Nazwa towaru lub usługi – jak ją określić na fakturze?

Zgodnie z przepisami podatkowymi, nazwa towaru lub usługi stanowi jeden z obligatoryjnych elementów faktury. Mimo że regulacje prawne nie wskazują, w jaki dokładnie sposób określić przedmiot sprzedaży, nie oznacza to pełnej dowolności.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Zgodnie z przepisami podatkowymi, nazwa towaru lub usługi stanowi jeden z obligatoryjnych elementów faktury. Mimo że regulacje prawne nie wskazują, w jaki dokładnie sposób określić przedmiot sprzedaży, nie oznacza to pełnej dowolności.

Nazwa na fakturze – opinia organów podatkowych

Listę elementów niezbędnych na fakturze można znaleźć w art. 106e ust. 1 Ustawy o VAT. W tym miejscu znajduje się informacja o konieczności uwzględnienia „nazwy (rodzaju) towaru lub usługi” – i jest to jedyna wskazówka, jaką daje nam ustawodawca.

Nieco więcej światła na kwestię nazewnictwa rzucają interpretacje organów skarbowych. Zgodnie z ich opinią, nazwa na fakturze powinna jednoznacznie identyfikować towar albo usługę, które są sprzedawane. Jest to niezbędne nie tylko dla nabywcy, ale przede wszystkim dla celów ustalenia właściwej stawki VAT. Dlatego też nazwa nie powinna być zbyt ogólna (np. „Żywność”), ponieważ pod jednym pojęciem mogą mieścić się produkty różnorodnie opodatkowane. Tym samym, wystawiając fakturę powinniśmy stosować możliwie dokładną nazwę towaru albo usługi.

Co ważne, organy skarbowe nie narzucają wymogów co do formy nazwy – możliwe jest zatem stosowanie skrótów, specyficznych numerów czy opisów, a nawet stawki VAT (np. „Napój 5% VAT”, „Napój 8% VAT” etc.)

Nazwa na fakturze a odliczenie VAT

Przepisy dotyczące stosowania kas fiskalnych narzucają sprzedawcom wprowadzanie na paragonach takich nazw, które pozwolą konsumentowi bezproblemowo ustalić, jaki towar lub usługę nabył. W przypadku faktur wymogi nie są aż tak zaostrzone, zatem może zdarzyć się sytuacja, w której nazwa nabytego produktu będzie dla kupującego niejednoznaczna (np. numer produkcyjny danego towaru).

Jednakże, jeśli taka nazwa spełnia wymogi jednoznaczności (tzn. sprzedawca jest w stanie określić, jakiej konkretnie sprzedaży dokonał), zasadniczo faktura może zostać uznana za poprawną.

Aby uniknąć ewentualnych sporów z organami skarbowymi – szczególnie po upływie czasu, gdy zapominamy, co kupiliśmy u konkretnego sprzedawcy w konkretnej dacie – warto nanieść na fakturze ręczną adnotację, czego dotyczył dany zakup.

Czy wiesz, jakie elementy na fakturze możesz pominąć? Sprawdź siedem wskazówek przydatnych przy wystawianiu faktur!
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce