Informacja zwrotna to bardzo ważny element składający się na motywowanie pracownika. Każdy chce wiedzieć czy poprawnie wykonuje swoje obowiązki, czy robi coś źle, co może zrobić lepiej albo czy jest w czymś naprawdę dobry. Motywuje to do lepszego wykonywania swoich obowiązków oraz do rozwoju w swojej dziedzinie.
Niestety, szczególnie, gdy informacja zwrotna jest negatywna, nieodpowiedni sposób jej przekazania może przynieść odwrotne skutki. Stosowanie przez przełożonego zbyt agresywnej komunikacji może odbić się na podejściu pracownika do wykonywanych obowiązków czy całkowicie zdemotywować go do pracy. Techniką, dzięki której można udzielić mądrej krytyki jest metoda FUKO.
Metoda FUKO
Komunikacja w pracy to podstawowa, integralna część, która pozwala na zdrową współpracę i łatwość w rozwiązaniu problemów. Nie każdy jednak potrafi w odpowiedni sposób poprowadzić rozmowę czy przekazać uwagi. W takiej sytuacji pomocna będzie metoda FUKO, która ułatwia komunikację i przynosi korzyści dla obu stron. Wystarczy wykonać cztery następujące kroki, aby rzeczowo przeprowadzić rozmowę z podwładnym, współpracownikiem, kontrahentem czy klientem.
F – Fakty
Mówiąc o faktach należy przywołać konkretne sytuacje lub zachowania, jednocześnie unikając ogólników. One niestety często niczego nie wnoszą, a nawet utrudniają rozmowę i wprowadzają współrozmówcę w stan dezorientacji. Skupmy się na tym, żeby nie oceniać osoby, której chcemy zwrócić uwagę, tylko przywołać problem, który nam rzeczywiście przeszkadza.
Przykład: Zauważyłem, że często odbierasz prywatny telefon w pracy.
U – Uczucia
Kolejnym elementem jest przywołanie naszych osobistych uczuć, które pojawiły się w skutek zachowania danej osoby.
Przykład: Przykro mi, że nie myślisz o konsekwencjach swojego zachowania.
K – Konsekwencje
Przytaczając możliwe konsekwencje negatywnego zachowania, warto zaznaczyć jaki będzie to miało na nas wpływ. Mówimy co się stanie, jeśli postępowanie współrozmówcy się nie zmieni.
Przykład: Myślę, że jeśli nadal będziesz tak robić, to nie będziesz efektywnie wykonywał swoich obowiązków i spowolnisz pracę całego zespołu.
O – Oczekiwania
Ostatnim etapem jest przedstawienie osobie naszych oczekiwań. Mówimy jak dana sytuacja mogłaby wyglądać i co można zrobić, aby jej zaradzić. Należy powiedzieć jaki jest właściwy cel podjętej przez nas rozmowy i jakiej zmiany oczekujemy.
Przykład:Chciałbym żebyś nie rozmawiał przez telefon w pracy, jeśli nie ma takiej potrzeby i skupił się na obowiązkach.
Praca, a życie prywatne
Opanowanie techniki FUKO może być pomocne zarówno w pracy jak i w życiu prywatnym. Komunikacja jest bardzo ważnym elementem każdej relacji interpersonalnej, dlatego wszelkie uwagi należy przekazywać w taki sposób, aby doprowadziły do rozwiązania problemu zamiast go pogłębiać. Warto zapanować nad własnymi emocjami i poprowadzić spokojną, konstruktywną rozmowę Przy zaangażowaniu obu stron, najprawdopodobniej uda się rozwiązać spór, a jest to istotne dla budowania dalszej relacji opartej na wzajemnym szacunku.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Metoda FUKO - skuteczny feedback?
Metoda FUKO, ułatwia komunikację i przynosi korzyści dla obu stron. Wystarczy wykonać cztery kroki, aby rzeczowo przeprowadzić rozmowę z podwładnym, współpracownikiem, kontrahentem czy klientem.
Feedback FUKO - w czym pomaga?
Opanowanie techniki FUKO może być pomocne zarówno w pracy jak i w życiu prywatnym. Komunikacja jest bardzo ważnym elementem każdej relacji interpersonalnej, dlatego wszelkie uwagi należy przekazywać w taki sposób, aby doprowadziły do rozwiązania problemu zamiast go pogłębiać.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Przetarg oznacza wybór najkorzystniejszej oferty w celu zawarcia umowy. Czym dokładnie jest przetarg? Kto może wziąć w nim udział, a kto i kiedy może być zamawiającym?
Każdy ma swoją ulubioną metodę płatności – jedni wolą kartę, inni BLIK-a, a jeszcze inni chętnie odroczyliby płatność na później. Właśnie dlatego płatności w sklepie online muszą być dopasowane do różnych potrzeb – wtedy zakupy będą proste i bezproblemowe. Im więcej opcji, tym mniej klientów rezygnuje na ostatniej prostej. W tym artykule porównamy najpopularniejsze metody płatności i sprawdzimy, które działają najlepiej.
Sprawne zarządzanie sprzedażą to klucz do sukcesu na marketplace, zwłaszcza jeśli sprzedajesz na kilku kontach. Jakie możliwości daje Sales Center Allegro i komu najbardziej się przydaje?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo