Pandemia, z którą mamy do czynienia przeraża wszystkich. W tym trudnym okresie wszyscy myślą o ratowaniu zdrowia i życia, ale wiele firm zadaje sobie pytanie jak przetrwać ten okres? Oczywiście nikt nie umie odpowiedzieć na to pytanie, ale zaczynają się pojawiać informacje o pakietach osłonowych dla firm. Ministerstwo Rozwoju przygotowuje specustawy w tej sprawie.
Co będzie zawierał pakiet osłonowy?
Proponowane wsparcie dla przedsiębiorców będzie obejmowało następujące pozycje:
Wprowadzenie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych i składkach ZUS.
Rozwiązania dla firm, które zostaną zmuszone do przestojów.
Dopłaty do kredytów jako narzędzie poprawy płynności finansowej.
Wprowadzane zmiany będą wymagały nowelizacji wielu ustaw między innymi ustawy o VAT, pomocy publicznej w tym pomocy de minimis. Niezbędna będzie kooperacja z BGK – Bank Gospodarstwa Krajowego. Jak to będzie wyglądało w poszczególnych obszarach?
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z anulowaniem wycieczek.
Poprawa sytuacji finansowej firm
Dodatkowo planuje się zmiany w dostępie do preferencyjnych rozwiązań, które mogą pomóc zachować płynność finansową firm. Należą do nich:
Dopłaty do kredytów, wsparcie gwarancyjne ze strony BGK.
Zwiększenie gwarancji BGK z dotychczasowych 60% do 80% kwoty kredytu w ramach pomocy de minimis.
Dopłaty do oprocentowania kredytów – poprzez rozszerzenie zakresu funduszu klęskowego o epidemię.
Ochrona i wsparcie rynku pracy
W niezwykle trudnej sytuacji znalazły się firmy zatrudniające pracowników. Poza bieżącymi kosztami związanymi z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa pracodawcy mają obowiązek wypłaty wynagrodzeń. Wiele firm, które w obliczu obecnej sytuacji będą zmuszone na ograniczenie bądź wręcz zaprzestanie działalności gospodarczej może nie udźwignąć ciężaru obciążeń finansowych.
W okresie kryzysu firmy, czyli przy spadku obrotów (sprzedaż towarów i usług) o 15% przedsiębiorca objęty byłby wsparciem.
Propozycja w tym obszarze jest następująca, w przypadku przestoju pracownikom takich firm przysługiwałoby:
Świadczenie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych do wysokości 100% zasiłku dla bezrobotnych (823,60 zł) zwiększone o kwotę składek na ubezpieczenia społeczne oraz
Wynagrodzenie finansowane ze środków przedsiębiorcy w łącznej wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Zasiłki chorobowe i opiekuńcze dla przedsiębiorcy
W przypadku zwolnienia lekarskiego czy też decyzji państwowego inspektora sanitarnego o kwarantannie lub izolacji przedsiębiorca otrzyma zasiłek chorobowy na zasadach ogólnych.
Podobnie wygląda sytuacja jeżeli chodzi o zasiłek opiekuńczy z tytułu sprawowania opieki na dzieckiem lub innym członkiem rodziny, czy to z tytułu choroby czy też z powodu kwarantanny.
Zobowiązania wobec ZUS
Jeżeli chodzi o zobowiązania wobec ZUS to zapłata należnych składek ZUS objęta będzie stosownymi rozwiązaniami. Przedsiębiorca będzie mógł wystąpić z wnioskiem o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań wobec ZUS typu:
Dodatkowo od tych zaległości nie będą naliczane odsetki za zwłokę tylko opłata prolongacyjna.
W prawidłowym przygotowaniu wniosku i zebraniu kompletu niezbędnych dokumentów będą wspierać przedsiębiorców doradcy ds. ulg i umorzeń w placówkach ZUS.
Działalność usługowa a koronawirus
Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej od 14 marca 2020 roku aż do odwołania obowiązuje wiele branż usługowych, do których zalicza się między innymi:
usługi konsumpcyjne, z wyłączeniem posiłków podawanych na wynos,
usługi kulturalne świadczone przez kina, teatry, filharmonie, biblioteki, muzea, wystawy, szeroko rozumiana działalność
kulturalna sklasyfikowana PKD 91.0; PKD 59.14Z,
usługi turystyczne,
usługi hotelarskie,
usługi obejmujące różne formy kultury i rozrywki (PKD 90.0),
usługi związane z organizowaniem targów, konferencji, kongresów, wystaw (PKD 82.30.Z).
Wielu mikroprzedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług fryzjerskich, kosmetycznych również podjęło decyzję o zamknięciu firm w trosce o zdrowie swoich klientów i własne. Wiele małych firm, gdzie możliwe jest wykonywanie pracy zdalnej skorzystało z takiej możliwości, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa.
Niezwykle trudna sytuacja na rynku pracy obejmuje również zleceniobiorców, którzy z dnia na dzień zostali pozbawieni środków do życia. Ten problem podnoszony jest na spotkaniach z przedstawicielami rządu. Na tym etapie padają jedynie zapewnienia, że sytuacja jest analizowana.
Jest to szczególnie trudny okres dla nas wszystkich. Będziemy na bieżąco monitorowali i informowali o podejmowanych działaniach i proponowanych rozwiązaniach dla firm.
Praca zdalna a koronawirus – prawa pracownika i obowiązki pracodawcy.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Trusted Economy Forum oraz CommonSign łączą siły, by już 26 i 27 listopada 2024 stworzyć niepowtarzalne wydarzenie dotyczące rynku cyfrowego w Polsce i w Europie.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 18.12.2024 Składka zdrowotna w 2025 roku Pit kasowy od 2025 roku: – ewidencja faktur rozliczanych metodą kasową – rozliczanie wydatków kasowo – faktura sprzedaży krajowej rozliczana kasowo w PIT PIT-8AR v14 PPS-1 v3 Najem – przychód bez wystawiania faktury E-commerce: Zestaw poprawek i ulepszeń Obsługa korekt w integracji Idosell
Wysokość składek ZUS na dany rok jest uzależniona od pewnych wskaźników makroekonomicznych. Ministerstwo Finansów już teraz prognozuje te wskaźniki na 2026 rok, co pozwala na wstępne oszacowanie wysokości składek.
Według analityków Bain & Company wartość rynku produktów AI będzie zwiększać się przez kolejne trzy lata w tempie od 40% do 55% rocznie. W efekcie sztuczna inteligencja przestaje być jedynie technologiczną nowinką, ale staje się fundamentem zmian w różnych branżach – od finansów po sektor zdrowotny. Ile wkrótce będzie wart rynek produktów AI i co napędza jego rozwój?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo