Marketing

Jak zacząć nagrywać podcast? Sprawdź co będzie ci potrzebne

Jak zacząć nagrywać podcast?

Po pierwsze warto skupić się nad warstwą merytoryczną nagrania. Scenariusz podcastu powinien zostać poprzedzony wnikliwą analizą tematu. Przed rozpoczęciem przygody z nagrywaniem powinniśmy zorientować się, jakie spektrum tematyczne będzie generowało wysokie zainteresowanie odbiorców.

Tworzenie którejś z kolei serii podcastów o nowych smartfonach, grach komputerowych czy zarabianiu w sieci może nie trafić na podatny grunt. Kluczem jest znalezienie pewnej niszy, która okaże się studnią tematów bez dna.

Musi to być także tematyka, w której czujemy się bardzo dobrze. Internauci nie są abstrakcyjnym bytem lecz grupą, z którą możemy wchodzić w bezpośrednią interakcję. Bez świetnej znajomości tematu nie jesteśmy w stanie przebić się do szerszej publiki.

Twórcy i gospodarze podcastu

Jak stworzyć podcast, by generował duże zainteresowanie internautów? Najlepiej sprawdza się format z głównym prowadzącym oraz dodatkowym współprowadzącym. Dwuosobowa ekipa nagraniowa eliminuje ryzyko wkradania się nudy; jest to także szansa na tworzenie się spontanicznych, interesujących tematów pobocznych, odbiegających nieco od myśli przewodniej odcinka.

Dobór partnera jest kwestią o tyle istotną, iż powinna być to osoba posiadająca wysoko rozwinięte cechy suflera. Warto, aby był to ktoś, z kim znacie się bardzo dobrze, a kontakt na żywo jest zawsze ciekawy i owocny w przemyślenia.

Inspiracje i forma

Nawet najbardziej owocna współpraca po jakimś czasie może się wypalić. Można jednak uniknąć takiego scenariusza poprzez dobór odpowiedniej formuły podcastu.

Liczy się systematyczność (np. nadawanie co tydzień w określonej porze), otwarta głowa (na pomysły) i swoboda w prowadzeniu dialogu. Jeśli pomysły się skończą, zaczerpnijmy wiedzy ze źródeł internetowych. Sieć jest miejscem pełnym inspiracji: zorientujmy się, jakie są aktualne trendy, o czym ludzie chcieliby posłuchać i które tematy są obecnie najbardziej gorące.

Warstwa techniczna – jaki sprzęt do nagrywania podcastów?

Kwestie montażowe stanowią najtrudniejszy element tworzenia podcastu, ponieważ wymagają wiedzy technicznej i dobrej znajomości obsługi sprzętu do nagrywania. Jest to zespół czynności polegający m.in. na:

  • doborze odpowiedniego mikrofonu;
  • skorzystaniu z programów do nagrywania dźwięku;
  • obróbce surowego pliku audio w celu m.in. wyeliminowania szumów;
  • montażu podcastu i upublicznieniu go w sieci.

Jaki mikrofon do podcastu?

Niebagatelne znacznie mają same warunki nagrywania materiałów. Jeśli dysponujemy wyciszonym studiem, to sprawa jest znacznie ułatwiona. Takie okoliczności są jednak rzadkością, wobec czego mikrofon powinien charakteryzować się kilkoma cechami, zwiększającymi jakość odbioru naszego głosu.

Istnieją dwie główne grupy mikrofonów, które znajdują swoje zastosowanie w tworzeniu vlogów, podcastów czy streamów. Pierwszą z nich są mikrofony dynamiczne, które sprawdzają się w trudniejszych warunkach nagrywania. Redukują głosy dobiegające z zewnątrz, dlatego są świetnym rozwiązaniem, jeśli tworzymy podcasty w warunkach domowych.

Mikrofony pojemnościowe stanowią profesjonalne rozwiązanie studyjne. Przeznaczone są do użytku w pomieszczeniach wyciszonych, takich jak studia nagraniowe.

Niezbędne programy do obróbki dźwięku

Czasy amatorskich nagrań audio dawno minęły. Dziś odbiorca potrzebuje profesjonalnej, przystępnej treści o możliwie najwyższej jakości technicznej. Dobra jakość dźwięku pozwoli słuchającemu na odtwarzanie podcastów wszędzie, gdzie to tylko możliwe: w pociągu, samolocie, podczas jazdy na rowerze.

Do podstawowej obróbki materiałów dźwiękowych sprawdzą się np. programy Audacity, GoldWave czy Ocenaudio. Umożliwiają one redukcję szumów, normalizację dźwięku czy zastosowanie “ocieplenia” głosu mówcy. Montaż nie może obyć się m.in. bez programu GarageBand dla urządzeń Mac. W przypadku montowania fragmentów audio na komputerach z systemem Windows sprawdzą się m.in. ponownie Audacity bądź CyberLink AudioDirector.

Zaprezentuj swój produkt

Przed nagraniem pierwszego odcinka staniemy przed koniecznością wybrania chwytliwej, przyciągającej nazwy podcastu. Nasz produkt musi zostać opatrzony także charakterystycznym logo, bezsprzecznie kojarzącym się z naszymi nagraniami audio.

Podcasty udostępniane mogą być m.in. na SoundCloudzie czy iTunes. Ciekawą alternatywą jest stworzenie własnego bloga, np. w oparciu o WordPressa, i zamieszczanie tam wszystkich odcinków podcastu. Rozreklamowanie naszej serii może być prowadzone z użyciem darmowych kanałów, np. mediów społecznościowych czy forów internetowych.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Emocjonalny branding – jak tworzyć marki, które ludzie pokochają

Branding emocjonalny to strategia marketingowa, która skupia się na budowaniu głębokich, osobistych i emocjonalnych więzi…

6 godzin temu

Bon energetyczny — zasady 2024

Jak podaje resort rządowy, pomimo stabilizacji na europejskim i światowym rynku energii, skutki kryzysu energetycznego…

7 godzin temu

Kiedy druk jest traktowany jako usługa a kiedy jako towar?

Zastanawiasz się kiedy druk jest traktowany jako towar a kiedy jako usługa? W dzisiejszym artykule…

9 godzin temu

Wakacje składkowe w 2024 roku – kto skorzysta ze zwolnienia z ZUS i jak złożyć wniosek?

Rada Ministrów przyjęła w dniu 19 marca 2024 roku projekt ustawy o zmianie ustawy o…

10 godzin temu

Preferencje za wspomaganie Ukrainy

Wielu przedsiębiorców zaangażowało się w działalność charytatywną i wsparcie dla Ukrainy. Jesteś jednym z nich?…

11 godzin temu

Sztuczna inteligencja w moderowaniu treści. Jak AI może pomóc w skalowaniu?

Firmy stają przed wyzwaniem zarządzania ogromną ilością treści publikowanych w internecie. Od postów w mediach…

1 dzień temu