Nowe zwolnienie z podatku VAT związane z działaniami obronnymi

Zastanawiasz się, czego dotyczy zwolnienie z podatku VAT w związku z działaniami obronnymi? Sprawdź, co na ten temat mówią przepisy.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Nie po raz pierwszy polskie przepisy musiały być zmienione w związku z obowiązkiem implementacji przepisów unijnych. W tym konkretnym przypadku chodzi przede wszystkim o usprawnienie działań obronnych NATO w przypadku ewentualnego zagrożenia. W dzisiejszej publikacji napiszemy, jakie transakcje mogą korzystać z nowego zwolnienia od podatku VAT od 1 lipca 2022 roku.

Co obejmuje nowe zwolnienie z podatku VAT?

W uzasadnieniu do projektu zmiany ustawy VAT w temacie zwolnienie od podatku VAT transakcji realizowanych w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) na terenach UE została zamieszczona informacja, że zmiana jest podyktowana regulacjami zamieszczonymi w Dyrektywie 2019/2235. Jak można przeczytać w uzasadnieniu do ustawy, zmiana obejmuje m.in.:

  1. Zwolnienie z VAT dla dostaw towarów i świadczenia usług w UE przeznaczonych do użytku sił zbrojnych państwa członkowskiego lub towarzyszącego im personelu cywilnego. Dotyczy to również zaopatrzenia mes lub kantyn, gdy siły zbrojne uczestniczą w działaniach w ramach WPBiO.
  2. Zwolnienie z VAT dla importu towarów do państw członkowskich przez siły zbrojne innych państw UE do użytku tych sił lub towarzyszącego im personelu cywilnego, a także w celu zaopatrzenia ich mes bądź kantyn, jeżeli siły te biorą udział w działaniach w ramach WPBiO.
  3. Uznanie za Wewnątrzwspólnotowe Nabycie Towarów (WNT) towarów wykorzystywanych przez siły zbrojne państwa członkowskie UE, a także przez towarzyszących im pracownikom cywilnym, o ile dotyczy to uczestnictwa w działaniach w ramach WPBiO.

W ustawie została zamieszczona informacja, że Minister Finansów wraz z Ministrem Obrony Narodowej określi w drodze Rozporządzenia przypadki i tryb zwrotu podatku VAT siłom zbrojnym państw NATO i państw członkowskich UE, innych niż Polska.

Rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku VAT siłom zbrojnym

Wspomniane Rozporządzenie już obowiązuje z mocą od 1 lipca 2022 roku. Zgodnie z nim zwrot VAT będzie przysługiwał organom wojskowym z tytułu nabycia na terytorium Polski towarów i usług przeznaczonych wyłącznie do użytku tych sił lub towarzyszącego im personelu cywilnego, w tym również do zaopatrzenia mes i kantyn tych sił zbrojnych, jeżeli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych. Pod pojęciem organu wojskowego, zgodnie z Rozporządzeniem, należy rozumieć:

  • Ministra Obrony Narodowej,
  • Dowódcę Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych,
  • Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych lub upoważnionego przez nich właściwego kierownika państwowej jednostki budżetowej w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioski o zwrot podatku VAT organ wojskowy może kierować odpowiednio do:

  1. Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.
  2. Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni.
  3. Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto.

W Rozporządzeniu jest opisane szczegółowo, który organ wojskowy składa wniosek do Naczelnika odpowiedniego urzędu skarbowego. Zwrot podatku VAT, zgodnie z Rozporządzeniem przysługuje również siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych i Kwaterze Głównej Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego, na warunkach tam opisanych. Szczegółowe założenia, co do rodzaju niezbędnych dokumentów dołączanych do wniosków, terminów dokonywania zwrotów podatku VAT zostały wskazane w Rozporządzeniu.

Jak podkreśla Ministerstwo Finansów, celem wprowadzenia nowych regulacji jest usprawnienie przekraczania granic UE przez transporty wojskowe a także zrównanie podejścia do opodatkowania VAT czynności związanych z działaniami obronnymi w ramach UE i NATO, co leży u podstaw wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce