Blog ifirma.pl

Nowe obowiązki dla sektora handlowego – rejestracja do BDO termin 31 grudnia 2019 roku

|
Zajmujesz się handlem detalicznym lub hurtowym i wykorzystujesz torby z tworzywa sztucznego? Przeczytaj co powinieneś zrobić do 31 grudnia 2019 roku.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Opłata recyklingowa zaczęła obowiązywać już w 2018 roku i jak do tej pory obejmowała tylko lekkie torby na zakupu o grubości tworzywa do 50 mikrometrów. Z opłaty zwolnione są nadal lekkie torby z tworzywa sztucznego o grubości surowca poniżej 15 mikrometrów. Wszystkie takie torby objęte zostały opłatą recyklingową, którą należy po zakończonym roku podatkowym odprowadzić na specjalne konto w Urzędzie Marszałkowskim. Od 1 września 2019 roku nastąpiła zmiana przepisów. A mianowicie opłatą recyklingową objęte zostały również pozostałe torby z tworzywa sztucznego o grubości równej i większej 50 mikronów.

Kolejne zmiany od 1 września 2019 roku

Przedsiębiorcy mający w swojej ofercie torby z tworzywa sztucznego będą objęci dodatkowymi obowiązkami ewidencyjnymi i sprawozdawczymi. Znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w części dotyczącej opłaty recyklingowej ma na celu uszczelnienie dotychczasowych przepisów. Prowadzenie ewidencji o nabytych i wydanych torbach z tworzyw sztucznych ma zapewnić marszałkom województw sprawniejszy nadzór nad jednostkami handlowymi. W świetle powyższego przedsiębiorcom doszedł jeszcze jeden obowiązek od 1 września 2019 roku.

W jaki sposób mają być ewidencjonowane torby na zakupy?

Jak można przeczytać w uzasadnieniu do ustawy wprowadzającej ewidencja toreb z tworzyw sztucznych może być prowadzona w sposób uproszczony. Do jej sporządzenia niezbędna będzie informacja o nabytych i wydanych torbach z tworzywa sztucznego. Dokumentami potwierdzającymi obrót torbami powinny być faktury sprzedaży i faktury zakupu toreb i wysokość pobranej opłaty recyklingowej. Na tej podstawie trzeba będzie sporządzić sprawozdanie, które będzie przekazywane do marszałka województwa. Pierwsze takie sprawozdanie należy złożyć w terminie do 15 marca 2020 roku za 2019 rok. Ewidencję wydanych toreb na zakupy z tworzywa sztucznego w danym roku kalendarzowym można prowadzić w postaci papierowej albo w postaci elektronicznej. Jeżeli przedsiębiorca prowadzi więcej niż jedną jednostkę handlową jest zobowiązany prowadzić ewidencję odrębnie dla każdej jednostki.

Co to jest rejestr BDO?

Poza obowiązkiem ewidencjonowania toreb przedsiębiorcy mają jeszcze obowiązek dokonania wpisu do rejestru BDO. Jest to rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Wpis do rejestru przedsiębiorców, którzy prowadzą jednostki handlu detalicznego i hurtowego objętych opłatą recyklingową jest jedynie częścią całej bazy BDO. Każdy przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w którym oferuje torby z tworzywa sztucznego powinien złożyć wpis do rejestru BDO do 31 grudnia 2019 roku. Informacje o obowiązku rejestracji w bazie BDO znajdują się na stronie Ministerstwa Rozwoju. Przedsiębiorcy, którzy rozpoczną prowadzenie działalności gospodarczej po tej dacie muszą złożyć wniosek o rejestrację przed rozpoczęciem działalności. Wniosek złożony pod koniec grudnia będzie rozpatrzony już w 2020 roku.

Kary za brak wpisu do rejestru BDO

Jak również można przeczytać na stronach Ministerstwa Rozwoju niedopełnienie formalności związanych z rejestracją w rejestrze BDO zagrożone jest administracyjna karą pieniężną w wysokości od 5000 zł do 1 mln zł oraz wymierzana przez sąd kara aresztu lub grzywny.

Dowiedz się jak dokonać wpisu do BDO.

 
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie