Mieszkanie w środkach trwałych – wady i zalety

Przedsiębiorcy – szczególnie rozpoczynając działalność gospodarczą – mogą zdecydować się na zarejestrowanie i prowadzenie firmy w miejscu zamieszkania. W takiej sytuacji część lokalu może zostać zaliczona do środków trwałych firmy. Czy jest to opłacalne?

Mieszkanie w środkach trwałych – zalety

Do podstawowych zalet zaliczenia części mieszkania prywatnego do środków trwałych firmy należy możliwość zwiększenia kosztów uzyskania przychodu. Wśród kosztów można wyróżnić przede wszystkim:

  • Odpisy amortyzacyjne od powierzchni lokalu zaliczonej do środków trwałych
  • Proporcjonalną część czynszu
  • Proporcjonalną część wydatków na media – energia elektryczna, woda, odpady etc.
  • Część opłat telefonicznych na podstawie bilingu

Kolejną zaletą prowadzenia firmy w miejscu zamieszkania jest brak dodatkowych wydatków, związanych z zakupem lub wynajmem odrębnego lokalu usługowego.

Mieszkanie w środkach trwałych – wady

Prowadzenie firmy w miejscu zamieszkania może generować również pewne problemy – nie tylko na gruncie braku prywatności, gdy przychodzą klienci; lub braku motywacji, kiedy nie ogranicza nas konieczność wyjazdu do pracy. Niedogodności mogą pojawić się również na gruncie podatkowym.

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na podatek od nieruchomości. Generalnie opłaty za metr kwadratowy lokalu mieszkalnego nie przekraczają złotówki. Natomiast za metr kwadratowy lokalu usługowego zapłacimy już ponad 20 zł (dokładne stawki ustalane są w konkretnym roku podatkowym). Zatem, wyodrębnienie z mieszkania części powierzchni na cele firmowe może wiązać się z wyższym podatkiem.

Może się także pojawić konieczność opłacenia VAT – jeśli przysługiwało prawo do jego odliczenia. VAT należy naliczyć nie tylko przy ewentualnej sprzedaży takiego lokalu, ale także przy wycofaniu go ponownie do majątku prywatnego przedsiębiorcy.

Natomiast wycofanie lub sprzedaż lokalu wycofanego nie spowoduje generalnie powstania przychodu z działalności gospodarczej.

Drugą niedogodnością prowadzenia firmy w mieszkaniu jest znaczące zmniejszenie ochrony danych osobowych. Adres zarejestrowania firmy pojawi się nie tylko na fakturach, ale też w bazie przedsiębiorców, co oznacza, że dane te będą publiczne. Niestety nawet likwidacja działalności może nie przywrócić pełnej anonimowości – w sieci można się niejednokrotnie spotkać z bazami firm, które nie respektują wykreślenia i nadal powielają dane firmowe, czyli – również prywatne dane przedsiębiorcy.

Gdzie, jeśli nie w domu? Spróbuj coworkingu – podziel się biurem z innymi!
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

11 godzin temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

12 godzin temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

12 godzin temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

12 godzin temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

13 godzin temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

13 godzin temu