Termin “kampania” odnosi się do szeregu działań, ukierunkowanych na osiągnięcie danego celu. Jest to nic innego jak zbiór zaplanowanych czynności mających charakter ciągły, spełniających założenia wyżej postawionego planu. Kampania PR musi zatem odnosić się do czegoś “wyższego”, gdyż sama w sobie jest praktycznym sposobem realizacji postawionych celów. Oznacza to, że kampania jest czymś przemijającym i krótkotrwałym (nawet, jeśli będzie trwać kilka lat).
Plan PR obejmuje z kolei większą liczbę aspektów. Jest zjawiskiem bardziej ogólnym i w wielu przypadkach łączy się z kampaniami public relations. Jednocześnie stanowi wartość nadrzędną w kontekście kampanii PR. Różnice najprościej można przedstawić w następujący sposób:
Plan PRowy jest użytecznym dokumentem, który zawiera szereg elementów, w tym m.in.: strategie działań, kampanie PR, sposoby wykorzystania przewag, słabe i mocne strony przedsiębiorstwa.
To plan jest dokumentem, który pozwala opracować skuteczną kampanię public relations. Twórcy wiedzą wówczas, jakich efektów spodziewać się po zatwierdzeniu i wdrożeniu kampanii PR. Plan stanowi także zestaw sposobów na realizację konkretnego celu stawianego przed przedsiębiorstwem. Jest zatem dokumentem teoretycznym, w dużej mierze odwołującym się do strategii komunikacji. Posiada w swojej strukturze dużą ilość informacji o grupach docelowych, podejmowanych działaniach czy charakterystyce konkurencji.
Plan PR będzie w swojej treści obejmował m.in. opis grup docelowych, obecną sytuację rynkową i cele. Nieodzownym elementem planu jest także wyodrębnienie problemu, który powinien zostać rozwiązany.
Osobnym aspektem dokumentu musi być szczegółowy sposób realizacji planu, który w swojej strukturze może nawiązywać do przyszłych kampanii PRowych. Plan stanowi dopiero początek realizacji celów. Jest to pewna baza, mapa i szkic – podlegająca modyfikacjom i korektom w każdej fazie wypełniania zadań.
Kampania PR może również przyjmować formę dokumentu. Będzie to jednak znacznie bardziej skondensowana i mniej ogólna forma niż plan. Są to konkretne, sprecyzowane działania, które mają na celu doprowadzić do osiągnięcia celu.
Kampania jest ściśle ugruntowana w czasie: może trwać np. kilka dni, miesiąc lub rok. Kilka różnych kampanii public relations może wchodzić w skład jednego, wcześniej przyjętego, planu PR. Zawierają one sposoby dokonywania analiz, które pomogą odpowiedzieć na pytanie: Czy postawione cele zostały osiągnięte?
Przykładów kampanii PR jest wiele. Widzimy je na co dzień korzystając z telewizji, czy przeglądając social media. Jest to forma, która dotyczy bezpośrednio nas, jako użytkowników internetu.
Jedną z wyróżniających się kampanii PR była ta przeprowadzona przez amerykańską sieć Burger King. W komunikatach dystrybuowanych różnymi kanałami zachęcali swoich odbiorców do korzystania z usług… konkurencyjnej sieci McDonalds. Było to wyrazem wsparcia w trudnych czasach pandemicznych, które odbiły się na przychodach obu sieci. Ten zaskakujący ruch sieci Burger King spotkał się z ciepłym przyjęciem i z pewnością może być rozpatrywany jako nieoczywisty i wyjątkowy przykład kampanii public relations.
Komornik, egzekucja, wyprzedaż majątku – te słowa zazwyczaj kojarzą się z dłużnikami, którzy w swoim…
Zastanawiasz się, czy zwrot kosztów za media powinien być opodatkowany ryczałtem przy najmie? W dzisiejszym…
Systemy korzystające ze sztucznej inteligencji w procesie rekrutacji zostały zaklasyfikowane w AI Act jako systemy…
Zastanawiasz się jak obliczać wyższe zaliczki na podatek pracownika zatrudnionego w trakcie roku? W dzisiejszym…
Pojęcie dopłaty zazwyczaj kojarzy się z dofinansowaniem, dokapitalizowaniem jakichś zasobów. Czym są dopłaty w spółce…
Każdy pracodawca będzie miał obowiązek wprowadzenia systemu płac zapewniającego równe wynagrodzenie za taką samą pracę…