Marketing

PR: czym różni się kampania od planu?

Kampania PR i plan PR – podobieństwa oraz różnice

Termin “kampania” odnosi się do szeregu działań, ukierunkowanych na osiągnięcie danego celu. Jest to nic innego jak zbiór zaplanowanych czynności mających charakter ciągły, spełniających założenia wyżej postawionego planu. Kampania PR musi zatem odnosić się do czegoś “wyższego”, gdyż sama w sobie jest praktycznym sposobem realizacji postawionych celów. Oznacza to, że kampania jest czymś przemijającym i krótkotrwałym (nawet, jeśli będzie trwać kilka lat).

Plan PR obejmuje z kolei większą liczbę aspektów. Jest zjawiskiem bardziej ogólnym i w wielu przypadkach łączy się z kampaniami public relations. Jednocześnie stanowi wartość nadrzędną w kontekście kampanii PR. Różnice najprościej można przedstawić w następujący sposób:

  • Plan PR może obejmować w swojej strukturze nawet kilka różnorodnych kampanii PR.
  • Plan PR obejmuje swoim zasięgiem także inne elementy public relations, takie jak sposoby reagowania, prezentacja możliwości czy funkcjonowanie w social mediach.
  • Plan PR odnosi się do pewnej strategii komunikacyjnej, czyli do odrębnego i nadrzędnego pomysłu, do którego dostosowuje się wszelkie działania PRowe.
  • Strategia PR stanowi zatem najbardziej ogólne podejście, będące bazą do tworzenia planów i kampanii.
  • Kampania PR jest “dokumentem wykonawczym”, przyjmującym precyzyjną i dosadną formę.

Czym się wyróżnia plan public relations?

Plan PRowy jest użytecznym dokumentem, który zawiera szereg elementów, w tym m.in.: strategie działań, kampanie PR, sposoby wykorzystania przewag, słabe i mocne strony przedsiębiorstwa.

To plan jest dokumentem, który pozwala opracować skuteczną kampanię public relations. Twórcy wiedzą wówczas, jakich efektów spodziewać się po zatwierdzeniu i wdrożeniu kampanii PR. Plan stanowi także zestaw sposobów na realizację konkretnego celu stawianego przed przedsiębiorstwem. Jest zatem dokumentem teoretycznym, w dużej mierze odwołującym się do strategii komunikacji. Posiada w swojej strukturze dużą ilość informacji o grupach docelowych, podejmowanych działaniach czy charakterystyce konkurencji.

Plan public relations – przykład

Plan PR będzie w swojej treści obejmował m.in. opis grup docelowych, obecną sytuację rynkową i cele. Nieodzownym elementem planu jest także wyodrębnienie problemu, który powinien zostać rozwiązany.

Osobnym aspektem dokumentu musi być szczegółowy sposób realizacji planu, który w swojej strukturze może nawiązywać do przyszłych kampanii PRowych. Plan stanowi dopiero początek realizacji celów. Jest to pewna baza, mapa i szkic – podlegająca modyfikacjom i korektom w każdej fazie wypełniania zadań.

Czym się wyróżnia kampania public relations?

Kampania PR może również przyjmować formę dokumentu. Będzie to jednak znacznie bardziej skondensowana i mniej ogólna forma niż plan. Są to konkretne, sprecyzowane działania, które mają na celu doprowadzić do osiągnięcia celu.

Kampania jest ściśle ugruntowana w czasie: może trwać np. kilka dni, miesiąc lub rok. Kilka różnych kampanii public relations może wchodzić w skład jednego, wcześniej przyjętego, planu PR. Zawierają one sposoby dokonywania analiz, które pomogą odpowiedzieć na pytanie: Czy postawione cele zostały osiągnięte?

Kampania PR przykład

Przykładów kampanii PR jest wiele. Widzimy je na co dzień korzystając z telewizji, czy przeglądając social media. Jest to forma, która dotyczy bezpośrednio nas, jako użytkowników internetu.

Jedną z wyróżniających się kampanii PR była ta przeprowadzona przez amerykańską sieć Burger King. W komunikatach dystrybuowanych różnymi kanałami zachęcali swoich odbiorców do korzystania z usług… konkurencyjnej sieci McDonalds. Było to wyrazem wsparcia w trudnych czasach pandemicznych, które odbiły się na przychodach obu sieci. Ten zaskakujący ruch sieci Burger King spotkał się z ciepłym przyjęciem i z pewnością może być rozpatrywany jako nieoczywisty i wyjątkowy przykład kampanii public relations.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Jednoosobowa działalność gospodarcza a komornik – co można zająć w firmie?

Komornik, egzekucja, wyprzedaż majątku – te słowa zazwyczaj kojarzą się z dłużnikami, którzy w swoim…

8 godzin temu

Czy refaktura opłaty za media w przypadku najmu powinna być opodatkowana ryczałtem?

Zastanawiasz się, czy zwrot kosztów za media powinien być opodatkowany ryczałtem przy najmie? W dzisiejszym…

9 godzin temu

AI w rekrutacji – opracowywanie materiałów rekrutacyjnych krok po kroku

Systemy korzystające ze sztucznej inteligencji w procesie rekrutacji zostały zaklasyfikowane w AI Act jako systemy…

9 godzin temu

Pracownik zatrudniony w trakcie roku a wniosek o wyższe zaliczki na podatek

Zastanawiasz się jak obliczać wyższe zaliczki na podatek pracownika zatrudnionego w trakcie roku? W dzisiejszym…

3 dni temu

Na czym polegają dopłaty w spółce z o.o.?

Pojęcie dopłaty zazwyczaj kojarzy się z dofinansowaniem, dokapitalizowaniem jakichś zasobów. Czym są dopłaty w spółce…

3 dni temu

Jawność wynagrodzeń od 2026 roku

Każdy pracodawca będzie miał obowiązek wprowadzenia systemu płac zapewniającego równe wynagrodzenie za taką samą pracę…

3 dni temu