Marketing

Reklama na Facebooku i Instagramie. Gdzie lepiej się reklamować?

Rynek reklamowy ulega nieustannym dynamicznym zmianom – dziś, by docierać do klientów, niezbędna jest obecność w mediach społecznościowych i korzystanie z komercyjnych rozwiązań. Wśród najczęściej wykorzystywanych rozwiązań znajdują się należące do tego samego właściciela portale Instagram i Facebook. Na który z nich warto postawić, jako na podstawowy kanał reklamowy?

Facebook i Instagram – różnice i podobieństwa

Jeszcze do niedawna porównanie obu portali społecznościowych zawsze wypadało na korzyść Facebooka, który mógł pochwalić się największą bazą użytkowników i największymi wpływami z tytułu reklam. Jednak sytuacja ta dość szybko się zmienia – dziś to właśnie Instagram jest numerem jeden wśród reklamodawców, a wzrost dynamiki wydatków na reklamę wypada więc miażdżąco na jego korzyść. Z czego wynikają takie zmiany?

Paradoksalnie, użytkownicy Facebooka i Instagrama nie mają ze sobą aż tyle wspólnego, ile mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka – oczywiście nie oznacza to, że nie ma osób posiadających konta na obu platformach. Jednak bezpiecznie można założyć, że klienci korzystający z Facebooka preferują głównie posty i statusy, a użytkownicy Instagrama zdjęcia, relacje i stories – powinno więc to znaleźć odbicie również w przedstawianych im formach reklamowym. Po stronie Facebooka należy zapisać znacznie bardziej rozbudowany ekosystem – reklamy facebookowe mogą wyświetlać się na innych stronach, a nawet w Messengerze.

Oba portale oferują natomiast dość podobne zasady tworzenia kampanii – można uprzednio określić cel jej prowadzenia – do wyboru jest m.in. budowa wizerunku firmy, wywołanie interakcji, określonego działania (np. skontaktowania się z przedstawicielem, napisanie komentarza, czy wejście na stronę internetową), aż po typową sprzedaż. W zależności od wybranego celu można skorzystać z jednej z predefiniowanych form reklamowych, pozwalających na lepsze dotarcie do klientów.

Co wziąć pod uwagę przy wyborze platformy do reklamy?

Oczywiście najrozsądniejsze wydaje się wykorzystanie do celów reklamowych tej platformy, na której promowana firma posiada już aktywne konto, z wpisami i osobami subskrybującymi dostarczane treści.

Oba portale społecznościowe mogą okazać się bardzo skutecznym narzędziem do pozyskiwania klientów, dlatego nie warto zamykać się na konkretne rozwiązanie – dobrym rozwiązaniem jest po prostu prowadzenie profilu na obu serwisach i porównywanie efektów prowadzonych kampanii – mając na uwadze nakłady i przynoszone rezultaty. Być może niektóre z oferowanych produktów czy usług lepiej będą sprzedawały się na Facebooku, a inne właśnie na Instagramie, podobnie może być z formatami reklamy – niektóre treści naturalniej wkomponują się w Instagramową “ściankę”, a inne będą lepiej współgrały z treściami pojawiającymi się na facebookowym strumieniu.

Niemałe znaczenie ma również obecność konkurencji i podejmowane przez nią działania mające na celu pozyskiwanie klientów. Wykorzystanie przez nią jednej z platform może być co prawda cenną wskazówką co do jej skuteczności, jednak z drugiej strony prawdopodobnie oznaczać będzie wyższe ceny za reklamę, co wynika z konieczności konkurowania z innymi podmiotami z branży.

Niekiedy bardziej opłacalne okazuje się wyszukanie niszy, która pozwala na dotarcie do nieco ograniczonej liczby, ale zupełnie nowych klientów, do których nie dociera jeszcze konkurencja ze swoją ofertą. W dodatku za wyraźnie niższą cenę.

Reklama na Facebooku i Instagramie – co wybrać?

Wbrew pozorom nie da się jednoznacznie określić jaka oferta lepiej trafi do klientów konkretnego portalu – pomimo że mogłoby się wydawać, że Instagram lepiej “sprzeda” produkty typu ubrania, gadżety czy ozdoby, a mocną stroną Facebooka będą usługi i szkolenia, ale to nadmierne uogólnienie. Należy bowiem wziąć pod uwagę znacznie więcej czynników – działania konkurencji, obierane cele, preferowane formy, lokalizację, nawyki konsumentów, czy grupę docelową.

Prawdą jest, że statystycznie na Instagramie treści video osiągają znacznie większe interakcje, co ochoczo wykorzystują największe marki, gustujące głównie w nagraniach w pionowym formacie, który aktualnie osiąga najlepsze wyniki w sprzedaży.

Ponadto dostępne dane ze Stanów Zjednoczonych wskazują, że większość zakupowych decyzji w gospodarstwach domowych podejmują kobiety, dlatego kampanie kierowane do Pań zazwyczaj przynoszą lepsze rezultaty. Może to być pewną sugestią, co do odpowiedniego targetowania umieszczanych treści, jednak z pewnością warto działać na podstawie własnej strategii marketingowej i nie rezygnować z badania rynku.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

1 godzinę temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

1 godzinę temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

2 godziny temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

4 godziny temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

2 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

2 dni temu