Czas pandemii postawił wszystko wokół nas na głowie. Wiele kwestii, w tym związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, zostało uregulowanych w zmienionych przepisach obowiązujących w tym nietypowym okresie. Niezliczona ilość firm została zmuszona do niepodejmowania żadnych działań, zamknięcia firm i o ile to możliwe przejście na pracę zdalną. Co się zmieniło jeżeli chodzi o najem krótkoterminowy?
Najczęściej tego rodzaju działalność gospodarcza kojarzy się z miejscowościami turystycznymi i okresem urlopowym. Jak się jednak okazuje w ostatnich latach z uwagi na duże zapotrzebowanie na miejsca noclegowe tego typu usługi stały się bardzo popularne szczególnie w dużych miastach. Najem krótkoterminowy liczony jest w dniach, maksymalnie w tygodniach. Rotacja klientów przy najmie krótkoterminowym jest duża.
Taka formuła wiąże się z koniecznością bieżącego, częstego sprzątania wynajmowanych lokali. Zmusza również do częstych kontaktów z wynajmującymi co w obecnym czasie jest ograniczane do minimum.
Stąd też podjęte działania zapobiegawcze ze strony rządu.
Co na ten temat mówią przepisy?
W ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2020 r. poz. 374) i rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 433 ze zm. które obowiązywało od 13 do 20 marca 2020 r. ) można znaleźć szereg uregulowań systemowych.
Podjęte działania mają i miały na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się epidemii.
W § 5 ust. 1 pkt 1 lit. g rozporządzenia Ministra Zdrowia w okresie od 15 do 20 marca 2020 roku ustanowiono czasowe ograniczenie prowadzenia działalności gospodarczej związanej z prowadzeniem obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania (PKD 55.20).
Mając powyższe regulacje na uwadze przedsiębiorcy, którzy zajmują się najmem krótkoterminowym zostali na okres obowiązywania Rozporządzenia pozbawieni możliwości prowadzenia działalności.
Ważne!
20 marca zostało zniesione Rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego (Dz. U. 2020 poz. 433) i ogłoszono Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz. U. 2020 poz. 491). Nowe Rozporządzenie nie zawiera już wprost ograniczeń w zakresie najmu, jednakże ograniczenia w zakresie przemieszczania się obywateli powodują, iż wykonywanie działalności w ramach najmu krótkoterminowego staje się praktycznie niewykonalne. Warto w tej kwestii śledzić na bieżąco przepisy, gdyż jak pokazały ostatnie dni sytuacja rozwija się dynamicznie.
Hotele i inne miejsca noclegowe (działające na zasadzie wynajmu krótkoterminowego) zgodnie z nowymi wytycznymi rządu jakie weszły w życie 01.04.2020 r. zostały zamknięte. Mogą one funkcjonować tylko i wyłącznie wtedy, gdy przebywają w nich osoby w kwarantannie lub izolacji, a także gdy przebywa w nich personel medyczny.
Ważne! Goście, którzy przebywają w tych obiektach w momencie wejścia w życie nowych przepisów, muszą się wykwaterować do czwartku, 2 kwietnia 2020 roku.
Nie dotyczy to jednak osób, które są w delegacji i korzystają z usług noclegowych w ramach wykonywania obowiązków służbowych. Dla tych osób hotele pozostają otwarte.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Jesteś wspólnikiem spółki cywilnej i zastanawiasz się, jak będą płacone zaliczki na podatek dochodowy w przypadku zmiany wspólników lub udziałów w spółce? W dzisiejszym artykule opiszemy ten temat.
Prowadzisz spółkę jawną lub jesteś jej wspólnikiem i zastanawiasz się, co w praktyce oznacza jej rozwiązanie? A może planujesz zakończenie działalności jawnej i chcesz wiedzieć, jakie kroki trzeba podjąć, aby spółka formalnie przestała istnieć?
Zarejestrowałeś firmę w CEIDG, jednak już wcześniej zrobiłeś zakupy związane z wykonywaną przez Ciebie działalnością gospodarczą, na przykład nabyłeś domeny, hosting czy laptop? Czy wiesz, że wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności, możesz zaliczyć w koszty firmowe?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo