Możliwa do utrzymania, rozwijająca się firma – znalezienie niszy rynkowej, dzięki której się wyróżnisz itd.
Podsumowanie
Ze względu na panujące recesję gospodarczą, wzrost cen surowców oraz zaciekłą walkę konkurencyjną, konieczne jest korzystanie ze sprawdzonych metod zarządzania portfelem przedsiębiorstwa. Obecna niepewność wymusza szukania sposobów na uatrakcyjnianie swojej oferty, obniżanie kosztów i przetrwaniu na rynku. Macierz ADL jest jednym z narzędzi, które może ułatwić proces podejmowania decyzji biznesowych.