Obowiązek pobierania opłaty recyklingowej od toreb z tworzyw sztucznych został rozszerzony na kolejne torby ze względu na grubość materiału, z którego są wykonane. Zmiana dotyczy toreb o grubości materiału powyżej 50 mikrometrów. Dotychczasowe zwolnienie toreb foliowych o grubości do 15 mikrometrów nadal pozostaje w mocy – art. 40a ust. 2 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Ograniczenie ilości wprowadzanych odpadów ma na celu ochronę środowiska naturalnego. Dodatkowe opłaty mają na celu wyrobić nawyk korzystania z toreb wielokrotnego użytku bądź wykonanych z produktów z odzysku lub biodegradowalnych. Jakie będą nowe obowiązki z tym związane dla przedsiębiorców? Kto jest zobowiązany dokonać wpisu do rejestru BDO?
Złożenie wniosku o wpis do rejestru BDO
Rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami zwany w skrócie BDO gromadzi w jednym miejscu wszystkie informacje związane z gospodarką odpadami.
>Wniosek do rejestru BDO można złożyć:
- osobiście w Urzędzie Marszałkowskim,
- listownie,
- elektronicznie.
Bez względu na wybraną formę należy pamiętać, że wniosek musi być złożony najpóźniej do 31 grudnia 2019 roku. Firmy, które wytwarzają różnego rodzaju odpady takim obowiązkiem są już objęte od jakiegoś czasu. Jeżeli będą musiały dokonać zmiany ze względu na używanie toreb z tworzywa sztucznego muszą dokonać aktualizacji wcześniej złożonego wniosku.
Wniosek składa się do marszałka województwa ze względu na miejsce zamieszkania przedsiębiorcy lub siedzibę działalności gospodarczej.
Dane wymagane na wniosku
Wypełniając formularz rejestrowy należy wpisać następujące dane w dziale I:
- dane ewidencyjne przedsiębiorcy, imię i nazwisko bądź nazwę w zależności od formy organizacyjnej,
- numer identyfikacji podatkowej NIP,
- dane w postaci adresu zamieszkania lub adres prowadzenia działalności gospodarczej,
- rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej (brak na obecnym wniosku),
- w przypadku branż wymienionych w ustawie o odpadach należy wypełnić odpowiedni dział.
Po złożeniu wniosku urząd może wezwać przedsiębiorcę do uzupełnienia braków formalnych. W takiej sytuacji należy tego dokonać w terminie wskazanym na wezwaniu.
Kiedy będzie dokonany wpis do rejestru?
Na dokonanie wpisu urząd ma 30 dni jeżeli wniosek nie będzie wymagał uzupełnienia. O fakcie dokonania wpisu przedsiębiorca będzie poinformowany pisemnie. Marszałek województwa wyda zaświadczenie o indywidualnym numerze rejestrowym.
Przedsiębiorca otrzyma również login i hasło do BDO, które będzie potrzebne do złożenia rocznego sprawozdania o wydanych torbach z tworzywa sztucznego.
Zaświadczenie zostanie doręczone na adres zamieszczony na wniosku za pośrednictwem poczty.
Od decyzji odmownej można złożyć w terminie 14 dni pisemne odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego. Usługa związana z wpisem dotyczącym toreb z tworzywa sztucznego nie podlega jakimkolwiek opłatom. Natomiast w zakresie gospodarki szeroko rozumianymi odpadami opłaty wynoszą 100 zł dla mikroprzedsiębiorcy i 300 zł dla pozostałych przedsiębiorców.
Podsumowanie
Aktualnie obowiązujący wzór wniosku nie zawiera typowego formularza dla przedsiębiorców, którzy objęci są obowiązkiem rejestrowym ze względu na sprzedawane torby na zakupy z tworzywa. Nowy wzór formularza rejestrowego ma być dostępny dopiero po 1 stycznia 2020 roku. Niemniej jednak nie zmienia to faktu, że obowiązek zgłoszenia wpisu do rejestru BDO wskazany jest do dnia 31 grudnia 2019 roku.
Na obecnym formularzu rejestrowym nie ma informacji o rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z powyższym można taką dodatkową adnotację zamieścić na wniosku, a gdy nowy wzór będzie już dostępny dokonać aktualizacji zgłoszenia. Nie zaszkodzi zamieścić również informacji z jakiego powodu wniosek jest składany: np. “Sprzedaż toreb z tworzywa sztucznego prowadzona w jednostkach handlowych”.
Przeczytaj też: Obowiązek wpisu do BDO – kto podlega, terminy, konsekwencje.