News

Odroczenie terminu płatności czy zwolnienie z ZUS? – koronawirus a składki ZUS

Epidemia koronawirusa wywołała kryzys w wielu firmach. Utracenie źródeł dochodów, mniejszy popyt i niska frekwencja pracowników negatywnie wpłynęły na sytuację finansową firm. Wielu przedsiębiorców utraciło płynność finansową, a co za tym idzie – możliwość opłaty bieżących składek ZUS. Zakład Ubezpieczeń Społecznych zadeklarował pomoc i przygotował ułatwienia dla działalności znajdujących się w trudnej sytuacji.

Odroczenie i rozłożenie na raty płatności składek ZUS

Firmy mają możliwość skorzystać z uproszczonych form pomocy. Jak informuje oficjalna strona ZUS, osoby, które zawarły umowę o rozłożeniu na raty bieżących składek lub należności, mogą skorzystać z form pomocy takich jak:

  • odroczenie terminu płatności składek ZUS o 3 miesiące
    (za okres od lutego do kwietnia 2020 r.),
  • wydłużenie terminu spłaty w ratach o 3 miesiące
    (w przypadkach, gdy termin opłaty został wyznaczony w okresie od marca do maja 2020 r.).

Aby skorzystać z ulgi dla przedsiębiorców, należy wypełnić wniosek dostępny na stronie. Wniosek można przesłać za pośrednictwem portalu PUE ZUS, złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub wysłać pocztą. Należy w nim wskazać, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową firmy i uniemożliwiła terminową opłatę należności. Jeśli przedsiębiorca prowadzi pełną księgowość, to powinien też dołączyć sprawozdanie finansowe za 2018 lub 2019 r. Sprawozdanie może zostać dostarczone za pomocą PUE ZUS.

Uwaga!

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, że złożenie wniosku nie zapewnia udzielenia ulgi. Ulga może również nie zostać przyznana, jeśli z analizy dokumentów wyniknie, że w ostatnich 3 latach przyznano przedsiębiorstwu pomoc publiczną de minimis powyżej 200 tys. euro.

Jeśli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, przedsiębiorca otrzyma e-mail lub list na adres adresu pocztowego z dokumentami dotyczącymi pomocy publicznej. Otrzymane dokumenty należy przeczytać i podpisać, a następnie przesłać je z powrotem do nadawcy.

Wymagane jest również dostarczenie oryginałów dokumentów w ciągu 14 dni liczonych od zakończenia stanu epidemiologicznego. Jeśli ZUS ich nie otrzyma, będzie mógł wycofać udzieloną ulgę oraz naliczyć odsetki od należności objętych umową.

Zwolnienie ze składek ZUS

W sobotę 21.03.2020 r. prezydent Andrzej Duda zaproponował zmianę w projekcie tzw. tarczy antykryzysowej – zwolnienie przedsiebiorców ze składek ZUS (zawieszenie płatności składek).

Rozwiązanie to dotyczy mikroprzedsiebiorców, samozatrudnionych i zleceniobiorców. Zwolnienie ze składek dotyczyć będzie okresu od 1 marca do 31 maja jednak aby z niego skorzystać należy spełnić pewne warunki

Ważne!

Skomplikowane? Nadal nie wszystko jest jasne? Klienci biura rachunkowego mogą liczyć na wsparcie dedykowanej księgowej. Zarejestruj się i sprawdź sam.  

Kwestie składek ZUS szczegółowo omawiamy w naszym kompendium wiedzy o pomocy dla firm – w związku z epidemią koronawirusa.

Koronawirus a MŚP – pomoc unijna i wsparcie rządu.
▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Pracownik zatrudniony w trakcie roku a wniosek o wyższe zaliczki na podatek

Zastanawiasz się jak obliczać wyższe zaliczki na podatek pracownika zatrudnionego w trakcie roku? W dzisiejszym…

1 dzień temu

Na czym polegają dopłaty w spółce z o.o.?

Pojęcie dopłaty zazwyczaj kojarzy się z dofinansowaniem, dokapitalizowaniem jakichś zasobów. Czym są dopłaty w spółce…

1 dzień temu

Jawność wynagrodzeń od 2026 roku

Każdy pracodawca będzie miał obowiązek wprowadzenia systemu płac zapewniającego równe wynagrodzenie za taką samą pracę…

1 dzień temu

Emocjonalny branding – jak tworzyć marki, które ludzie pokochają

Branding emocjonalny to strategia marketingowa, która skupia się na budowaniu głębokich, osobistych i emocjonalnych więzi…

2 dni temu

Bon energetyczny — zasady 2024

Jak podaje resort rządowy, pomimo stabilizacji na europejskim i światowym rynku energii, skutki kryzysu energetycznego…

2 dni temu

Kiedy druk jest traktowany jako usługa a kiedy jako towar?

Zastanawiasz się kiedy druk jest traktowany jako towar a kiedy jako usługa? W dzisiejszym artykule…

2 dni temu